نمایشگاه‌هایی با عنوان «همچنان جاری»، «روایت سرخ» و «نشانـی از حسین» به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری شهادت ابا عبدالله الحسین (ع) در برخی از نگارخانه‌ها و گالری‌های پایتخت برپا هستند.

حال و هوای محرم در گالری‌گردی پایتخت

به گزارش قدس آنلاین، همزمان با فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری شهادت ابا عبدالله الحسین (ع)، فضای شهری تهران با نصب صدها ابر پرچم و هزاران پرچم سیاه عزاداری به همت سازمان زیباسازی شهر تهران، سیاهپوش شده، اکران‌های فرهنگی ماه محرم با دو رویکرد نگارخانه‌ عاشورایی و کتیبه‌های خطی عاشورایی در فضای شهری پایتخت انجام شده است که در اکران‌های نگارخانه عاشورایی عناصر مرتبط با فرهنگ عاشورا و محرم به نمایش درآمده و کتیبه‌ها نیز اشعار شاعران سوگوار حسینی را یادآوری می‌کنند.

رویداد نقاشی خط «نشان عاشقی» و پارچه‌نویسی «کاتبان سوگ» به مناسبت ماه محرم اجرا شده است؛ در رویداد «نشان عاشقی» بیش از ۳۰۰ اثر منتخب نقاشی خط (کالیگرافی) توسط هنرمندان بر روی علم‌های عاشورایی نقاشی و خطاطی شده و در رویداد «کاتبان سوگ» که خطاطی اشعار عاشورایی بر روی پارچه‌هاست نیز ۵۰ هنرمند، ۲۵۰ اثر را با استفاده از اشعار محرم و عاشورایی کتابت کرده‌اند که در فضای شهری پایتخت اکران خواهند شد.

اکران فرهنگی «نگارخانه عاشورایی تهران» و منتخبی از کتیبه‌های خطی قدیمی انجام شده و دیوارنگاره میدان ونک با طرحی از کتیبه خطی عاشورایی و تیغه علامت عزاداری حسینی رونمایی شده است. در این دیوارنگاره سه بخشی به مناسبت ایام محرم شمایلی از تیغه علامت و کتیبه خطی «باز این چه شورش است» و متن کامل شعر محتشم کاشانی درباره قیام کربلا و تیغه علامت عاشورایی با یکهزار و ۴۰۰ متر مربع مساحت اکران شده است.

«آسمان بر مدار تربت توست»

همچنین با فرارسیدن ماه عزاداری سرور شهیدان، ۲۸ تیرماه از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولی‌عصر(عج) با شعار «آسمان بر مدار تربت توست» به همت سازمان هنری رسانه‌ای اوج رونمایی شد. این دیوارنگاره اثری از خانه‌ طراحان انقلاب اسلامی است که امین فلاحیان طراحی گرافیک و علی خلج طراحی نوشتار آن را انجام داده‌اند، در معرفی این دیوارنگاره آمده است: «غم تو می‌برد از دل همه‌ غم‌ها را، قبله گاهی نیست بر صاحبدلان الّا حسین»

علاوه بر فضاسازی شهری به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری شهادت ابا عبدالله الحسین (ع) نمایشگاه‌هایی به این مناسبت در برخی از نگارخانه‌ها، گالری‌های و مراکز فرهنگی هنری پایتخت برپا می‌شوند و بعضی از گالری‌ها نیز فعالیت‌ها و نمایشگاه‌های جاری خود را در روزهای پیش رو ادامه می‌دهند که در این گزارش معرفی می‌شوند.

«همچنان جاری» در موزه هنرهای معاصر تهران

نمایشگاه مروری بر بازتاب جریان عاشورا در هنرهای تجسمی معاصر با عنوان «همچنان جاری» به مناسبت ماه محرم و ایام سوگواری شهادت حضرت اباعبدالحسین (ع) ۲۹ تیر تا ۲۲ شهریورماه به جز دوشنبه‌ها و تعطیلات رسمی از ساعت ۱۰ تا ۱۹ در موزه هنرهای معاصر تهران به نشانی خیابان کارگر شمالی، جنب بوستان لاله میزبان علاقه‌مندان است.

