رزمایش اقتدار نیروی دریایی سپاه برای دفاع مستحکم از جزایر ایرانی در خلیج فارس در جزیره بوموسی برگزار شد.

تجهیز بوموسی به دفاع مستقل/ پاسخ قاطع به طمع بیگانگان به جزایر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، رزمایش اقتدار نیروی دریایی سپاه برای دفاع مستحکم از جزایر ایرانی در خلیج فارس، با نام «سردار شهید اسحاق دارا» و با هدف نمایش اقتدار و آمادگی‌های دفاعی رزمی نیروی دریایی سپاه در صیانت از امنیت خلیج فارس و جزایر ایرانی و نیز اجرای تمرینات و وضعیت‌های متنوع توسط یگان‌های رزمی عملیاتی، شناوری، موشکی، پهپادی، هوادریا، جنگال، واکنش سریع، گردان‌های امام حسین (ع) استان هرمزگان و بسیج دریایی با پشتیبانی هوایی نیروی هوافضای سپاه از بامداد چهارشنبه ۱۱ مرداد در جزیره بوموسی برگزار شد.

تجهیز بوموسی به دفاع مستقل/ پاسخ قاطع به طمع بیگانگان به جزایر

عزم راسخ ایران در دفاع از جزایر سه‌گانه حتی با وجود گرمای بی‌سابقه

رزمایش اقتدار نیروی دریایی سپاه در حالی در روز چهار شنبه ۱۱ مرداد ماه در حالی برگزار شده که به دلیل گرمای هوا و با تصمیم دولت کل کشور تعطیل شده بود.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت روز سه شنبه ۱۰ مرداد ماه در توئیتی از تعطیلی چهارشنبه و پنج شنبه خبر داده، و نوشت بود: «با توجه به گرمای بی‌سابقه هوا در روزهای جاری، به‌منظور حفظ سلامت شهروندان، هیئت دولت با پیشنهاد وزارت بهداشت مبنی بر تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در سراسر کشور موافقت کرد.»

بهرام عین الهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز پیش از این با اشاره به عوارض گرمای بی‌سابقه هوا برای سلامت، از پیشنهاد این وزارتخانه به هیأت دولت با هدف تعطیلی آخر هفته برای مناطقی که دمای بالاتر از ۴۰ درجه را تجربه می‌کنند، خبر داده بود. اما این گرمای بی‌سابقه و تعطیلی سراسری هم مانع برگزاری رزمایش نیروی دریایی در آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس نشد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به تبع آن جمهوری اسلامی نشان داد که هیچ عاملی نمی‌تواند بر عزم راسخ ایران در دفاع از منافع خود در خلیج فارس و همچنین حق مالکیت بر جزایر سه‌گانه خلل وارد کند.

اهمیت جزایر سه‌گانه خلیج فارس برای ایران

مجموع جزایر و شهرستان ابوموسی با وسعتی بیش از ۶۸ کیلومتر مربع مشتمل بر جزایر ابوموسی، جزیره تنب کوچک، سیری، فرور بزرگ و فرور کوچک است. جزیره ابوموسی با وسعت ۱۲ کیلومتر مربع، تنب بزرگ با ۱۱ کیلومتر مربع و تنب کوچک با ۲ کیلومتر مربع مساحت همراه با سایر جزایر ایرانی خلیج فارس، دنباله چین خوردگی‌های زاگرس محسوب می‌شود.

این جزیره با طول و عرض حدود ۵/ ۴ کیلومتر به عنوان یکی از مراکز صدور نفت خام کشور با ظرفیتی قابل توجه محسوب می‌شود. به دلیل نبود آب شیرین و اراضی مناسب کشاورزی بیشتر مردم ابوموسی ماهیگیرند. در این جزیره، معدن خاک سرخ نیز وجود دارد. جزیره تنب بزرگ به مساحت بیش از ۱۰ کیلومتر در فاصله ۱۴ مایل دریایی از جنوب غربی جزیره قشم واقع شده است.

