مدیرکل پیشین بخش غرب‌آسیای وزارت امور خارجه با بیان اینکه رژیم صهیونیستی و آمریکا روابط راهبردی و پیوند ناگسستنی با یکدیگر دارند، گفت: درواقع امنیت و موجودیت اسرائیل به طور جدی به آمریکا وابسته است، اما از زمان روی کار آمدن نتانیاهو بایدن با او ملاقاتی نداشته است.

تقلای نتانیاهو برای دیدار با بایدن برای حفظ موجودیت اسرائیل

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، قاسم محب علی در تحلیل خود از اظهارات اخیر نتانیاهو مبنی بر دوام و استحکام روابط میان رژیم صهیونیستی و آمریکا گفت: جدا از این که بالاخره اسرائیل و آمریکا روابط راهبردی و پیوند ناگسستنی با یکدیگر دارند، در زمان اوباما و بایدن آمریکا و اسرائیل به دلیل انتقاداتی که ایالات متحده نسبت به سیاست‌های دولت راستگرای افراطی نتانیاهو داشته، این روابط خیلی گرم نیست.

وی تصریح کرد: حتی بعد از روی کار آمدن مجدد نتانیاهو تاکنون بایدن حاضر نشده با او ملاقات داشته باشد و به جای نتانیاهو، با رئیس رژیم اسرائیل دیدار کرده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین بیان کرد: به هر حال اسرائیل سیاست های خود را دارد و هر که روی کار آید بیشترین تلاش را خواهد کرد تا به آمریکا نزدیک شود، در واقع امنیت و موجودیت اسرائیل به طور جدی به آمریکا وابسته است.

تقلای نتانیاهو برای دیدار با بایدن برای حفظ موجودیت اسرائیل

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اخیرا ادعای تقویت روابط با ایالات متحده را مطرح کرده؛ در حالی که در ماه‌های اخیر به شدت میان جریانات داخلی درون این رژیم اختلافات بر سر لایحه جنجالی تغییرات قضایی بالا گرفته و او قادر به مهار کردن اعتراضات خیابانی نیست. مخالفان این طرح کابینه نتانیاهو را «کودتای قضایی» نام‌گذاری کرده‌اند و معتقدند او که با پرونده‌های متعدد فساد دست در گریبان است، می‌خواهد اختیارات دستگاه قضایی را محدود کند.

بنیامین نتانیاهو به رسانه‌ها اعلام کرده که در یک گفت‌وگوی دو جانبه با بایدن از او برای سفر به کاخ سفید دعوت شده، در حالی که هنوز بعد از روی کار آمدن وی، بایدن از او برای ملاقات دعوت نکرده است.

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در ادامه افزود: نتانیاهو حتما علاقه‌مند نیست که روابط ایران با کشورهای عربی خوب باشد و حتی علاقه‌مند نیست آمریکا و ایران به یک توافقی برسند که از  حالت متخاصم بودن خارج شوند.
نتانیاهو، دوام روابط میان رژیم صهیونیستی و آمریکا و همکاری دو طرف را عاملی برای رسیدگی به پرونده ایران و اقدام برای عادی سازی روابط با عربستان عنوان کرده است.

محب علی درباره این‌که آیا عربستان اجازه می‌دهد رژیم صهیونیستی در نوع روابطش با کشورهای منطقه دخالت کند، گفت: برخی از کشورهای عربی مانند بحرین، قطر و یا عمان از قبل با رژیم صهیونیستی در ارتباط بوده‌اند و به نظر می‌رسد عربستان سعودی به دنبال متوازن‌سازی سیاست‌هایش در منطقه است و در همین راستا روابط دیپلماتیک خود با ایران را از سر گرفت. البته رویکرد عربستان با کشورهای جنوبی خلیج فارس تفاوت دارد و از عادی‌سازی روابط با اسرائیل به دنبال امتیاز گرفتن است.

تقلای نتانیاهو برای دیدار با بایدن برای حفظ موجودیت اسرائیل بایدن و هرتزوگ

این کارشناس مسائل منطقه همچنین در ارزیابی خود از تحولات اخیر در اراضی اشغالی به دلیل تصویب لایحه اصلاحات قضایی اظهار داشت: با توجه به این شرایط احتمال سقوط کابینه وجود دارد و ائتلاف موجود نیز یک ائتلاف ضعیفی است و می‌تواند شکست بخورد زیرا جریانات داخلی اسرائیل هم با یکدیگر دعواهای مهمی دارند، حتی آمریکایی‌ها و اروپایی ها نیز موافق این تحولات نیستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مشکل اصلی اسرائیل و نتانیاهو این است که می‌خواهد بخش‌هایی از کرانه باختری را ملحق کند و شهرک‌های یهودی‌نشین را گسترش دهد.

اخیرا رژیم صهیونیستی با چالش ها و اعتراضات گسترده ای در پی تصویب لایحه اصلاحات قضایی رو به رو بوده و علاوه بر متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نتانیاهو، بسیاری از جریانات داخلی این رژیم نیز با این طرح مخالفت داشته و معتقد بودند با اصلاحات قضایی دیوان عالی رژیم صهیونیستی تضعیف شده و برخی از اختیارات آن در قبال کابینه محدود می شود.

این طرح که با وجود مخالفت مقامات سیاسی و امنیتی و تظاهرات مستمر صهیونیست‌ها بر تصویب آن از سوی نتانیاهو پافشاری می‌شود، یکی از عوامل اصلی تیرگی روابط و عدم دعوت از نتانیاهو از سوی آمریکاست.

تقلای نتانیاهو برای دیدار با بایدن برای حفظ موجودیت اسرائیل

پیشتر «بنی گانتس» وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی گفته بود که نتانیاهو روابط بین تل‌آویو و واشنگتن را بحرانی کرده است.

گانتس افزود که نتانیاهو در موضوع خلق بحران در روابط با آمریکا با آتش بازی می‌کند.

وی با بیان اینکه نتانیاهو در حال حمله به روابط با ایالات متحده است، گفت: این بازی با آتش به قیمت امنیت «اسرائیلی‌ها» است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.