۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 894464

علیرضا کریمی، شهردار سابق اراک در هفتم مهرماه سال ۱۴۰۰ با کسب هشت رای موافق از ۱۱ رای، سکان مدیریت شهری این شهر را برعهده گرفت و در ۲۰ تیرماه جاری با هشت رای موافق، استیضاح و برکنار شد.

چرا شهردار اراک استیضاح شد؟

به گزارش قدس آنلاین،  کار انتخاب کریمی برای شهرداری اراک درست تا نیمه‌های شب هفتم مهرماه سال ۱۴۰۰ به طول انجامید و در آن جلسه اعضای شورای ششم خواستار حرکت او در چارچوب قانون و به سمت منافع مردم شدند.

در نیمه‌های اسفندماه سال ۱۴۰۱ مجدد زمزمه‌های استیضاح کریمی و اصرار ۶ نفر از اعضای شورای شهر در این خصوص شنیده شد اما به دلیل قرار گرفتن در روزهای پایانی سال و جلوگیری از مسایل و مشکلات برای شهر، استیضاح از دستور کار خارج و به بعد از عید منتقل شد تا بررسی‌های دقیق‌تری صورت گیرد.

در سال جاری فعالیت‌های شهرداری با سکانداری کریمی جریان داشت تا اینکه زمزمه‌های نارضایتی از مجموعه مدیریت شهری افزایش یافت و برخی مسایل از جمله سقوط یک مجسمه بر نوجوان اراکی در یکی از پارک‌های این شهر به وقوع پیوست که منجر به فوت این فرد و تشویش اذهان عمومی شد و در مقابل اعضای شورای شهر نیز چندین بار برای شهردار طرح سئوال مطرح کرده بودند اما در پاسخ‌ها قانع نشدند و در نهایت ۲۰ تیرماه جاری با امضای هشت نفر از اعضای شورای شهر نشست استیضاح برگزار و او برکنار شد.

شهردار سابق انتظارات شورا را محقق نکرد

رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: شورای ششم با رویکرد فرهنگی - اجتماعی وارد عرصه شد و تاکید بر حوزه محله‌محوری و مناطق کم‌برخوردار بود و عدالت شهری از برنامه‌های مهم این شورا بود و مقرر بود در هر محله از اعتبارات شهرداری هزینه مشخص صورت گیرد اما این امر محقق نشد.

«پیمان عین‌القضات» افزود: بهترین درآمدها در شهرداری اراک کسب شد اما در هزینه کرد به دلیل نبود برنامه‌ها، رسوب پول وجود داشت که غیرقابل پذیرش است.

وی بیان کرد: عدم توجه به پروژه‌های گردشگری از جمله منطقه دره گردو از دیگر دلایل برکناری شهرداری اراک بود زیرا این طرح با وجود اعتبار خوبی که داشت، جذب اعتبار به خوبی انجام نشده و تا سه هفته گذشته که با فشار جدی شورا مورد سوال قرار گرفت، پیمانکار تحرک لازم را نداشت.

رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: شهردار سابق اراک در طول ۲ سال گذشته نتوانست رضایت اعضای شورای شهر را در خصوص روند اجرای طرح منطقه گردشگری گردو به دست آورد.

عین‌القضات تصریح کرد: در بحث منابع انسانی تاکید بر کادرسازی، نیروسازی و بهره‌گیری از نیروهای جوان و متدین شده بود که این تغییرات مشاهده نشد.

وی عنوان کرد: کندی اجرای پروژه‌های دیگر شهری نیز بر نارضایتی اعضای شورای شهر اراک اضافه کرد و جمعی از اعضا به نتیجه استیضاح رسیدند.

رئیس شواری اسلامی کلانشهر اراک در خصوص معیارهای انتخاب گزینه جدید شهردار اراک هم گفت: بلافاصله پس از برکناری شهردار سابق، سرپرست برای سکانداری شهر انتخاب شد و اگر این فرد شاخص‌های لازم را داشته باشد می‌تواند گزینه انتخاب باشد.

