اداره اطلاعات ملی آمریکا در گزارشی اعلام کرد که اگرچه ایران در حال حاضر در حال انجام دادن فعالیتی برای ساختن یک بمب اتمی نیست، اما فعالیت‌های مرتبط با تولید مواد شکافت‌پذیر کافی برای تولید بمب اتمی را افزایش داده است.

ارزیابی اطلاعاتی آمریکا؛ ایران به دنبال ساختن بمب اتمی نیست

به گزارش قدس آنلاین، خبرگزاری آسوشیتد پرس گزارش داد که در یک ارزیابی اطلاعاتی آمریکا که روز دوشنبه منتشر شد، اعلام شده است که ایران در حال حاضر به دنبال ساختن تسلیحات اتمی نیست اما فعالیت‌هایی را که به ساخت بمب اتمی کمک می‌کند را افزایش داده است.

آُسوشیتد پرس در ادامه گزارش داد که ارزیابی ارائه شده از سوی اداره اطلاعات ملی آمریکا می‌گوید، ایران نسبت به سال ۲۰۲۰، ظرفیت خود برای تولید یک بمب اتمی را افزایش داده است اما هنوز به ساخت آن اقدام نکرده است. این یافته‌ها با ارزیابی پیشین آمریکا درباره برنامه اتمی ایران مطابقت دارد، اگرچه بسیاری در کنگره و نهادهای دیگر تردیدهایی نسبت به آن داشته‌اند.

این خبرگزاری با منتشر کردن بخشی از خلاصه این گزارش اطلاعاتی غیرمحرمانه نوشت: ایران در حال حاضر مشغول انجام دادن فعالیت‌‎های مربوط به ساخت تسلیحات اتمی نیست که برای تولید یک بمب هسته‌ای قابل آزمایش ضرورت دارد.

در گزارش اداره اطلاعات ملی آمریکا آمده است: ایران همچنین در حال دنبال کردن فعالیت‌های تحقیق و توسعه است که در صورتی که تصمیم بگیرد (یک سلاح اتمی بسازد)،  آن را به تولید مواد شکافت‌پذیر کافی برای تکمیل ساخت یک سلاح اتمی نزدیک‌تر می‌سارد.

در ادامه این مطلب آمده است: گزارش اطلاعاتی آمریکا می‌گوید که «ایران به افزایش مقدار و سطح ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود به میزانی فراتر از محدودیت‌های برجام ادامه می‌دهد». طبق این گزاش، فعالیت‌های ایران از محدودیت‌های برجام در زمینه تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته نیز فراتر می‌رود.

آسوشیتد پرس همچنین در این مطلب اشاره کرد که گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا برنامه موشک‌های بالستیک ایران را نیز در بردارنده «تهدیدی چشم‌گیر» برای کشورهای خاورمیانه تلقی کرد.

با وجود آن که مقامات ایران تاکید کرده‌اند تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد و ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، صرفا صلح‌آمیز است، ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران همچنین از سوی آمریکا و شرکا و متحدان آن تکرار می‌شود.

دولت آمریکا بدون در نظر گرفتن بدعهدی و خروج یک‌جانبه‌اش از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸-توافقی که در ازای لغو تحریم‌های ایران، برنامه هسته‌ای ایران را تا اندازه زیادی محدود می‌کرد-و اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران، به فراتر بودن سطح فعالیت‌های هسته‌ای ایران از محدودیت‌های توافق هسته‌ای ایران اشاره می‌کند.

ایران با گذشت یک سال و نیم از خروج یک‌جانبه دولت دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای و بدعهدی شرکای اروپایی توافق در زمینه انجام دادن اقداماتی ملموس برای کاهش تاثر تحریم‌های آمریکا و عادی‌سازی روابط تجاری با ایران، اعلام کرد که در چند گام تعیین‌شده، از تعهدات هسته‌ای داوطلبانه خود فاصله گرفته و فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را افزایش می‌دهد.

اگرچه، مقامات ایران تاکید کردند که در صورت بازگشت طرفین توافق به اجرای تعهداتشان و اجرای کامل توافق هسته‌ای، این اقدامات را به حالت قبل باز می‌گرداند.

با پیروزی جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۱ ریاست جمهوری آمریکا، دولت او اعلام کرد که بازگشت به توافق هسته‌ای اولویت سیاست خارجی آن است.

مذاکرات بر سر احیای توافق هسته‌ای از ابتدای سال ۲۰۲۲ در وین میان ایران، شرکای اصلی توافق و آمریکا آغاز شد. ایران و آمریکا مذاکرات مستقیمی نداشتند و از طریق هیات‌های مذاکره‌کننده دیگر در جریان مواضع یک‌دیگر قرار می‌گرفتند.

این مذاکرات مدتی است که به دلیل برخی مسائل حل‌نشده با وقفه روبه‌رو شده است.

دستگاه دیپلماسی ایران در این مدت با اشاره به این که تبادل پیام‌های دیپلماتیک در این باره ادامه دارد و پنجره دیپلماسی بسته نشده، تاکید کرده است که در صورتی که شرکای توافق اراده سیاسی لازم را نشان دهند،‌ آماده نهایی کردن توافقی «خوب» برای لغو تحریم‌هاست که در راستای منافع ملت ایران باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.