رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تاکنون برای ۵۷۰۰ نفر در خراسان رضوی پرونده ناباروری تشکیل شده و در این زمینه ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان نیز هزینه شده است.

 ۵۷۰۰ پرونده ناباروری در خراسان رضوی تشکیل شد

به گزارش قدس خراسان، محمدعلی کیانی  در خصوص وضعیت جوانی جمعیت و نرخ باروری در شهرهای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی در خصوص جوانی جمعیت وظایفی را برعهده دارد که در این زمینه یکسری فعالیت‌هایی را به لحاظ تشکیل کمیته‌ها و پیگیری‌هایی در سطح شهرستان‌ها داریم انجام می‌دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: هرچند شهرستان‌های مرزی نرخ زاد و ولد بالایی دارند اما شهرستان‌هایی در خراسان رضوی داریم که نرخ موالیدشان بسیار پائین است.

وی از مشهد به عنوان یکی از شهرستان‌هایی که نرخ موالید پائینی دارد نام برد و اظهار کرد: متوسط نرخ تی اف آر " نرخ باروری کلی" در خراسان رضوی ۲.۱ صدم و در مشهد ۱.۶ دهم است.

تایباد بیشترین نرخ موالید را دارد

کیانی با بیان اینکه مشهد یکی از پائین‌ترین نرخ موالید جمعیتی را در خراسان رضوی دارد، گفت: بیشتر نرخ موالید و باروری مربوط به شهرستان تایباد با ۳.۴ دهم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه شهرستان‌های مرزی میزان موالید بالاتر است افزود: هر چند مطابق با دستورالعمل‌های کشوری اقداماتی انجام شده اما هنوز هم مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: جمعیت موضوعی کلی است و ما فقط بخشی از کار هستیم، بخشی دیگر مربوط به تأمین اعتبارات مورد نیاز است.

کیانی افزود: متأسفانه هنوز تأمین اعتبارات برخی از قسمت‌های مرتبط با جوانی جمعیت انجام نشده است که می‌طلبد در این زمینه به خصوص سازمان برنامه و بودجه توجه جدی‌تری داشته باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: هرچند یکی از وظایف دانشگاه ایجاد خوابگاه‌های متأهلین برای زوج‌های دانشجو است، اما متأسفانه به دلیل وضعیت این دانشگاه با توجه به ساختارهای قبلی خوابگاه متأهلین دیده نشده و هیچ مکانی در این خصوص وجود ندارد.

وی افزود: اگر بخواهیم از همین قانون جوانی جمعیت برای تأمین اعتبار در ساخت خوابگاه‌های متأهلین بهره بگیریم می‌طلبد در تخصیص اعتبارات مورد نیاز تسریع شود.

کیانی همچنین در خصوص اقدامات انجام شده برای درمان ناباروری گفت: تاکنون برای ۵۷۰۰ نفر نابارور در خراسان رضوی پرونده تشکیل شده و در این زمینه ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان نیز هزینه شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: افزایش نرخ باروری کلی و مقابله با مشکلات ناشی از کاهش باروری و اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، نیازمند همکاری همه جانبه دستگاه‌های اجرایی و نهادها است.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان‌های کاشمر و قوچان دارای دو مرکز اصلی سطح ۲ درمان ناباروری هستند و مرکز اصلی دیگر نیز در مشهد است.

تمامی شهرستان‌ها بلوک زایمانی دارند

کیانی در ادامه افزود: نه تنها هر شهرستانی بلوک زایمانی دارد بلکه در برخی شهرستان‌ها می ‌توان با توجه به شرایط نیاز و وضعیت جمعیت آن منطقه تعداد بلوک‌های زایمانی متفاوت باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بزرگ‌ترین بلوک زایمانی شرق کشور به لحاظ فضا، تعداد تخت، امکانات و شرایطی که در نظر گرفته شده همزمان با عید قربان در کاشمر به بهره‌برداری رسید، افزود: این بلوک زایمانی با ۲۳۴۰ متر زیربنا با حدود ۵۰ تخت شامل تخت‌های زایمان طبیعی، تخت‌های ویژه، تخت‌های مربوط به مادران باردار، تخت‌های LDR و بخش‌های مختلف دیگر افتتاح شد.

وی در ادامه حضور خیرین در بخش‌های بهداشت و درمان را بسیار موفق و خوب دانست و اظهار کرد: خیرین در زمان کرونا کمک‌های بسیار شایانی به دانشگاه علوم پزشکی داشتند.

کیانی با اشاره به اینکه در حال حاضر خیرین بسیاری در شهرستان‌های مختلف داریم که به حوزه بهداشت و درمان کمک می‌کنند، گفت: با توجه به محدودیت منابعی که داریم امیدواریم با کمک خیرین بتوانیم در کیفی سازی و رفع مشکلات نارضایتی مردمی پیشگام باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین درخصوص آخرین وضعیت ارتقاء دانشکده علوم پزشکی کاشمر گفت: کارهای شورای گسترش ارتقاء دانشکده علوم پزشکی کاشمر انجام و ابلاغ صورت گرفته است، مرحله بعدی مربوط به اعضاء هیات علمی و تأمین منابع اعتباری است که در حال انجام است.

وی بیان کرد: مسئولان شهرستان برای پیگیری و افزایش تعداد رشته‌ها و اعضای هیات علمی که دو شاخص بسیار مهم است باید تلاش کنند.

کیانی خاطرنشان کرد: با افزایش تعداد رشته‌ها و اعضای هیات علمی این دانشکده خواهد توانست در زمره دانشکده‌هایی که در سطح کشور وجود دارد در سطح بالایی قرار بگیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.