عین‌القضاتی اظهار کرد: چالاک بودن، چابک بودن، سرعت عمل بالا داشتن، دقت در اجرای با کیفیت پروژه‌ها، اجرای طرح محله‌ محوری و توجه به مناطق کم‌برخوردار، داشتن روحیه فرهنگی و اجتماعی، مبارزه با رانت‌خواری، فساد ستیزی و تعامل داشتن با دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و مردم، از مهمترین معیارهای انتخاب شهردار دوم در دوره ششم شورای اسلامی کلانشهر اراک است.

شهردار سابق اراک کٌند بود

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: بارها به شهردار سابق تذکر شفاهی شده بود تا حرکتی شتابان برای توسعه شهر داشته باشد.

«علی محصولی» افزود: مهمترین کار برای پیشرفت شهر پول است که این مهم در شهرداری اراک وجود داشت، اما پروژه‌ها حرکت نمی‌کرد.

وی بیان کرد: شهردار سابق اراک نتوانست حرکت مورد انتظار شورا را محقق کند و مجبور به استیضاح و برکناری شدیم.

این عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: «مجتبی قاسمی» گزینه سرپرست شهرداری است اما اگر در دوره خدمت خواسته‌های اعضا را محقق کند، خوب کار کند و خدمت مطلوب به شهروندان ارایه کند، شاید گزینه‌ای برای شهردار باشد.

محصولی تاکید کرد: هیچ خصومت شخصی با شهردار سابق وجود نداشت، اما برای شورای شهر کار کردن جهادی مد نظر است و شهردار موظف است که به مردم خدمات مطلوب ارایه دهد.

اراکی‌ها از عملکرد شهردار رضایت نداشتند

نایب رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: این شورا اول و آخر به دنبال رضایتمندی مردم است و مردم اراک در بخش‌های مختلف از عملکرد شهردار خود رضایت نداشتند.

«محمد عسگری» افزود: مجموعه شهرداری اراک در زمان سکانداری «علیرضا کریمی» نتوانست با مجموعه هماهنگ شود و خوب کار کند.

وی با بیان اینکه کریمی شهردار سابق اراک فردی پاک‌دست و سالم بود، عنوان کرد: از تلاش‌های این فرد در دروان خدمت‌رسانی تشکر می‌شود اما به واقع در این شهر چندین پروژه بزرگ از جمله منطقه گردشگری گردو وجود دارد که به مردم قول راه‌اندازی سریع داده شد اما این اتفاق رخ نداد و اعضای شورا جوابی برای مردم نداشتند.

خزانه دار شورا ادامه داد: اعضای شورای ششم به این نتیجه رسیدند که باید برای مدیریت شهری اراک تغییراتی رخ داد تا منجر به اتفاقات خوب برای شهر شود.

عسگری اظهار کرد: شهردار باید فردی باشد که کار مدیریت شهری و بدنه شهرداری را بشناسند، کسی نباشد که بعد از یک سال نداند شهرداری، پروژه‌های شهری، موضوعات و کمیسیون‌ها چیست.

وی عنوان کرد: نباید فرصت سوزی کرد و زمان دیگری برای شورای ششم باقی نمانده است و باید برای موضوع انتخاب سریع شهردار با اعضا صحبت کرد.

شهردار سابق اراک توقع مدیریت شهری را برآورده نکرد

رئیس کمیسون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: شهردار سابق اراک توقع مدیریت شهری را برآورده نکرد.

«سید وحید میرنظامی» افزود: شورای ششم در ابتدای دوره با یک سری از شعارها و گفتمان‌ها خود را معرفی کرد که یکی از آنها موارد فرهنگی بود.

وی بیان کرد: اعتبارات فرهنگی شهرداری اراک از اعتبارات فرهنگی دستگاه‌های مسئول در این حوزه بیشتر است و به این مهم در شهرداری این شهر توجه نشد.

رئیس کمیسون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: شعار اعضای شورای ششم، «شهر را با هم بسازیم» بود اما این امر تحقق نیافت و در ادامه مسیر اختلافی بین برخی اعضا با شهردار شد.