تجهیز بوموسی به دفاع مستقل/ پاسخ قاطع به طمع بیگانگان به جزایر

در باب اهمیت این جزایرمی توان گفت این جزایر ارزشمند و مهم از لحاظ استراتژیک در تنگه هرمز و دهانه خلیج فارس قرار دارند که اهمیت آنها را بیشتر می‌کند. جزایر سه‌گانه ایران در خلیج فارس از حیث مرز سرزمینی، اقتصادی و نظامی بسیار اهمیت دارند.

در بعد نظامی نیز با توجه به اینکه نیروهای دریایی کشورمان فاقد ناو هواپیمابر است، این سه جزیره همچون یک ناو هواپیمابر در تأمین امنیت این منطقه تأثیر بسیاری دارند. این سه جزیره به نام «منطقه عمومی نازعات» نام‌گذاری شده‌اند و به انواع تسلیحات و تجهیزات آفندی و پدافندی مجهز هستند و به عنوان خط مقدم دفاع از منافع و تمامیت ارضی کشور نقش آفرینی می‌کنند.

علاوه بر جنبه نظامی، منطقه نازعات در حوزه اقتصادی نیز برای ایران اهمیت دارد. البته یکی از دلایل طمع امارات برای ادعای درباره این جزایر نیز همین مورد است.

تنب بزرگ و تنب کوچک یکی از بهترین محل صید ماهی برای مردم عزیز ساحل نشین کشورمان است که از این طریق ارتزاق می‌کنند. همچنین عمیق‌ترین نقطه خلیج فارس در همین منطقه است و از نظر اهمیت ژئوپولتیک اگر از دست برود، ایران دیگر تسلطی بر خلیج فارس ندارد.

البته مسئولان کشورمان حتی پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی همواره بر حق مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه تاکید کرده‌اند و بعد از انقلاب نیز این عزم راسخ ایران بر دفاع از منافع ملت شریف ایران در دفاع مقدس و بعد از آن به روشنی در مقابل چشم جهانیان به نمایش گذاشته شد و نیروهای مسلح به پشتوانه ملت قهرمان کشورمان نشان دادند که در دفاع از خاک و تمامیت ارزی لحظه‌ای درنگ نخواهند کرد.

سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه در یکی از بازدیدهای اخیر خود از این جزایر تصریح کرد: «اجازه نمی‌دهیم کسی درباره یک وجب در مورد خاک کشورمان حرف بی‌خود بزند. جزایر سه گانه ایرانی است و ایرانی باقی خواهد ماند؛ شک نکنید. ما نه به کشوری تجاوز می‌کنیم نه دنبال خاک کسی هستیم، اما اجازه نمی‌دهیم کسی درباره یک وجب خاک کشورمان حرف بی‌خود بزند. ما هم بگوییم فلان خاک و فلان جزیره آزاد هست یا برای فلانی است، این درست است؟! این جزایر ایرانی است و شناسنامه ایرانی دارد و اگر بخواهیم به تاریخ برگردیم، وضعیت برای کشورهای عربی بد می‌شود.»

سردار تنگسیری همچنین در حاشیه برگزاری «رزمایش اقتدار و پدافند دفاع مستحکم نیروی دریایی سپاه»، جزایر خلیج فارس را نگین درخشانی دانست که تا ابد بر تارک آب و خاک میهن اسلامی ما می‌درخشند و افزود: جزایر خلیج فارس، ناموس ملت بزرگ ایران اسلامی هستند و ما فرزندان این ملت غیور موظف هستیم از نوامیس خود دفاع کنیم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه تصریح کرد: امنیت منطقه خلیج فارس منفعت مشترک کشورهای خلیج فارس است. ما کشورهای خلیج فارس منافع مشترکی داریم، ما با هم برادر و همسایه‌ایم، امنیت اینجا به نفع همه ما است. اگر خلیج فارس که سرشار از منابع غنی انرژی است، امن باشد، همه ما و حتی همه جهان از ثمرات این امنیت بهره مند می‌شوند.

