«محمدبن سلمان»، ولیعهد عربستان و «جرب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه در جده دیدار و گفتگو کردند.

مذاکرات اردوغان و بن سلمان در جده با چاشنی اقتصادی

به گزارش قدس آنلاین، «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی و «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه در جریان سفر رئیس جمهور ترکیه به عربستان در شهر بندری جده با هم دیدار و گفتگوهای رسمی داشتند.

پیش از آغاز مذاکرات بین دو مقام ارشد، ولیعهد عربستان در مراسمی رسمی از اردوغان استقبال کرده بود.

اردوغان پس از انتخاب مجدد خود در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه برای نخستین بار روز گذشته وارد جده شده است. سفر رئیس جمهور ترکیه به پادشاهی عربستان اولین توقف او در تور منطقه‌ای خلیج فارس است. سفر منطقه‌ای که شامل قطر و امارات هم می‌شود.

در بخشی از بازدید اردوغان از عربستان، مجمع تجاری عربستان و ترکیه با حضور «خالد الفالح»، وزیر سرمایه گذاری عربستان و «عمر بولات»، وزیر بازرگانی ترکیه برگزار شد. نمایندگانی از شرکت‌های سعودی و ترکیه‌ای و بخش خصوصی نیز در این نشست حضور داشتند.

در این نشست راه‌های همکاری و گسترش فرصت‌های سرمایه گذاری بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری عربستان سعودی (SPA)، این دیدارها منجر به اعلام ۹ یادداشت تفاهم (MOU) شد که بخش‌های انرژی، املاک، ساخت و ساز، آموزش، فناوری دیجیتال، بهداشت و رسانه را در بر می‌گیرد.

در همین ارتباط نیز خالد الفالح اعلام کرد که شراکت اقتصادی عربستان و ترکیه دارای پتانسیل بالایی است. این مقام سعودی افزود که مشارکت بخش خصوصی و روابط تجاری بین دو کشور محرک‌های کلیدی برای تقویت روابط اقتصادی دوجانبه محسوب می‌شود.

همچنین وزیر بازرگانی ترکیه نیز به نوبه خود گفت که عربستان سعودی و ترکیه در حال افزایش قدرت‌های اقتصادی با مزیت‌های رقابتی قابل توجه هستند. وی خوستار افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور طی سال‌های آتی شد.

روابط عربستان سعودی و ترکیه پس از حمایت ترکیه از قطر در مناقشه دیپلماتیک با ریاض در سال ۲۰۱۷ و همچنین پس از کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار مخالف سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول در سال ۲۰۱۸ رو به سردی گرائید. با این حال پس از سفر رسمی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به ریاض در سال ۲۰۲۲ که برای اولین بار در پنج سال گذشته این سفر انجام شد، روابط بین دو کشور به میزان زیادی گرم شد.

در حال حاضر این اولین سفر «رجب طیب اردوغان» به چند کشور حاشیه خلیج فارس پس از انتخاب مجدد به عنوان ریاست جمهوری ترکیه به شمار می‌آید.

همچنین، انتظار می‌رود توافق‌های جدیدی برای همکاری‌های بیشتر در حوزه‌های دیپلماسی و اقتصاد با کشورهای حاشیه خلیج فارس در این سفر ۳ روزه از سوی رئیس جمهور ترکیه پیگیری شود.

بر این اساس، اردوغان قرار است روز سه شنبه نیز پس از دیدار با مقامات سعودی در جده عربستان، به شهر دوحه قطر سفر کند و در این سفر با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر دیدار و گفتگو خواهد کرد.

آخرین توقف اردوغان، امارات متحده عربی خواهد بود. وی قرار است روز چهارشنبه در ابوظبی با شیخ محمد بن زائد آل نهیان رئیس جمهور این کشور دیدار کند.

«رجب طیب اردوغان» پیش از این سفر در سخنانی کوتاه اعلام کرد: هدف از این سفر تقویت بیشتر روابط ترکیه با ۳ کشور (عربستان، قطر و امارات) است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.