در این نمایشگاه بیش از ۸۰ اثر؛ ۴۵ اثر از ۲۳ هنرمند از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، ۲۳ اثر از ۹ هنرمند از گنجینه حوزه هنری و ۲ اثر از مجموعه شخصی مهدی طالع‌نیا و ۲۰ قطعه از ادوات و لوازم تعزیه از موزه دریایی اراک به نمایش گذاشته شده است.

آثار هنرمندانی محمدحسین حلیمی، محمود جوادی‌پور، روح الله مفیدی، محمد تجویدی، مرتضی ممیز، کاظم چلیپا، فرامرز پیلارام، رضا بانگیز، عبدالحمید قدیریان، رحیم ناژفر، محمد گنجی، حبیب الله صادقی، حسن اسماعیل‌زاده، پرویز کلانتری، سیدحسین تفتی، ابوالفضل عمومی، عباس بلوکی‌فر، علی‌اکبر لرنی، محمدعلی ترقی‌جاه، صادق تبریزی، رضا حمیدی، احمد خلیلی، محمد فراهانی، حسین همدانی، مرتضی اسدی، حسین خسروجردی، مصطفی گودرزی، مرتضی گودرزی، غلامعلی طاهری، علی شیخی، ناصر پلنگی و کامیار صادقی در نمایشگاه «همچنان جاری» ارایه شده است.

«روایت سرخ»، «الرحمن» و «رویدادِ عهد» در موزه امام علی (ع)

نمایشگاه نقاشی «روایت سرخ» منتخب آثار گنجینه موزه هنرهای دینی امام علی (ع) با موضوع عاشورا همزمان با فرارسیدن ماه محرم، ۳۱ تیر ساعت ۱۵ افتتاح می‌شود و تا ۲۶ شهریور هر روز از ساعت ۹ تا ۱۷، (به غیر از روزهای تعطیل) در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) واقع در خیابان ولی‌عصر(عج)، بالاتر از میرداماد، بلوار اسفندیار، شماره ۳۵ برپاست.

در این نمایشگاه آثار هنرمندانی همچون رزیتا شرف‌جهان، احمد خلیلی فرد، رضا هدایت، لیلی درخشانی، آنه محمد تاتاری، سوزان وزیری، رضوان صادق‌زاده، محمدحسین ذبیحی، حمید جعفری شکیب، حسن یاقوتی، بهنام کامرانی، مرتضی اسدی، حسن سلطانی و بهروز مهربخش به نمایش درمی‌آید که وجه مشترک تمام آثار عشق و ارادت به حضرت اباعبدالله است.

نمایشگاه هنرهای قرآنی «الرحمن» با موضوع تدبر در سوره مبارکه الرحمن به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور ۲۴ تیر تا چهارم مرداد در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) دایر است. در این نمایشگاه ۹۰ اثر در رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، نقاشی‌خط، تایپوگرافی، تصویرسازی و صنایع دستی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به نمایش درآمده است.

همچنین نمایشگاه منتخب آثار گنجینه موزه هنرهای دینی امام علی(ع) با عنوان «رویدادِ عهد» به مناسبت عید سعید غدیرخم ۱۶ تیر تا ۲۸ اسفند در این موزه میزبان علاقه‌مندان است. این نمایشگاه منتخبی از آثار گنجینه موزه شامل نقاشی، خوشنویسی، نقاشی خط، حجم و آثار گرافیکی است که وجه مشترک آثار، ابراز ارادت و علاقه هنرمندان به حضرت علی (ع) است.

