در سفر اخیر رئیس‌جمهور و هیئت همراه به سوریه ۱۶سند همکاری بین ایران و سوریه به امضا رسید که دیروز در کمیسیون پیگیری با حضور بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی ایران و رئیس کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و سوریه و محمدسامر الخلیل، وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه، نشستی برای پیگیری اجرای این سندها برگزار شد.

پل اقتصادی میان ایران و سوریه‌ پساجنگ / نگاهی به موانع و فرصت‌های ارتقای همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه به‌بهانه دیدار وزرای خارجه دو کشور

به گزارش قدس آنلاین، به بهانه این دیدار و به منظور بررسی چشم‌انداز روابط اقتصادی و تجاری ایران و سوریه و همچنین محدودیت‌ها و موانع ارتقای همکاری‌ها با حسن شمشادی، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه گفت‌وگو کردیم. به گفته شمشادی دو کشور ایران و سوریه از گذشته تا کنون روابط سیاسی حسنه‌ای داشته‌اند و دارند و مبتنی بر این حسن رابطه برای تقویت و توسعه حضور بخش خصوصی ایران در بازار جمهوری عربی سوریه، رفع برخی موانع و محدودیت‌ها از سوی دولت و وزارتخانه های ذی‌ربط ضروری است.

ضرورت تسهیل تردد و مطالعه میدانی نیازهای بازار سوریه
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه نخستین مانع قابل ذکر در ارتقای همکاری‌ها با سوریه را سختی تردد تجار، بازرگانان، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران ایرانی به سوریه می‌داند و معتقد است با اینکه حدود سه ماه از سفر رئیس‌جمهور کشورمان به سوریه می‌گذرد و توافق‌نامه‌هایی هم برای توسعه حمل‌ونقل هوایی انجام شده، اما  همچنان تعداد پروازها محدود است که این محدودیت در دنیای کنونی تجارت پاسخگوی نیازها نیست.

وی افزود: دربسیاری از کشورها تجار در کمترین زمان ممکن مثلاً صبح یک روز به مقصد مورد نظر می‌رسند، مذاکره و بازدید می‌کنند، قرارداد می‌بندند و عصر به کشور خود برمی‌گردند، اما برای تجار ما در بسیاری مواقع امکان تهیه بلیت نیست یا برای تهیه بلیت در تاریخ مدنظر مشکل دارند و یا فقط تهیه بلیت رفت مقدور است و برای برگشت به مشکل برمی‌خورند. ما مدام و در جلسات متعدد به بخش خصوصی تأکید می‌کنیم که شناختتان از بازار سوریه کم است و برای شناخت این بازار، نیازها، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های توسعه تجاری، به حضور میدانی در این کشور نیاز دارید. پس نخستین گام تسهیل تردد به این کشور و مطالعه نیازهای این بازار است. اینکه بخش خصوصی ما از دور با بازار سوریه ارتباط برقرار کند و قراردادی ببندد، نمی‌تواند به عقد قراردادهای چندصد یا چند ده هزار دلاری منجر شود، چون دست‌کم برای  اولین بار، تاجر و شرکت سوری نمی‌تواند به شخصی که نمی‌شناسد و فقط با یک آدرس سایت یا ایمیل مایل به عقد قرارداد است، اعتماد کند. 

ضرورت اطلاع تجار از ممنوعیت واردات بیش از ۳ هزار قلم کالا
به گفته شمشادی سوریه برای تقویت توان داخلی اقتصاد خود واردات بیش از ۳ هزار قلم کالا را ممنوع کرده و لازم است تجار ما چنین مواردی را بدانند. وی می‌افزاید: بسیاری از تجار به اتاق مشترک ایران و سوریه مراجعه می‌کنند و ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خوب خود را ارائه می‌کنند، اما وقتی به آن‌ها می‌گوییم باید در سوریه حضور مستقیم داشته باشید خواهان این می‌شوند که فقط با سه چهار تاجر ارتباط برقرار کنند و کارشان را جلو ببرند، اما این کار، تجارت بین‌المللی و توسعه روابط نیست بلکه واسطه‌گری، دلالی و خرده‌پایی است. 

نبود بانک مشترک میان ایران و سوریه!  
به گفته دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه مشکل دیگر بخش خصوصی ایران در سوریه نبود بانک مشترک است که از ده‌ها سال پیش چنین خلأیی وجود دارد و مذاکرات صورت‌گرفته هنوز به نتیجه نرسیده است، چون عزم عملی دو طرفه می‌خواهد و فقط با مصاحبه و تهیه عکس و فیلم کار جلو نمی‌رود! دو دولت و دو رئیس‌جمهور باید برای رفع موانع ایجاد بانک مشترک یا دست‌کم یک صرافی مشترک مورد تأیید دو طرف، دستور صادر کنند یا اینکه بانکی از ایران اجازه داشته باشد در سوریه شعبه بزند و یا یک بانک از سوریه در ایران شعبه دایر کند. البته بانک مرکزی و نظام بانکی ایران همواره ایجاد چنین امکاناتی را پیگیری می‌کند، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

 فاصله مکانی زیاد و مشکلات حمل‌ونقل کالا 
شمشادی دور بودن از مرز سوریه را مشکل دیگر بخش خصوصی می‌داند و معتقد است چون دو کشور عراق و ترکیه فاصله هزارو۴۰۰ کیلومتری برای رسیدن ما به بازار سوریه ایجاد کرده‌اند، ازاین‌رو هزینه حمل کالا با کشتی به سوریه سنگین است.

وی در ادامه می‌افزاید: یکی از مزیت‌هایی که در بازار سوریه باید داشته باشیم قیمت رقابتی است، اما وقتی هزینه حمل زیاد باشد، بالطبع این مزیت را از دست می‌دهیم. لازم به ذکر است عراق پس از فشارهای وارد شده، به کنوانسیون بین‌المللی ترانزیت پیوسته اما هنوز آیین‌نامه اجرایی ترانزیت را تصویب و اجرایی نکرده  است. در عین حال مشکلاتی هم در مرز بوکمال سوریه با آمریکایی‌ها داریم که آنجا مستقرند و اجازه نمی‌دهند هیچ کامیون و تریلی از مبدأ ایران تردد کنند. در نگاه کلان آمریکا، اروپا و ترکیه و کشورهای عربی که بنادر بسیار بزرگ دارند، مخالف ایجاد کریدور شرق به غرب از چین، هند و پاکستان به ایران، عراق، سوریه، لبنان و دریای مدیترانه هستند و این مخالفت موجب شده در پس پرده اتفاقاتی بیفتد که ماحصل آن، بسته شدن راه ما و نداشتن امکان ایجاد راه مستقیم، کم‌هزینه و سریع از مرزهای عراق به سوریه است.  

ضرورت حضور تجار ایرانی در نمایشگاه‌های تخصصی سوریه
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه مشکل دیگر ارتقای همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و سوریه را این مسئله می‌داند که سوری‌ها شناختی از بازار، ظرفیت‌ها، تولیدات و دانش‌بنیان‌های ما ندارند، بنابراین شرکت‌های ما علاوه بر حضور در بازار سوریه، ارائه ظرفیت‌های خود و مطالعه بازار این کشور، باید در نمایشگاه‌های تخصصی این کشور حضور داشته باشند و در آن فضا ارتباطاتی برقرار و آن را حفظ کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.