سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در توسعه زیرساخت های سینمایی و حمایت از هنرمندان موفق عمل کرده است.

دولت در توسعه زیرساخت های سینمایی موفق عمل کرده است

به گزارش قدس آنلاین، احمد راستینه هفشجانی تاکید کرد: دولت سیزدهم در شرایطی کشور را تحویل گرفت که با چند مسئله مهم فرهنگی روبه‌رو بودیم.

وی با بیان اینکه ‌یکی از مهم‌ترین این مسائل که سبب ایجاد نگرانی می‌شد، ایجاد فضای یاس و نااُمیدی در توده‌های مختلف مردم بود، افزود: از جمله مشکلات این بود که دلار به‌شدت رشد کرده بود و دورنمای روشنی از اقتصاد متصور نبودیم، در حالی که ارز ترجیحی ۳۸ هزار ریال بود اما ۲۸۰ هزار ریال در بازار آزاد خرید و فروش می‌شُد و ۲ سال فاصله ارز آزاد با ارز ترجیحی شبکه‌های بزرگی از رانت، ‌دلالی و سفته‌بازی را شکل داده بود.

راستینه تصریح کرد: از طرفی کرونا به‌عنوان یک بیماری فراگیر شرایط اجتماعی بدی را رقم زده بود، به‌گونه‌ای که روابط اجتماعی به‌طور کامل در شرایط راکد قرار گرفته بود، تعطیلی بازار، ممکن نبودن رفت و آمدهای خانوادگی، اقوام و بستگان و همچنین عدم شکل‌گیری اجتماعات ملی، مذهبی و فرهنگی جامعه را دچار رِخوَت و فعالیت‌های اجتماعی را با رکود شدیدی مواجه کرده بود.

وی یادآور شد:‌ در آن شرایط، کرونا تمامی مولفه‌های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی ما را تحت شعاع قرار داده بود.

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در آن دوران بیشتر سالن‌های ورزشی تعطیل و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در رکود کامل بود و روزانه ۷۰۰ هموطن به‌علت کرونا از دست می‌رفت و سبب شده بود که جامعه ما دچار یاس و نااُمیدی مفرط حاصل از کرونا در تمام ابعاد زندگی شود.

وی گفت: در این بستر کرونایی هر برنامه‌ریزی‌ای سخت و شناخت اولویت بسیار حائز اهمیت بود.

راستینه تاکید کرد: آنچه که می‌توان به‌عنوان شاه‌بیت دستاورد دولت سیزدهم یاد کرد این است که در یک برنامه‌ریزی منسجم و شناخت مستقیم از اولویت‌ها با تمرکز تولید واکسن کرونا در داخل و رایزنی‌های بین‌المللی برای واردات گسترده این واکسن که در دولت گذشته این واردات را به برجام گره زده بودند و می‌گفتند تا اِف. اِی. ‌تی. ‌اف (FATF) امضا نشود امکان واردات واکسن هم وجود ندارد و این گروه زدن به برجام تمام مولفه‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و اقتصادی ما را به یغما برده بود، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در یک اقدام دُرُست نسبت به ریشه‌کنی کرونا و واکسیناسیون عمومی در چهار پنج ماه نخست دولت اقدام کرد و با کنترل و مهار کرونا و واکسیناسیون ملی ظرفیت‌ها و بسترهای لازم برای فعالیت‌های آموزش حضوری و فرهنگی، اجتماعی و ورزشی را فراهم کرد.

وی افزود:‌ لذا می‌توان به جرأت گفت عرصه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی امروز با ۲ سال قبل قابل قیاس نیست.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از طرفی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌ریزی خوبی برای اصلاح ساختارهای فرهنگی کشور در پیش گرفت، به‌گونه‌ای که در حالی که جشنواره فجر سال گذشته با اما و اگرها و مشکلاتی برگزار شد، اما این جشنواره امسال با هدف‌گذاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به یک نقطه اُمیدبخش در شناخت و ظهور و بروز فرصت‌های جدید تبدیل شد.

راستینه اظهار داشت:‌ جشنواره فیلم فجر امسال را می‌توان نقطه طلوع فرصت‌های جدید، معرفی چهره‌های نو و فراهم کردن بستر لازم برای رشد و ‌شکوفایی استعدادهای جوانان و علاقه‌مندان ساخت فیلم، ‌کارگردانی و بازیگری در این عرصه دانست.