نمایشگاهی از آثار منتخب نقاشی و عکاسی با موضوع «محرم»

مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دهه‌ اول ماه محرم، علاوه بر برگزاری مجموعه نشست‌های ادبی و هنری، نمایشگاهی از آثار منتخب نقاشی اعضای کودک و نوجوان مراکز فرهنگی هنری کانون در استان‌های کشور و آثار عکاسی مربیان هنری کانون را با موضوع محرم برگزار می‌کند.

در این نمایشگاه که در راستای حفظ و ترویج فرهنگ دینی و آیین‌های عاشورایی برگزار می‌شود ۳۵ اثر نقاشی و ۱۵ اثر عکاسی به نمایش گذاشته شده است.

نمایشگاه آثار منتخب نقاشی و عکاسی را موضوع محرم از ۲۸ تیر تا هفتم مرداد از ساعت ۸ تا ۱۳ روزهای شنبه تا چهارشنبه در نگارخانه شهید محمد طاها مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برپاست.

«نشانـی از حسین» در نگارخانه آفتاب

نمایشگاه خوشنویسی «نشانی از حسین» با ۲۵ اثر از آثار رضا حافظ قرآن ۳۰ تیر ساعت ۱۶ در نگارخانه آفتاب فرهنگسرای نهج البلاغه به نشانی خیابان دکتر شریعتی، روبه روی خیابان شهیدکلاهدوز (دولت)، کوچه امامزاده افتتاح می‌شود و تا چهارم مرداد ساعت ۹ تا ۱۸ برپاست.

«نقاشی‌های شهریور تا دی ۱۴۰۱» در اعتماد

نمایشگاه «نقاشی‌های شهریور تا دی ۱۴۰۱» آثار سیما چاووشی و مصطفی دشتی ۳۰ تیر تا ۳۱ مرداد به جز دوﺷﻨﺒﻪ‌ﻫﺎ روزﻫﺎی هفته ساعت ۱۲ ﺗﺎ ۲۰ و ﺟﻤﻌﻪ‌ها ساعت ۱۵ تا ۲۰ در گالری اعتماد به نشانی میدان هفت تیر، مفتح جنوبی، بن بست شیرودی، پلاک ۲۵ برپاست.

«راه می‌رویم، حرف می‌زنیم» در عصر

نمایشگاه گروهی «راه می‌رویم، حرف می‌زنیم» با گردآوری زروان روح‌بخشان با آثار هنرمندانی همچون هما بذرافشان، علی خاتم‌ساز و شهگل صفرزاده ۳۰ تیر تا ۲۰ مرداد به جز شنبه‌ها ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری عصر به نشانی میرزای شیرازی شمالی، خیابان دلاویز، پلاک ۱۸ برپاست.

«جایی دیگر» در پروژه‌های آران

نمایشگاه گروهی «جایی دیگر» با آثار مهدی فرهادیان، نسیم داوری، فاطمه بهمن سیاهمرد، کوشا موسوی، مریم فرشاد، شقایق احمدیان، حامد صحیحی، سارا توانا، شهریار قرایی، مریم فرزادیان، مرجان هشیار، ساناهین باباجانیانس، سارا عصاره، شهرزاد عراقی‌نژاد، سیامک نصر و لیلا نورایی ۳۰ تیر ساعت ۱۶ در پروژه‌های آران به نشانی خیابان نوفل لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک پنج افتتاح می‌شود و تا ۲۰ مرداد به جز روزهای شنبه‌ و یکشنبه ساعت ۱۳ تا ۱۸ و جمعه‌ها ساعت ۱۶ تا ۲۰ دایر است.

در معرفی «جایی دیگر» آمده است: «این نمایشگاه با آثاری گوناگون که در عین این که نمایشگر ذهنیت هنرمندان هستند اما در ضمن رابطه دشوار و اخلالگر هنرمند با واقعیت را نشان میدهند، شکل گرفته. گستره هایی که تناقضات را نشان میدهند و مخلوطی هستند از ایده آل ها و آنچه که دست نیافتنی به نظر میرسد. گشایش ها و انسدادها. بریده هایی از جهانی نه کاملا واقعی و نه کاملا مجازی که بیشتر به جهت نیاز عاطفی شکل میگیرند: جایی دیگر.»

