یک کارشناس حقوقی عراقی خاطرنشان کرد که توافق اخیر ایران و عراق برای تهاتر نفت و گاز کاملا قانونی بوده و نقض تحریم‌های آمریکا به شمار نمی‌آید.

کارشناس عراقی: تهاتر نفت در مقابل گاز تهران و بغداد کاملا قانونی است

به گزارش قدس آنلاین، علی التمیمی، کارشناس حقوقی عراقی در گفت‌وگو با خبرگزاری المعلومه تاکید کرد که تهاتر ایران و عراق درخصوص گاز و نفت سیاه برای راه ‌اندازی نیروگاه های برق کاملا قانونی است.

وی گفت که تحریم های آمریکا علیه ایران به اموال مربوط می‌شود و به ایران اجاره داده نمی شود که در مقابل صادرات دلار دریافت کند همانگونه که نمی تواند از خارج دلار تحوبل بگیرد.

التمیمی گفت که بر اساس ماده های ۵۹۷ تا۶۰۰ قانون مدنی عراق، توافق بغداد با تهران برای دریافت گاز در مقابل نفت «تهاتر عینی» گفته می شود و نفتی که به داخل ایران می رود در همان کشور می ماند و صادر نمی شود و مورد استفاده داخلی قرار می گیرد.

این کارشناس حقوقی عراقی خاطرنشان کرد که بغداد نیز از ایران دلار دریافت نکرده است بنابراین توافق اخیر نقض تحریم های آمریکا به شمار نمی رود.

علی التمیمی پیش از این تاکید کرد که علیرغم تحریم‌های آمریکا علیه تهران، عراق حق دارد که مطالبات گازی خود به ایران را پرداخت کند.

وی گفت که ایران اکنون با تحریم‌های اقتصادی مواجه است که بر اساس آن از انجام صادرات و واردات و تعامل با دلار محروم است اما آمریکا همواره عراق را برای انجام تعاملات نفتی و گازی برای یک حجم محدود مستثنی می‌کند.

التمیمی گفت که بغداد و واشنگتن در سال ۲۰۰۸ توافق امضا کردند، بر اساس بند ۲۷ این توافق عراق از آمریکا درخواست کمک اقتصادی کرده است و این توافقنامه اکنون در سازمان ملل است. این توافقنامه هم برای آمریکا و هم برای عراق الزام آور است بنابراین واشنگتن باید به عراق کمک کند.

وی گفت که با استناد به این توافق عراق باید از واشنگتن بخواهد که این کشور را از تحریم ها مستثنی کند بنابراین تحریم های آمریکا علیه ایران مانع دستیابی عراق به گاز ایران نمی‌شود.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق اخیرا در اظهاراتی گفت که راه حل هایی برای حل بحران برق از جمله راه حل های آنی، میان مدت و بلند مدت وضع کردیم.

وی با بیان اینکه تولید برق به دلیل اقدامات دولت به ۲۶ هزار مگاوات رسیده است، تاکید کرد که راه حل های میان مدت به بحران برق و واردات گاز پایان می دهد.

السودانی گفت که صادرات گاز ایران به دلیل تحریم های آمریکا متوقف شده بود.

نخست وزیر عراق گفت که با ایران توافق کردیم که در مقابل نفت از آن کشور گاز وارد کنیم.

وی اعلام کرد که اکنون بحران گاز وارداتی برای تامین نیروگاه های برق به پایان رسیده است و واردات گاز از ایران از سر گرفته شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.