«محمد ششم»، شاه مغرب شنبه شب با وجود عادی سازی کشورش با رژیم صهیونیستی بر تشکیل دولت مستقل فلسطینی تأکید کرد.

شاه مغرب بر تشکیل دولت مستقل فلسطین تاکید کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، وی در سخنرانی خود خطاب به شهروندان کشورش به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد به سلطنت رسیدنش گفت: تأکید ما اجرای عدالت در راستای آرمان فلسطین و حقوق مشروع مردم فلسطین است و امیدواریم ملت برادر فلسطین، کشور مستقل خود را به مرکزیت قدس شرقی به گونه‌ای ایجاد کنند که امنیت و ثبات برای همه مردم منطقه تضمین شود.

وی همچنین با اشاره به حاکمیت کشورش بر منطقه صحرای غربی گفت: «جدی بودن و مشروعیت به رسمیت شناختن پی در پی حاکمیت ما بر استان‌های جنوبی آن انجام گرفته است که آخرین آن به رسمیت شناختن توسط کابینه اسرائیل، افتتاح کنسولگری در لایون و دخلا و افزایش حمایت از خودمختاری بود.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی ۲۷ تیرماه بود که در پیامی به پادشاه مغرب حاکمیت این کشور بر صحرای غربی را به رسمیت شناخت.

نتانیاهو همچنین گفته است که در راستای تحکیم این اقدام، اسراییل (رژیم صهیونیستی) افتتاح کنسولگری برای خود در شهر «الداخله» را مثبت ارزیابی می کند.

صحرای غربی منطقه‌ای است در شمال غرب آفریقا و جنوب کشور مغرب که غنی از فسفات است و از زمان پایان استعمار اسپانیا در سال ۱۹۷۴ میلادی در معرض حملات مغرب قرار داشته است. جبهه پولیساریو برای دستیابی به استقلال این منطقه تلاش می‌کند.

تلاش‌های سازمان ملل برای ایجاد توافق بین مغرب و جبهه پولیساریو به طور مکرر ناکام مانده است، اما این سازمان در سال ۱۹۹۱ موفق شد بین آن‌ها آتش‌بس برقرار کند.

جبهه پولیساریو سازمانی سیاسی نظامی در صحرای غربی است. این گروه در سال ۱۹۷۳ به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعماری اسپانیا بر صحرای غربی و با هدف استقلال این منطقه ایجاد شد.

پولیساریو پس از خروج اسپانیا در سال ۱۹۷۶ از این منطقه و تقسیم آن بین مغرب و موریتانی به مخالفت با این دو کشور پرداخت. موریتانی و پولیساریو در سال ۱۹۷۹ با یکدیگر صلح کردند، اما مغرب تمام منطقه صحرای غربی را ضمیمه خاک خود اعلام کرد. از آن پس جبهه پولیساریو به مقاومت علیه مغرب ادامه داده‌است.

روابط مغرب با رژیم صهیونیستی ۱۰ دسامبر ۲۰۲۰ و پس از یک توقف ۲۰ ساله از سر گرفته شد. علت قطع روابط در سال ۲۰۰۰، وقوع انتفاضه دوم فلسطین عنوان شده بود.

پیش تر مغرب با آمریکا و رژیم صهیونیستی توافقنامه سه جانبه امضا کرده بود که بر اساس آن، آمریکا صحرای غربی را به عنوان سرزمین مغرب به رسمیت شناخت و مغرب نیز موافقت خود را با از سرگیری روابط با رژیم اسرائیل اعلام کرد.

شماری از نمایندگان مجلس مغرب چندین بار تاکید کرده‌اند که از سرگیری روابط با رژیم اسرائیل به منزله چشم پوشی از مبارزات مردم فلسطین و حق آن‌ها برای ایجاد کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس نخواهد بود.

ملت مغرب نیز تاکنون بارها با آمدن به خیابان و برگزاری تجمع و به آتش کشیدن پرچم رژیم صهیونیستی، مخالفت خود را با عادی سازی روابط مغرب و رژیم صهیونیستی ابراز و خواهان پایان آن شده‌اند.

از زمان امضای توافق سازش میان رباط و تل آویو(در دسامبر۲۰۲۰ میلادی) سفرها و توافقات دوجانبه بیشتری بین دو طرف درحال انجام است که بسیاری از آنها بویژه در زمینه امنیتی و نظامی بسته شده است.

مغرب و رژیم اشغالگر قدس پس از عادی سازی روابط، بر تقویت همکاری امنیتی و نظامی خود تاکید کرده اند؛ اگرچه این همکاریها قبل از توافق سازش در دسامبر ۲۰۲۰ میلادی هم فیمابین بود و روابط دو طرف به دلایل متعدد ادامه داشت.

رژیم صهیونیستی تلاش می کند از طریق معاملات تسلیحاتی، جای پایی برای خود در مغرب ایجاد کند.

مغرب آخرین کشوری است که تا کنون پس از امارات، بحرین و سودان، به جرگه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پیوست اما با این وجود، این رابطه روند فزاینده و پرسرعتی را در پیش گرفته است.

«ناصربوریطه» وزیر خارجه مغرب درهمین رابطه اعلام کرده که کشورش می خواهد توسعه کامل روابط فیمابین با رژیم صهیونیستی را در نظر دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.