«نمادها» در گالری دوست

نمایشگاه انفرادی آثار فاطمه شکوری با عنوان «نمادها» ۳۰ تیر ساعت ۱۶ در گالری دوست به نشانی خیابان خرمشهر، خیابان عشقیار، خیابان چهارم، شماره چهار افتتاح می‌شود و تا ۱۷ مرداد از دوشنبه تا جمعه به جز تعطیلات رسمی ساعت ۱۶ تا ۲۰ ادامه دارد.

«دو نیمه ی یک نقطه ی کور»

نمایشگاه «دو نیمه ی یک نقطه ی کور» آثار نقاشی‌ یحیی گمار ۳۰ تیر ساعت ۱۶ در گالری ثالث به نشانی خیابان کریم خان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره ۱۴۸ افتتاح می‌شود و تا ۱۷ مرداد ساعت ۱۰ تا ۲۱ ادامه دارد.

«غیاب» در اثر

گالری باوان با همکاری گالری اثر نمایشگاه آثار نقاشی پویا رضی با عنوان «غیاب» را برگزار می‌کند، این نمایشگاه ۳۰ تیر ساعت ۱۶ در گالری باوان به نشانی خیابان مطهری، خیابان لارستان، خیابان عبده، پلاک هفت افتتاح می‌شود و تا ۱۶ مرداد دوشنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۲ تا ۲۰ و جمعه‌ها ساعت ۱۶ تا ۲۱ دایر است. گالری در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است.

«ترکیب» در گالری بینش

نمایشگاه گروهی نقاشی خط با نام «ترکیب» با آثار حسین احصایی، محمدرضا بزرگمهر، علیرضا روح الامینی، هانی شرار، محمدعلی علیخانی و مهرداد فلاح، ۳۰ تیر تا ۱۳ مرداد ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری بینش، جنوب چهار راه پارک وی، کوچه خاکزاد، پلاک ۲۲ دایر است.

نمایشگاه آثار بابک ملکی

نمایشگاه آثار نقاشی بابک ملکی ۳۰ تیر ساعت ۱۶ در گالری با به نشانی بلوار ارتش غرب، بعد از محلاتی، خیابان بهاران، بن بست نسترن، پلاک یک، ساختمان مدرن پلازا، واحد ۶۰۳ افتتاح می‌شود و تا ۱۳ مرداد به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۷ تا ۲۰ دایر است.

«بیکران؛ حیرانی» در گالری هنر

نمایشگاه آثار خوشنویسان معاصر با عنوان «بیکران؛ حیرانی» با آثار هنرمندانی همچون سید محمد احصایی، عباس اخوین، غلامحسین امیرخانی، باهره پاکدامن، حبیب رمضانپور، مهرداد سخنی، هانی شرار، محمد شهبازی، محمدجواد شکوهی‌فر، علی شیرازی، محمدمهدی میرزایی، امیرعباس نصیری یزدی با کیوریتوری هانی شرار ۳۰ تیر ساعت ۱۶ در گالری هنر فرهنگسرای ارسباران به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا افتتاح می‌شود و تا ۱۱ مرداد همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت ۱۰ تا ۱۷ ادامه دارد.

«رو به سوی زندگی» در نگارخانه بهارک

نمایشگاه نقاشی‌های مونا نیکومنش با عنوان «رو به سوی زندگی» ۳۰ تیر تا چهارم مرداد ساعت ۱۷ تا ۲۰ در نگارخانه بهارک به نشانی ده ونک، کوچه شهید صابری، کوچه یکم، پلاک یک دایر است.