میرنظامی اظهار کرد: ادامه دادن و پافشاری بر شرایط موجود، موجب گسست بیشتر اعضای شورای شهر می‌شد و هم ایده‌ها و منویات شورای ششم با این فضا قابلیت اجرایی نداشت.

وی گفت: کریمی شهردار سابق اراک زحمات خود را کشید و این بار سنگین را نیز اعضای شورا بر دوش این فرد گذاشتند.

رئیس کمیسون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلانشهر اراک افزود: کریمی گزینه من برای انتخاب شهرداری نبود و در آن زمان قرار بر انتخاب شریفی بود اما برخی رفتارها موجب انصراف شریفی شد و اعضا «علیرضا کریمی» را انتخاب کردند که این فرد هم در زمان سکانداری مدیریت شهری نتوانست انتظارات اعضای شورای ششم را محقق کند.

میرنظامی تاکید کرد: مبارزه با فساد و پاکدستی یکی از ویژگی‌های بارز شهردار سابق اراک بود که باید به یادگار بماند و کریمی در زمان مسئولیت خود در شهرداری اراک اجازه نداد این نهاد به عابر بانک سایر مجموعه‌هایی که توقعهات نابجا داشتند، تبدیل شود.

وی تصریح کرد: اختلاف پیش آمده بین برخی از اعضای شورای ششم و همچنین بخشی از بدنه شورا با شهردار و مجموعه شهرداری، باعث شد کارها به خوبی پیش نرود و شعارها روی زمین بماند.

رئیس کمیسون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: توقع در منطقه دره گردو خیلی بالاتر بود، پروژه‌هایی مشابه این طرح در شهرهای کوچک مجاور از جمله ملایر با شتاب زیادی در حال اجرا است.

میرنظامی اظهار کرد: خیلی از بخش‌های اجرای طرح بام ملایر و شهرک مشاهر ایران و جهان در این شهر واقع در استان همدان، توسط نیروهای امانی شهرداری انجام می‌شود و پیمانکاری اخذ نشده و سرعت کارهای مدیریت شهری در این مناطق در حالی است که بودجه آنها یک پنجم شهر اراک است.

وی گفت: برای عبور از این شرایط، کاهش التهابات و تزریق خون جدید به مدیریت شهری، استیضاح شهردار سابق اراک پیگیری شد و بلافاصله «مجتبی قاسمی» که نیروی جوانی است به عنوان سرپرست شهرداری این شهر انتخاب شد.

رئیس کمیسون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلانشهر اراک اضافه کرد: جوان‌گرایی در شورای ششم مطرح است و باید فردی چابک و پرتلاش مدیریت شهری را برعهده بگیرد.

میرنظامی تاکید کرد: اگر سرپرست فعلی شهرداری اراک خوب کار کند، می‌تواند یکی از گزینه‌های قابل ارزیابی برای انتخاب شهردار باشد.

وی با بیان اینکه، طبق قانون، سرپرست شهرداری تنها سه ماه می‌تواند با سرپرستی فعالیت داشته باشد، گفت: اجرای قانون، توجه به ضوابط، مبارزه با فساد، حرکت با برنامه و توجه به برنامه‌های فرهنگی از مهمترین ویژگی‌های انتخاب شهردار جدید است.

رئیس کمیسون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلانشهر اراک افزود: شهردار سابق اراک به عنوان برادر اعضای شورای شهر و به عنوان سرمایه استان مرکزی است و استیضاح این فرد دلالتی بر بد بودن این فرد نیست بلکه نیاز بود تا فردی قوی‌تر، چابک‌تر و آشنا با مدیریت شهری وارد عرصه شود.

میرنظامی عنوان کرد: کار در شهرداری بسیار سخت و پیچیده است زیرا این دستگاه مجموعه و ترکیبی از کارهای مختلف است و به دلیل گستردگی ماموریت‌ها یکی از سخت‌ترین مدیریت‌ها در کشور است.

اراک مرکز استان مرکزی است و در این منطقه ۵۸۰ هزار نفر ساکن است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
    0 0
    شهرداری که نمی تواند با رانت و فساد اداری و مفسدان بر خورد قانونی و مقتدرانه کند و کم کار باید بدون فوت وقت استیضاح و برکنار شود