سردار تنگسیری گفت: خلیج فارس متعلق به همه کشورهای این منطقه است و همه کشورها نسبت به حدود و ثغور جغرافیایی خود حساسیت دارند و ما هم در خصوص حفاظت و حراست از تمامیت سرزمینی میهن اسلامی، ذره‌ای کوتاهی نمی‌کنیم. چرا که نسل‌های آینده ما را نخواهند بخشید، همان‌گونه که قبل از انقلاب هم وادادگی‌هایی که اتفاق افتاده بود، امروز مایه تأسف و تأثر ملت عزیز و شرافتمند ما را به همراه داشته است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به اینکه کشورهای فرامنطقه‌ای نباید ثبات امنیت این منطقه حساس را با القا توهمات تفرقه افکنانه دچار خدشه کنند، تصریح کرد: کشورهای منطقه باید بسیار مواظب باشند و مدبرانه خود را از شر توطئه‌ها و نقشه‌های شوم تفرقه‌افکنانه کشورهای فرامنطقه‌ای باز بدارند؛ چرا که آن‌ها به هیچ وجه خیرخواه ملت و دولتی نبوده و نخواهند بود و این موضوع تأسف‌آور در طول تاریخ جهان متأسفانه به کثرت تکرار و تجربه شده است.

تمرین دفاعِ چند لایه از جزایر ایرانی خلیج فارس بدون پشتیبانی از مرکز

در رزمایش اقتدار نیروی دریایی سپاه آنگونه که فرمانده هان رزمایش اعلام کرده و نوع تمرین‌ها و عملیات‌های انجام شده در رزمایش نشان داد، جزیرۀ ایرانی بوموسی برای دفاعِ مستقل از خود تقویت شده و در این رزمایش دفاعِ چند لایه این جزیره بدون پشتیبانی از مرکز تمرین شد.

البته دفاع مستقل مناطق و استان‌های کشور در برابر تهدیدات و برنامه ریزی برای این مهم به دوران فرماندهی سردار سرلشکر محمد علی جعفری در سپاه بر می‌گردد و تغییری که زمینه ساز تغییرات گسترده در نحوه چینش سپاه و مقابله با تهدیدات جدید بود.

در آن دوره با توجه به سرمایه گذاری سنگین نیروهای متخاصم و به خصوص ایالات متحده در نیروهای هوایی و ویژه برای انهدام مراکز فرماندهی و عملیاتی دشمن که در جنگ دوم خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ آزموده شده بود، طرح ایجاد سیستم دفاع موزاییکی مورد توجه فرماندهی سپاه قرار گرفت.

تجهیز بوموسی به دفاع مستقل/ پاسخ قاطع به طمع بیگانگان به جزایر

در این طرح که به صورت عملیاتی و موفقیت آمیز از سوی حزب الله لبنان ضد حملات سنگین نیروهای اسرائیلی در سال ۲۰۰۶ به کار گرفته شد، با ایجاد واحدهای مستقل دفاعی امکان عملکرد مستقل آنها در برابر نیروهای دفاع تأمین می‌شود و انهدام مقرهای فرماندهی نیز تأثیری در توان دفاعی آنها نخواهد داشت.

بر اساس چنین رویکردی بود که سپاه‌های استانی در استان‌های مختلف کشور با توانایی عملیات مستقل در رده‌های فرماندهی خود تشکیل شد.

در این سیستم جدید تجهیزات و نیروهای لشکر سابق سپاه بر در این سپاه‌های استانی تلفیق شده و عملیات نظامی قرارگاه‌های بسیج نیز تحت فرماندهی این قرارگاه‌های استانی قرار گرفت.

طبق ارزیابی ناظران در رزمایش اقتدار نیروی دریایی سپاه نیروهای مستقر در بوموسی می‌توانند به‌تنهایی در مقابل تهاجم همزمانِ هوایی و دریایی مقابله کنند و تا رسیدن نیروهای پشتیبان از خاک ایران به‌خوبی دفاع کنند.