«از قهوه‌خانه تا سقاخانه» در نگارخانه لاله

نمایشگاه «از قهوه‌خانه تا سقاخانه و منتخب هنرمندان نوگرای ایران» ۲۳ تیر تا ۲۳ مرداد شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ تا ۱۸، پنجشنبه‌ها ساعت ۹ تا ۱۳، جمعه‌ها ساعت ۱۰ تا ۱۷ در نگارخانه لاله واقع در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی بوستان لاله، روبه‌روی پارکینگ طبقاتی لاله برپاست.

در این نمایشگاه آثار توکل اسماعیلی(مش اسماعیل)، ناصر اویسی، رضا بانگیز، تاها بهبهانی، صادق تبریزی، پرویز تناولی، بهنام جلالی جعفری، مهدی حسینی، محمدرضا حمیدی، مصطفی حمیدی، احمد خلیلی، رضا خلیلی، کامبیز درمبخش، جلال شباهنگی، مسعود عربشاهی، فرشته غازی راد، مهدی طالعی‌نیا، محمد فراهانی، مهرداد فلاح، حسین قوللر آقاسی، آنه محمد تاتاری، محمد مدبر، نصرت‌الله مسلمیان، احمد نصرالهی و منوچهر نیازی ارایه شده است.

«پشت دریاها» در گالری +٢

نمایشگاه حجم از آثار محمد پیریایی با عنوان «پشت دریاها» ۲۳ تیر تا ۲۰ مرداد جمعه‌ها ساعت ۱۳ تا ۲۰، سایر روزها ساعت ۱۱ تا ۱۹ در گالری +٢ به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار، پلاک هشت، طبقه‌ دوم دایر است. گالری ۲+ شنبه‌ها و یکشنبه‌ها تعطیل است.

«اگر صحبت آسان بود، نقاشی نمی شد»

نمایشگاه آثار بیتا صدری با عنوان «اگر صحبت آسان بود، نقاشی نمی شد» ۲۳ تیر تا ۱۱ مرداد به جز دوشنبه‌ها ساعت ۱۲ تا ۱۹ و جمعه‌ها ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری نگاه به نشانی خیابان مطهری، خیابان جم (فجر)، خیابان غفاری، شماره ۶۴ دایر است.

«گلوله نقره‌ای، حرکت با تصویر»

پلتفرم «میررباکس» گالری ریشه ۲۹ با همکاری «متافور کالکتیو» پرونده «گلوله نقره‌ای، حرکت با تصویر» را در قالب پروژه دوم؛ ویدئوهای غزل فلاح‌مهر برگزار کرده است. این رویداد شامل اپیزود یک؛ پدیداری تن، اضطرار حضور از ۲۳ تا ۲۸ تیر و اپیزود دو؛ هر چه زدیم، به در بسته خورد از ۳۰ تیر تا ۱۱ مرداد برگزار می‌شود.

پلتفرم میررباکس (Mirror Box) گالری ریشه۲۹ در خیابان الهیه، خیابان آقابزرگی، پلاک ۳۱ واقع شده و همه روزه، از ۲۴ تیر تا ۱۱ مرداد (به استثنای ۲۹ تیر، پنجم و ششم مرداد)، ساعت ۱۶ تا ۲۲ میزبان علاقه‌مندان است.

«طبیعت بی‌جان»، «اضلاع بی‌اعتنای مرگ» و «روزهای آخر» در خانه هنرمندان ایران

نمایشگاه‌های نقاشی‌های غلامحسن احمدی با عنوان «طبیعت بی‌جان» و مصطفی مجیدی با عنوان «اضلاع بی‌اعتنای مرگ» با تکنیک میکس مدیا، چیدمان و اجرا اثر یونس گوکه با عنوان «روزهای آخر» ۲۳ تیر تا نهم مرداد روزهای یکشنبه تا جمعه از ساعت ۱۵ تا ۲۱ به ترتیب در گالری‌های بهار، زمستان و ممیز خانه هنرمندان ایران به نشانی خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی (فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر برپاست. خانه هنرمندان ایران شنبه‌ها تعطیل است.

