نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین از رویکرد شرکای اروپایی توافق هسته‌ای و آمریکا در روند مذاکرات احیای توافق در وین انتقاد کرد.

اولیانوف: موضع شرکای غربی مذاکرات وین،‌ مشکل اصلی مذاکرات احیای برجام بود

به گزارش قدس‌آنلاین و به نقل از روزنامه روسی ایزوستیا، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین و رئیس هیات مذاکره‌کننده این کشور در مذاکرات وین در گفت‌وگو با این روزنامه با گفتن این که چشم‌انداز احیای توافق هسته‌ای «بسیار مبهم» است، بیان‌ کرد: اجازه دهید یادآور شوم که مذاکرات احیای توافق هسته‌ای از آوریل ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۲ در وین برگزار شد. تصمیمی با جزئیات مفصل اتخاذ شد که لغو مرحله‌ای تمام تحریم‌های آمریکا علیه ایران و همزمان با آن، بازگشت تهران به معیارهای برجامی برنامه هسته‌ای‌اش در آن مقرر شده بود.

اولیانوف ادامه داد: اما فرصت مناسب از بین رفت و در مدت یک سال‌ونیم گذشته،  هیچ اتفاقی نیفتاده است.

این دیپلمات روس با انتقاد از رویکرد فرانسه، انگلیس و آلمان، شرکای اروپایی توافق هسته‌ای و آمریکا در روند احیای توافق گفت که مشکل اصلی موضعی بوده است که این کشورها اتخاذ کردند.

به گفته او، آن‌ها تمایلشان به برجام را از دست داده‌اند.

اولیانوف در این باره بیان کرد: از نظر من، آن‌ها در حال مرتکب شدن اشتباهی راهبردی هستند. چراکه، تکلیف این مسئله نامعلوم است و هر لحظه امکان دارد که تنش‌ها با پیامدهایی به شدت ناخوشایند گسترش پیدا کند.

اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می‌شود که آمریکا و شرکای اروپایی توافق هسته‌ای در مدت اخیر با مطرح کردن ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین -ادعایی که از سوی ایران و روسیه رد شده است- و ادعای «نقض حقوق بشر» در ایران، موضوع احیای برجام را از دستور کار دیپلماسی با ایران خارج کرده‌اند.

این در حالی است که مقامات ایران با انتقاد از این رویکرد، اعلام کرده‌اند در صورتی که طرفین توافق اراده سیاسی لازم را نشان دهند، آماده نهایی کردن توافقی «خوب» برای لغو تحریم‌ها علیه ایران هستند که در راستای منافع ملی ایران باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.