نمایش رزم مردم پایه در رزمایش اقتدار نیروی دریایی سپاه

در تاریخ ثابت شده است که حضور مردم می‌تواند تمام معادله‌ها را بر هم بزند، در جنگ تحمیلی و شرایط پیچیده آن دوران نیز تیزهوشی، آینده نگری و درایت امام خمینی (ره) در تشکیل بسیج مردمی باعث تغیر معادله‌های جنگ شد و ورق را به نفع ایران برگرداند، این الگو در نیروهای مسلح حفظ و گسترش پیدا کرد و نیروی دریای سپاه نیز در این سال‌ها با تشکیل بسیج دریایی و مردمی بر عمق راهبردی و توان دفاعی خود افزوده است.

سردار علی عظمایی فرمانده قرارگاه عملیاتی امام محمد باقر (ع) نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه برگزاری رزمایش اقتدار ندسا در جزیره بوموسی با تشریح مراحل مختلف این رزمایش اظهار داشت: در این رزمایش، رزمندگان بسیجی با سرعت برای دفاع از جزیره بوموسی به وسیله هواپیما و شناورهای سبک و سنگین به جزیره اعزام و پس از ترابری هوایی و دریایی در مواضع از پیش تعیین‌شده برای دفاع از جزیره بوموسی مستقر شدند.

تجهیز بوموسی به دفاع مستقل/ پاسخ قاطع به طمع بیگانگان به جزایر

وی ادامه داد: همچنین در این رزمایش، رژه خودرویی و دریایی با حضور بسیج دریایی و مردمی، صیادان و شناورهای موشک انداز، شناورهای شهید مهدوی، شهید رودکی، شهید ناظری، شناورهای موشک انداز تندر و شناورهای موشک انداز ذوالفقار و راکت اندازها برگزار شد.

همچنین انتقال یگان‌های بسیجی استان‌های فارس و هرمزگان از ساحل به جزیره در کمترین زمان ممکن و رژه با شکوه و مقتدر دریایی با حضور ناو شهید ناظری، ناو شهید مهدوی، ناو شهید رودکی، شناورهای کلاس تندر شهیدان دارا و رئیسی، شناورهای مردمی بسیج دریایی و موشک اندازهای کلاس ذوالفقار برگزار شد.

به گفته فرمانده قرارگاه عملیاتی امام محمد باقر (ع) نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هزار و ۵۰۰ بسیجی که بخشی از توان عملیاتی بسیجیان گردان‌های امام حسین (ع) استان هرمزگان و جنوب فارس هستند در این رزمایش شرکت کردند و ۳۰ روحانی هم در کنار بسیجیان حضور داشتند.

در بخشی از رزمایش هم بالگردها و هواپیماها شرکت داشتند و در بخش دیگری نیز عملیات هلی‌برن ۵۰ چترباز با موفقیت اجرا شد.

جولان پرنده‌ها و شهپاد های مجهز به هوش مصنوعی سپاه

یکی از ویژگی‌های مهم رزمایش اقتدار نیروی دریایی سپاه را می‌توان بکارگیری پهپادها و شناورهای بدون سرنشین (شهپاد) با هوش مصنوعی ارتقا یافته اعلام کرد.

به کارگیری پرنده‌ها و شناورهای بدون سرنشین مجهز به هوش مصنوعی

در این رزمایش شناورهای موشک انداز با سرعت ۹۰ نات، پرنده‌ها و شناورهای بدون سرنشین مدیریت پذیر از راه دور و مجهز به هوش مصنوعی، هواپیماهای دوزیست و موشک‌های بالستیک نقطه زن دریایی در بخش‌های مختلف رزمایش به اجرای عملیات‌های هوشمند و دقیق پرداختند.

عملیاتی شدن شناورهای «شهید حججی» با موشک‌های ۶۰۰ کیلومتری

در جریان رزمایش اقتدار نیروی دریایی سپاه، سپاه شناورهای یگان ویژه شهید حججی را با موشک‌های برد ۶۰۰ کیلومتر در خلیج فارس عملیاتی کرد و این شناورها با موشک برد بلند برای دفاع از حریم جزیره حضور داشتند.