وی با بیان اینکه یک پدیده زشتی که در فرهنگ کشور ما حاکم شده بود سلبریتی‌سالاری و الگو شدن برخی سلبریتی‌ها در کشور بود، افزود: هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این بود که با حمایت از چهره‌ها در سراسر کشور و فراهم کردن بستر لازم برای شکوفایی استعدادها در ساخت فیلم، سریال،‌ پویانمایی، انیمیشن و فیلم‌های کوتاه استعدادها در شهرستان‌ها را فعال کرد و به دوران سلبریتی‌سالاری و پدیده زشت زیاده‌خواهی فرهنگی در قالب گدایی فرهنگ بیگانه پایان داد.

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: لذا من می‌توانم بگویم که موفقیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقابله با پدیده سلبریتی‌سالاری قابل‌توجه بود، از طرفی با کمکی که مجلس شورای اسلامی در سال‌های گذشته به‌ویژه در کمیسیون فرهنگی در ۲ سال گذشته اتفاق اُفتاد،‌ حرکت به سمت حمایت از صندوق اعتباری هنر و حمایت از هنرمندان در سراسر کشور مورد توجه قرار گرفت و در شرایط سخت کرونایی، حمایت‌های این صندوق کمک کرد تا برخی هنرمندان بتوانند از تسهیلات و امکانات این صندوق بهره‌مند شوند.

وی افزود: از طرفی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک گام بلند به سمت پویا کردن عرصه سینما در ۲ بخش زیرساخت یعنی کمک به توسعه سالن‌های سینمایی در کشور و یک بُعد در بخش نرم‌افزار یعنی حمایت از هنرمندان و تولیدکنندگان و کارگردانان فیلم‌های تاریخی و آثار قابل‌قبول سینمایی برداشت و می‌توانیم بگوئیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این عرصه‌ها موفق عمل کرده است.

راستینه تصریح کرد: از طرفی برای نخستین بار حرکت به سمت احیای مفاخر فرهنگی کشور و حمایت و الگوسازی از آنان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شده است که می‌تواند به ایجاد اقلیم‌های فرهنگی در سراسر کشور مُنتهی شود که ما هم در برنامه هفتم به‌دنبال این حرکت هستیم.

وی یادآور شد: اما واقعیت این است که در کنار فعالیت‌های خوب دولت سیزدهم ما دچار یک پدیده اجتماعی در اغتشاشات سال گذشته شدیم و آن پدیده فرصت‌های برنامه‌ریزی شده‌ای دولت که برای رشد و ارتقای شاخص‌های فرهنگی در نظر گرفته بود را با مشکل روبه‌رو کرد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یک گام قابل تقدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حرکت به سمت توسعه اثرگذاری نمایشگاه‌های کتاب در سراسر کشور بود که اوج آن را در نمایشگاه دائمی کتاب سال تهران شاهد بودیم و فراهم کردن بسترهای فروش مجازی در عرصه کتاب گام مهمی بود که این وزارتخانه در سال گذشته و امسال برداشت و فروش قابل‌توجه کتاب در عرصه مجازی این فرصت را برای همه مردم کشور فراهم کرد تا بدون حضور در نمایشگاه بتوانند نیازمندی‌ها و خواسته‌های خود را در تهیه کتاب برآورده کنند.

وی گفت: اما به‌طور طبیعی باید این نکته را بپذیریم با وجود موفقیت‌های بزرگ به‌دست آمده در ۲ سال اخیر در عرصه‌های فرهنگی که اوج آن را در برنامه غدیر سال گذشته و امسال سراسر کشور شاهد بودیم، انتظار می‌رود دولت در عرصه عفاف و حجاب مانند حوزه‌های دیگر که ورود تحولی داشته و موفق بوده است، نگاه تحولی و حرکت روبه‌رشد اغنایی با هم‌افزایی بین‌دستگاهی شکل دهد و به‌عنوان متولی فرهنگ یک حرکت جامع در ابعاد مختلف در کل کشور ایجاد کند و مصوبات شورای فرهنگ عمومی در عرصه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب با راهبَری‌ها و نظارت میدانی اجرایی شود.

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: لذا به‌نظر من در مجموع می‌توان کارنامه دولت در برخی از بخش‌های فرهنگی را قابل‌قبول دانست و احساس می‌شود دولت سیزدهم باید در مقوله سبک زندگی ایرانی اسلامی،‌حمایت از هویت و فرهنگ غنی تمدنی ایرانی اسلامی یک برنامه جامع، هدف‌مند با هم‌افزایی بین‌دستگاهی شکل دهد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.