دومین مجموعه از پروژه ناعکاسی با «مجسمه‌های گمنام» با آثار نگین پزنده و غزل فلاح‌مهر با همکاری گالری ریشه و کالکتیو متافور ۱۲ تیر تا دوم مرداد در گالری محیطی خانه هنرمندان برپاست.

«زلف پریشان» در نگر

نمایشگاه آثار نقاشی رضا هدایت با عنوان «زلف پریشان» ۲۳ تیر تا نهم مرداد به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۲ تا ۲۰ و جمعه‌ها ساعت ۱۶ تا ۲۱ در گالری نگر به نشانی زیر پل کریمخان، بعد از تقاطع ایرانشهر، پلاک ۱۵۴، زنگ دوم، طبقه اول برپاست.

«دیگری «بازگشت و بازبست»»

نمایشگاه «دیگری «بازگشت و بازبست»» آثار چیدمان علیرضا محمدی ۲۳ تیر تا پنجم مرداد ساعت ۱۶ تا ۲۰ در فضای «شماره‌ ۱ و ۲» پروژه‌های ۰۰۹۸۲۱ به نشانی خیابان کریم‌خان‌زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه‌ هجدهم، شماره‌ ۲۵ برپاست. پروژه‌های ۰۰۹۸۲۱ شنبه‌ها تعطیل است.

نمایش جاودانه‌هایی از کامبیز درم بخش

نمایشگاه جاودانه‌هایی از آثار کاریکاتور زنده‌یاد کامبیز درم‌بخش با نمایشگاه‌گردانی امین پورامین با همکاری گالری ثالث در پروژه‌های میان پرده ۲۳ تیر تا ششم مرداد در فروشگاه هوم به نشانی خیابان شهیدفیاضی(فرشته)، مجتمع تجاری سام سنتر، طبقه اول تجاری برپاست.

فرهاد آذرین درباره این نمایشگاه نوشته است: «سادگی و بی‌آلایشی که نشان از روح کودکانه کامبیز درم‌بخش می‌داد، یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های این هنرمند بود.»

«آن‌ها شکننده اَند»

نمایشگاه نقاشی سجاد حمیدیان با عنوان ‎«آن‌ها شکننده اَند» ۲۳ تیر تا ششم مرداد دوشنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۲ تا ۱۹ در گالری شریف به نشانی میدان قدس، خیابان شریعتی، کوچه ماهروزاده، پلاک ۱۱ برپاست، گالری شریف شنبه‌ها تعطیل است و بازدید یکشنبه‌ها با قرار قبلی است.

«آسپا» در گالری ملت

نمایشگاه نقاشی «آسپا» به کوشش و گردآوری بهناز فرید ۲۳ تیر تا چهارم مرداد همه روزه از ساعت ۱۱ تا ۱۹ و روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت ۱۵ تا ۱۹ در گالری پردیس ملت به نشانی خیابان ولیعصر (عج)، ابتدای بزرگراه هاشمی رفسنجانی (نیایش)، روبه‌روی بزرگراه کردستان، طبقه منفی ۲ میزبان علاقه‌مندان است.

«تکرار و تفاوت»

نمایشگاه آثار نقاشی محمدحسین عماد با عنوان «تکرار و تفاوت» ۲۳ تیر تا چهارم مرداد به جز دوشنبه‌ها ساعت ۱۷ تا ۲۰ در گالری بُستان به نشانی خیابان مطهری، خیابان لارستان، نبش بیست و دو، پلاک ۷۱ دایر است.

