زلنسکی و دبیر کل ناتو درباره اجرای دوباره «توافق صدور غلات» مذاکره می‌کنند.

اوکراین با ناتو درباره توافق صدور غلات مذاکره می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، منابع نزدیک به رئیس جمهور اوکراین از تصمیم ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور برای گفتگو با «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو خبر داده‌اند.

گفته شده موضوع این مذاکره احتمالی چگونگی اجرای دوباره «توافق صدور غلات» از مسیر دریای سیاه است. توافقی که از هفته گذشته روسیه خروج خود را از آن به دلیل عدم پای بندی اوکراین و ارسال غلات به کشورهای اروپایی به جای کشورهای فقیر آفریقایی اعلام کرد.

روسیه در عین حال با درخواست چین و برخی کشورهای در حال توسعه برای جلوگیری از «بحران جهانی غذا» موافقت کرده و گفته است که در صورت «تحقق شرایط خاص»، بار دیگر به این توافق باز خواهد گشت.

از سوی دیگر دو روز پیش، نمایندگان روسیه مرکز هماهنگی مشترک مربوط به صادرات غلات از بنادر دریای سیاه را ترک کردند. شبکه تلویزیونی «تی آر تی» روز پنجشنبه به نقل از منابع وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که نمایندگان روسیه مرکز هماهنگی مشترک در استانبول را ترک کردند. این اقدام پس از فسخ توافق صادرات غلات از سوی مسکو صورت گرفت.

شبکه تی آر تی گزارش داد که وزارت دفاع ترکیه امیدوار به از سرگیری توافق صادرات غلات از بنادر دریای سیاه است و به این منظور ارتباط با نهادهای مربوطه همه طرفین ادامه دارد. منابع وزارت دفاع ترکیه اعلام کردند که آنکارا هیچ توافقی را جایگزینی توافق غلات نمی‌داند.

مسکو روز دوشنبه چند ساعت پس از حمله تروریستی منتسب به اوکراین به پل کریمه که به کشته شدن دو نفر منجر شد، از عدم تمدید توافق غلات خبر داد اما پسکوف تاکید کرد که این تصمیم هیچ ارتباطی با حمله مذکور نداشته و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیش‌تر این موضع را اعلام کرده بود.

ترکیه، اوکراین، روسیه و سازمان ملل با میانجیگری آنکارا در ۲۲ جولای سال ۲۰۲۲ میلادی در استانبول سند مربوط به «انتقال امن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین» را امضا کردند.

تاکنون ده‌ها کشتی حامل غلات اوکراین با عبور از تنگه‌های ترکیه راهی بازارهای جهانی شده‌اند. یک روزنامه اسپانیایی پیشتر فاش کرده بود که غلاتی که از بنادر اوکراین صادر می‌شود، عمدتاً سر از قاره اروپا در می‌آورد.

همزمان با احتمال مذاکرات اوکراین و ناتو درباره وضعیت کریدور غلات دریای سیاه، ارسال تجهیزات نظامی غرب به اوکراین ادامه دارد و روز گذشته با تصویب پارلمان بلغارستان قرار شد که این کشور ۱۰۰ دستگاه خودروی زرهی نظامی «قدیمی اما استفاده نشده» ساخت روسیه را به اوکراین ارسال کند. بیشتر احزاب بلغارستان از این لایحه حمایت و حزب سوسیالیست بلغارستان با آن مخالفت کرده بود.

نیکولای دنکوف، نخست وزیر این کشور نیز از تحویل خودروهای نظامی زرهی ساخت روسیه به اوکراین که از دهه ۱۹۸۰ باقی مانده اند، حمایت کرده است.

وی پیش از روند تصویب این لایحه در پارلمان کشورش گفت: در خصوص این خودروهای زرهی در سفر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین (۶ ژوئیه) به بلغارستان گفتگو کردیم. ما از آنها (اوکراینی‌ها) پرسیدیم که آیا این خودروها مفید خواهند بود؟ جواب مثبت دادند. بنابراین در حال آماده سازی خودروها برای ارسال به اوکراین هستیم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.