این کارشناس مذهبی گفت: سادات همیشه مورد توجه بوده‌اند، به گونه‌ای که همیشه احترامی که عموم مردم به سادات و ذریه حضرت فاطمه(س) دارندزبانزد بوده، با توجه به اینکه این افراد به پیامبر اکرم(ص)، مولاعلی(ع) و فرزندان ایشان منسوب هستند به نوعی تبریک گفتن به این افراد، تبریک گفتن به ذریه پیامبر اکرم(ص) است.

تبریک به سادات در عید غدیر تبریک به ذریه پیامبر اکرم(ص) است

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی همتی‌فر اظهار کرد: واقعه غدیر خم موضوعی است که اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست، به گونه‌ای که هم در روایات به این روز عظیم پرداخته شده و هم در سوره مبارکه مائده نیز چند صفت برای این روز ذکر شده است. چنانکه امام صادق(ع) می‌فرمایند «روز عید غدیر خم در میان سه عید فطر و قربان‏ و جمعه، مانند درخشندگی ماه در میان‏ ستارگان است»، اینگونه است که ایشان این روز را باعظمت‌ترین عید و بهترین روز سال تعبیر می‌کنند و می‌دانند.

وی با بیان اینکه گفته می‌شود غدیر تداوم حرکت نبوت در مسیر امامت است، خاطرنشان کرد: همواره می‌دانیم که پیامبر اکرم(ص) پیامبر خاتم و ختم‎‌کننده نبوت بودند، این در حالی است که زمین هیچگاه از حجت خالی نیست و پس از نبوت باید این حجت الهی بر روی زمین حضور داشته باشد تا انسان‌ها بتوانند به آن‌ها مراجعه کنند.

همتی‌فر عنوان کرد: این مسیر نبوت در روز غدیر با نصب شدن امام علی(ع) به عنوان امام امت ادامه پیدا می‌کند و در ذریه ایشان نیز تا به امروز که امام زمان(عج) این امامت را در اختیار دارند ادامه پیدا کرده است، به همین دلیل گفته می‌شود که این واقعه، تداوم حرکت نبوت بوده و بر همین اساس نیاز است که حجت الهی بر زمین حضور داشته باشد تا بتواند انسان‌ها را به سوی سعادت هدایت کند.

وی تصریح کرد: اهمیت روز غدیر تنها به نصب کردن یک نفر نیست، بلکه در این روز بناست هدایت بشر رخ دهد و از طرفی نیز انسان‌ها در هر دوره و زمانی نیاز به یک راهنما و انسان کامل دارند تا بتواند دستورات الهی را در جامعه ساری و جاری کند، از این‌رو واقعه غدیر نیز در صدد است به ما القا کند که به یک انسان کامل نیاز داریم و این موضوع تا زمان تحقق قیامت، تداوم خواهد داشت.

این کارشناس مذهبی با اشاره به نقش سادات و اهمیتی که به این قشر از جامعه داده می‌شود، خاطرنشان کرد: سادات همیشه مورد توجه بوده‌اند، به گونه‌ای که همیشه و در تمام سال احترامی که عموم مردم به سادات و ذریه حضرت فاطمه(س) دارند زبانزد بوده، اما با توجه به اینکه این افراد به پیامبر اکرم(ص)، مولاعلی(ع) و فرزندان ایشان منسوب هستند به نوعی تبریک گفتن به این افراد، تبریک گفتن به ذریه پیامبر اکرم(ص) است، به همین دلیل عرض تبریک به سادات رسمی دیرینه است که در این روز این افراد بیشتر مورد تکریم قرار می‌گیرند.

همتی‌فر افزود: البته باید گفت که این موضوع وظیفه سادات را نیز سنگین‌تر می‌کند، چراکه اگر بناست از موضوع امامت، ولایت و مبانی اسلام دفاع شود، افرادی که منتسب به پیامبر اکرم(ص) و امیرالمومنین(ع) هستند نقش و وظیفه بیشتری نیز خواهند داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.