«رنج زیستن» در گالری دنا

نمایشگاه طراحی و نقاشی کیومرث کیاست با عنوان «رنج زیستن» ۲۳ تیر تا سوم مرداد ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری دنا به نشانی میدان فردوسی، خیابان سپهبد قرنی، بالاتر از طالقانی، کوچه سوسن، پلاک چهار برپاست. گالری روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است.

نمایش جواهرسازی هنری معاصر

پنجمین نمایشگاه جواهرسازی هنری معاصر تهران ۲۳ تیر تا سوم مرداد ساعت ۱۶ تا ۲۰ در نگارخانه آریا به نشانی خیابان ولی‌عصر، بالاتر از سه راه عباس آباد، کوی زرین، پلاک ۱۰ برپاست. گالری آریا روزهای شنبه تعطیل است.

«شکستگی در عمق»

نمایشگاه آثار نقاشی دریسا رحمانیان با عنوان «شکستگی در عمق» ۲۳ تیر تا سوم مرداد ساعت ۱۱ تا ۲۱ در گالری آرت سنتر به نشانی بلوار اندرزگو، سلیمی شمالی، پلاک ۱۴۵، باغ انجمن خوشنویسان برپاست.

«وضعیت» در گالری مژده

نمایشگاه مجسمه‌های نیلوفر موسوی با عنوان «وضعیت» ۲۳ تیر تا سوم مرداد به جز شنبه‌ها در گالری مژده به نشانی سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم شرقی، پلاک ۲۷ دایر است.

«وضعیت» نخستین نمایشگاه انفرادی موسوی است، این هنرمند به بیان تجربه‌های زیسته زنان در قالب حجم می‌پردازد و هر یک از آثار، راوی جغرافیایی متفاوت است. در این نمایشگاه هشت مجسمه برنزی ارائه می‌شود که آفرینش آنها از سال ۱۳۹۸ شروع و تا ۱۴۰۱ ادامه داشته است.

«گسست» در گالری ژاله

نمایشگاه آثار عکاسی آزاده میرزائی ٢٣ تیر تا دوم مرداد به جز شنبه‌ها ساعت ١٣ تا ٢٠ در گالری ژاله به نشانی خیابان سمیه، بعد از خیابان مفتح، بن بست پروانه، پلاک چهار برپاست.

«دیو آنه» در گالری آرتیبیشن

نمایشگاه گروهی نقاشی و مجسمه «دیو آنه» به کیوریتوری سجاد باغبان ماهر ۲۳ تیر تا یکم مرداد ساعت ۱۱ تا ۲۰ در گالری آرتیبیشن به نشانی خیابان شریعتی، پایین‌تر از حسینیه ارشاد، نرسیده به همت، گل نبی(غرب)، میدان احمدی روشن(کتابی)، خیابان ساسانی‌پور، خیابان دریا (قندی)، پلاک ۶ دایر است.

آثاری از احسان ارجمند، نیلوفر قادری‌نژاد، حسین مجنی، مهدی احمدی، داور یوسفی، امین بینش‌پژوه، رضا هدایت، کیومرث هارپا و عباس شهسوار در «دیو آنه» به نمایش گذاشته شده است، انتخاب این آثار با نگاه به معنای دیو و آنه و در نهایت ترکیب دو واژه رخ داده است.

«سیمرغ» در برج آزادی

نمایشگاه نقاشی «سیمرغ» با آثار مائده احمدی ۲۳ تا ۳۱ تیر ماه همه ‌روزه از ساعت ۹ تا ۱۸ در «گالری آسمان» برج آزادی برپاست. در این نمایشگاه ۳۰ اثر با تکنیک مدادرنگی به نمایش گذاشته شده است.

«آب‌ها فرو می‌نشینند، موج‌ها برمی‌خیزند»

نمایشگاه آثار نازگل انصاری‌نیا با عنوان «آب‌ها فرو می‌نشینند، موج‌ها برمی‌خیزند» ۲۲ تیر تا ۱۳ مرداد به جز روزهای شنبه‌ و یکشنبه‌ ساعت ۱۷ تا ۲۱ در گالری امکان به نشانی خیابان مطهری، خیابان فجر (جم)، خیابان غفاری، پلاک ۵۱، طبقه اول برپاست.

