ویلیام برنز رئیس سیا اظهار کرد پیامدهای شورش مزدوران گروه واگنر در روسیه، به این زودی فروکش نخواهد کرد.

رئیس سیا: پیامدهای شورش واگنر تا مدت‌ها فروکش نمی‌کند

به گزارش قدس آنلاین، ویلیام برنز رئیس سیا اظهار کرد پیامدهای شورش مزدوران گروه واگنر در روسیه به رهبری یوگنی پریگوژین، به این زودی فروکش نخواهد کرد و در مدت زمان باقی مانده از رژیم تحمیلی پوتین رخ می دهد.

وی در یک سخنرانی در آکسفورد شایر انگلیس گفت: آشکار است که پریگوژین این کار را پیش از منطق دروغین کرملین برای تهاجم به اوکراین و رهبری نظامی جنگ روسیه انجام داده است. تاثیر چنین واژگان و اقداماتی تا مدت ها ادامه خواهد داشت و بقایای آشکار تاثیر ویرانگر جنگ پوتین بر جامعه و رژیم خود است.

برنز افزود: شورش پریگوژین چالشی مسلحانه برای نظام روسیه بود.

این سیاستمدار آمریکایی جنگ روسیه علیه اوکراین را یک شکست استراتژیک برای مسکو خوانده در حالی که نیروهای ناتو بزرگتر و قوی تر شده‌اند.

این اظهارات در حالی بیان شد که هفته گذشته گروه واگنر در بیانیه‌ای مدعی شد که نیروهای ارتش روسیه به مواضع این گروه حمله کرده‌اند. یوگنی پریگوژین، رئیس‌ واگنر گفت: حمله موشکی به مواضع گروه واگنر قربانیان زیادی در پی داشته است. اما وزارت دفاع روسیه بلافاصله اتهامات پریگوژین را رد و تأکید کرد: این ادعاها یک تنش‌زایی رسانه‌ای است.

پریگوژین فرمانده گروه واگنر اما به همین‌قدر بسنده نکرد و گفت: همه میهن‌پرستان روسیه به خیابان‌ها بروند و آنجا سلاح‌ها را خواهند یافت. به این ترتیب شورشی مسلحانه در روسیه شکل گرفت.

درگیری ها ادامه داشت که پوتین و الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس صبح روز بعد (شنبه) در مورد میانجیگری مینسک برای حل و فصل این بحران توافق کردند؛ این ابتکار شخصی رئیس جمهور بلاروس بود.

در شامگاه روز شنبه، دفتر مطبوعاتی الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس گزارش داد که در جریان مذاکرات توافق‌شده از قبل با ولادیمیر پوتین، لوکاشنکو موفق شده است با یوگنی پریگوژین رئیس واگنر در خصوص غیرقابل قبول بودن "قتل‌عام و برادرکشی در خاک روسیه" و پایان شورش مسلحانه به توافق برسد. در همان روز، رئیس واگنر اعلام کرد که نیروهای تحت فرماندهی وی حرکت ستون‌های نظامی خود را متوقف کرده‌اند، و وی آنها را برگردانده است و آنها در حال بازگشت به اردوگاه‌های صحرایی هستند.

یوگنی پریگوژین رئیس گروه واگنر به دنبال توافق بر سر پایان شورش در یک پیام صوتی گفت: برای جلوگیری از خونریزی ما کاروان‌های خود را به پایگاه‌ها باز می‌گردانیم.

سخنگوی مطبوعاتی کرملین تأکید کرد یوگنی پریگوژین، بنیانگذار شرکت "واگنر" به بلاروس خواهد رفت و پرونده جنایی علیه وی مختومه خواهد شد.

روز بعد نیز بایدن بایدن در واکنش به این شورش ناکام به رهبری یوگنی پریگوژین، اعلام کرد که غرب در این قضیه دخالتی نداشته است.

وی مدعی شد که آنچه در حال رخ دادن است بخشی از مناقشه در نظام روسیه است.

براساس این گزارش، در ماه های اخیر منتهی به این شورش، پریگوژین انتقادات خود را از عملیات نظامی روسیه افزایش داده و مقامات ارشد این کشور را متهم به بی کفایتی کرده بود.

روز گذشته نیز وال استریت ژورنال اعلام کرد «ویلیام برنز» مدیر سیا، در تماسی تلفنی به «سرگئی نارشکین» رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه اظهار داشته که آمریکا هیچ نقشی در شورش گروه واگنر نداشته است.

براساس این گزارش، این تماس تلفنی بالاترین سطح تماس بین مقامات آمریکا و روسیه از زمان شورش مزدوران گروه واگنر بوده و به ابتکار طرف آمریکایی صورت گرفته است. هدف از این مکالمه تلفنی رساندن این پیام بود که آمریکا هیچ نقشی در این شورش به رهبری یوگنی پریگوژین نداشته و قصد ندارد اوضاع را در روسیه متشنج کند.

این روزنامه می افزاید برنز گفته که شورش این گروه تنها مناقشه درونی روسیه است و آمریکا هیچ نقشی در آن نداشته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.