رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: برخی بانکها شرکتهای دسته اول تا سومی درست کرده اند که اغلب صوری و کاغذی هستند و وام هایی که باید نصیب بخش تولید شود، سهم این شرکتها می شود.

پژمانفر: وام‌های بخش تولید نصیب شرکت‌های صوری بانک‌ها می‌شود

به گزارش قدس خراسان، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر روز جمعه در مراسم آغاز عملیات اجرایی شهرک غیردولتی صنفی - صنعتی پروفیل کاران مشهد افزود: شرکتی که شرکت دست سوم یک بانک است، تسهیلات کلان هزار تا ۲۰ هزار میلیارد تومانی از آن بانک دریافت می کند که بخشی از آن به بازار می رود و سرنوشتش نامعلوم است.

وی ادامه داد: البته روی بخشی از این وام ها فشار آوردیم تا مسیر هزینه شدن آن مشخص شود.

این نماینده مجلس بیان کرد: مجموعه ای داشتیم که تقریبا ۲۰ هزار میلیارد تومان وام با کارمزد ۱۸ درصد از بانک گرفته، بعد ۱۸ هزار میلیارد تومان از آن وام را در بانک با سود ۲۴ درصد سپرده گذاری کرده است که از این طریق مشمول معافیت مالیاتی هم شده است.

وی گفت: بانکها نظام اقتصادی کشور را برهم می زنند، لذا ما با عنوان کمیسیون اصل ۹۰ آنها را تحت فشار قرار داده ایم تا مسیر هزینه شدن وام های آنها مشخص شود.

به گفته وی، تا زمانی که من در کمیسیون اصل ۹۰ باشم، کاری می کنم که بانکها در هر جایی به جز تولید اقدام به پرداخت پول کنند، آنجا ناامن شود، حتما باید امنیت سرمایه گذاری در بخش تولید ایجاد گردد که البته کار دشواری بوده و هزینه ها و مقاومتهای زیادی از سوی بانکها را به دنبال دارد.

حجت الاسلام پژمانفر ادامه داد: مردم دوست دارند سرمایه خود را در بخش تولید سرمایه گذاری کنند اما مسیر در این بخش سخت و طولانی است، لذا تا پولی به دستشان می رسد به سمت سرمایه گذاری در بازارهای زمین، خودرو و طلا سوق می یابند، در این بخش دولت و مجلس مقصر هستند نه مردم.

وی بیان کرد: کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۰ بانکها را مکلف کرد که گزارش پرداخت وام های کلانشان را به این کمیسیون ارایه دهند، اما به نحوی از انجام این کار طفره رفتند.

رییس کمیسیون اصل ۹۰ ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ این موضوع را تبدیل به قانون کردیم و بانک مرکزی و بانکها را موظف نمودیم که گزارش وام های پرداختی خود را هر سه ماه یکبار به کمیسیون اصل ۹۰ ببرند، این مورد را در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ هم آوردیم.

حجت الاسلام پژمانفر به بروکراسی اداری شدید در کشور اشاره کرد و گفت: باید برای انجام هر فرآیند، بازه زمانی مشخصی تعیین کرد که دستگاه اجرایی مربوطه موظف شود در همان بازه زمانی تکلیف یک موضوع را مشخص کند،

به گفته وی، همان طور که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب هر موضوعی فقط دو هفته زمان برای شور و گرفتن نظر افراد تعیین می کند، پس از پایان این مدت اگر نظری از سوی فردی دریافت نشد، به منزله "قبول" از سوی وی ثبت می شود، این موضوع در شورای عالی فضای مجازی نیز اجرا شده است.

نماینده مردم مشهد اظهار داشت: دلیل اینکه سرمایه ها در کشور به جای آمدن به سمت تولید به سمت بخشهای دیگر می رود از ناامنی در بخش تولید نشات می گیرد که همه ما در مجلس، دولت و دستگاه قضا مقصر هستیم.

حجت الاسلام پژمانفر به عقب افتادگی در صنعت، کشاورزی و خدمات در مشهد اشاره کرد و گفت: راه اندازی شهرک صنفی پروفیل کاران یک شروع است و از این پس راه اندازی شهرکهای صنعتی در مشهد سرعت می گیرد.

وی ادامه داد: مشهد ظرفیت زیادی در مشاغل مختلف دارد، حتی می تواند یک کانون جدی در حوزه پوشاک باشد، در صورتی که زمینه جذب تولیدکنندگان از استانهای دیگر در مشهد فراهم شود و جشنواره هایی مبتنی بر محصول تولیدکنندگان در این شهر برگزار شود، دیگران هم خواهند توانست از ظرفیتهای تولیدی این شهر استفاده کنند که سود این بخش دوطرفه خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.