«بازخوانیِ یک فاجعه» در خانه عکاسان

نمایشگاه عکس «بازخوانیِ یک فاجعه» آثار ژیل پِرس عکاس فرانسوی، از جنگ بوسنی ۲۰ تیر تا ۲۰ مرداد روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۰ تا ۱۹ در گالری شماره یک خانه عکاسان ایران واقع در حوزه هنری انقلاب اسلامی، خیابان سمیه، تقاطع خیابان حافظ دایر است.

«بازخوانیِ یک فاجعه» روایتی تصویری از این عکاس فرانسوی صاحب‌نام است که از سپتامبر ۱۹۹۳ به مدت سه ماه در جنگ بوسنی حضور داشته و از شهرهای توزلا، موستار، سارایوو و بوسنی مرکزی؛ تصاویری تلخ از پناهندگان، کسانی که پشت سر مانده بودند، مجروحان و کشته‌شدگان مسلمان بوسنی را عکاسی کرده است.

«خورشید در حال غروب ماند» در زیرزمین دستان

نمایشگاه آثار یاسمن نوذری با عنوان «خورشید در حال غروب ماند» ۱۶ تیر تا ششم مرداد جمعه‌ها ساعت ۱۳ تا ۲۰ و سایر روزها ساعت ۱۱ تا ۱۹ در گالری زیرزمین دستان به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار، پلاک ۶ برپاست. دیدن آثار گالری روزهای شنبه‌ و یکشنبه‌ و تعطیلات رسمی با تعیین وقت قبلی ‏‎تلفن: ۲۲۰۲۳۱۱۴ امکانپذیر است.

«بر رخش نور ماه می‌خندید» در گالری والی

نمایشگاه آثار نقاشی نیوشا عابدی با عنوان «بر رخش نور ماه می‌خندید» ۱۶ تیر تا یکم مرداد به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۲ تا ۲۰ در گالری والی به نشانی میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک ۷۲ دایر است.

«چشم انداز ۲» در مدار موازی

نمایشگاه گروهی «چشم انداز ۲» آثار آگنیشکا پلسکا، سپیده زمانی، آنیتا اسفندیاری، سام سمیعی، بیتا فیاضی، رعنا دهقان، افشین سعدی‌پور، فربد الکائی، شکوفه خرم‌رودی، پویا پارسامقام، سوگل آذرشب و هادی علی‌جانی نهم تیر تا چهارم مرداد به جز روزهای شنبه و یکشنبه‌ ساعت ۱۱ تا ۱۹ در گالری مدار موازی به نشانی خیابان حافظ، نرسیده به چهار راه کالج، نبش کوچه بامشاد، پلاک ۴۰۹ برپاست.

«بدایع الزمان» در موزه عکسخانه شهر

نمایشگاه «بدایع الزمان»؛ عکس‌هایی از پدیدارهای مدرن در عصر قاجار، حاصل پژوهش محمدرضا طهماسب‌پور پژوهشگر تاریخ عکاسی ایران هفتم تیر تا ۱۲ مرداد روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ تا ۱۷ و پنجشنبه ساعت ۹ تا ۱۳ در موزه عکسخانه شهر به نشانی میدان هفتم تیر، میدان بهار شیراز، بوستان بهار شیراز میزبان علاقه‌مندان است.

در این نمایشگاه ۸۰ قطعه عکس از معماری‌، طب، حمل و نقل، تکنولوژی‌های تازه نظامی، تلگراف، صنعت چاپ، پرورش گیاهان و گل‌های جدید، مجسمه‌سازی، تئاتر، موسیقی و تمرین‌های نظامی و ....ارایه شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.