۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸
کد خبر: 888430

آمریکا، برزیل، هلند، آلمان و چین ۵ کشور بزرگ صادرکننده مواد غذایی در جهان هستند که ۲ کشور نخست به ترتیب ۱۹۳ و ۱۳۵ میلیارد دلار مواد غذایی در سال گذشته صادر کرده‌اند.

۵ صادرکننده بزرگ مواد غذایی در جهان

به گزارش قدس آنلاین، بر اساس آمارهای وزارت کشاورزی روسیه، این کشور در سال گذشته هفدهمین صادرکننده بزرگ غذا در جهان بوده است.

بر اساس این گزارش، روسیه ۲.۱ درصد صادرات مواد غذایی در بازارهای جهانی در سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص داده است.

در عین حال، در میان ۲۰ کشور برتر در زمینه صادرات مواد غذایی، روسیه بیشترین افزایش در حجم صادرات محصولات کشاورزی طی ۱۰ سال گذشته را از آنِ خود کرده است.

صادرات محصولات کشاورزی روسیه تا پایان سال ۲۰۲۲ شاهد افزایش ۱۲ درصدی بوده و به ۴۱.۶ میلیارد دلار رسیده است.

این گزارش نشان می‌دهد، درآمدهای صادراتی روسیه از محل فروش غلات ۱۸ درصد، از محل فروش روغن ۲۵ درصد و از محل فروش محصولات گوشتی ۲۳ درصد  افزایش یافته است. در عین حال، درآمدهای صادراتی در صنایع غذایی و فرآوری ۱.۶ درصد افزایش یافته است.

محموله‌های ماهی و غذاهای دریایی و محصولات لبنی نسبت به سال گذشته ۱۲ و ۱.۹ درصد افزایش یافته است.

به نوشته این گزارش، صادرات جهانی محصولات کشاورزی روسیه در سال ۲۰۲۲ رکورد جدیدی ثبت کرده و برای نخستین بار از مرز ۲ تریلیون دلار گذشته است.

سهم ۲۰  کشور صادرکننده بزرگ غذا در جهان ۶۹.۸ درصد است که این رقم در سال ۲۰۲۱ حدود ۶۷.۹ درصد ثبت شده بود.

آمریکا سال گذشته همچنان بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات کشاورزی در جهان و برزیل دومین صادرکننده بزرگ مواد غذایی در جهان بودند. درآمد ۲ کشور در این زمینه به ترتیب ۱۹۳ میلیارد دلار و ۱۳۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

هلند با صادرات مواد غذایی بالغ بر ۱۲۱ میلیارد دلار در رتبه سوم قرار گرفته است. آلمان و چین چهارمین و پنجمین صادرکنندگان بزرگ غذا در جهان در سال گذشته شناخته شده‌اند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.