شناورهای جدید سپاه با موشک‌های ۶۰۰ کیلومتری عملیاتی شد

الحاق سامانه‌های موشکی قدیر و فتح ۳۶۰ به «ندسا»

در این رزمایش برای اولین بار، سامانه موشکی کروز قدیر و موشک بالستیک فتح ۳۶۰ مجهز به هوش مصنوعی رونمایی و به نیروی دریایی سپاه الحاق شد.

تجهیز بوموسی به دفاع مستقل/ پاسخ قاطع به طمع بیگانگان به جزایر

پاسخی پشیمان‌کننده ملت ایران به همه فتنه‌ها

سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از نزدیک شاهد مراحل مختلف رزمایش اقتدار نیروی دریایی سپاه در جزیره بوموسی بود طی سخنانی تصریح کرد: به صورت طبیعی ما برای مرزهایمان ارزش و احترام فوق العاده قائل هستیم. ما همان گونه که به استقلال، تمامیت ارضی، امنیت و آرامش کشورهای همسایه و مسلمانمان اعتقاد داریم، برای امنیت مرزهای خودمان و حفظ استقلال و دستاوردهای باشکوه انقلاب نیز ارزش و احترامی والا و بیش از جان‌ها و قطرات خونمان قائل هستیم.

وی افزود: ما برای امنیت و آرامش همواره تلاش می‌کنیم، این مشی ماست. جهان مجاهدت ایران سربلند را برای گسترش آرامش و امنیت دیده است، ما با تمام مردمان مسلمان و کشورهای مسلمان احساس برادری و همبستگی داریم.

سرلشکر سلامی خطاب به نیروهای حاضر در رزمایش تصریح کرد: شما عزیزان بخش‌های مهمی از ملت زنده ایران هستید، ملت عزیز ایران بسیار زنده است و به همه تهدیدات، فتنه‌های مرموز و پیچیده و سناریوهای اسرارآمیز و رمز آلود و کینه‌ورزی‌ها در لحظه پاسخ‌های پشیمان کننده می‌دهد.

وی افزود: هرچه که دشمن در هر مقطعی از زمان سرمایه‌های راهبردی و عملیاتی اندوخته شده خود را در صحنه مبارزه با ملت ایران آورده است؛ مردم ایران همه آن سرمایه‌ها، نیات و آرزوهای شیطانی دشمن را در میان حضور شگفت‌انگیز خود در صحنه‌ها و یوم‌الله‌های دفاع از انقلاب اسلامی، دفن کرده است.

اهمیت رزمایش اقتدار نیروی دریایی سپاه

اگر چه رزمایش‌ها در نیروهای مسلح کشورمان بر اساس تقویم سالانه و برنامه مدون در ستاد کل نیروهای مسلح و قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا برگزار می‌شود اما همزمانی برگزاری این رزمایش در جزیره بوموسی و جزایر نازعات، تنب بزرگ و کوچک با اتفاقات اخیر یعنی حمایت چین و روسیه از مواضع زیاده خواهانه امارات متحده عربی و ادعاهای واهی نسبت به جزایر ایرانی خلیج فارس می‌تواند بر اهمیت این رزمایش بیفزاید و اهمیت آن را چند برابر کند.

این رزمایش نشان داد که جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان حاضر به قبول زیاده خواهی ها در خصوص جزایر ایرانی نیست و حاکمیت ایران برای این جزایر خط قرمز تهران است که اجازه تعدی به منافع خود و حق حاکمیت بر این جزایر را به هیچ کشوری نمی‌دهد. هر کشوری در حوزه سیاست خارجی خود خطوط قرمزی را تعریف کرده است و این مسئله (جزایر سه گانه) هم جزو خطوط قرمز راهبردی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. پس شاید پیام اعلامی و رسمی برخی مقامات نظامی، دفاعی و امنیتی برای این رزمایش در قالب دیگری مطرح شود، اما اگر بخواهیم به شکل مستقیم و به طور عمیق به پیام روشن این رزمایش نگاه کنیم باید گفت که پیام روشن این رزمایش آن است که ایران به هیچ عنوان ازحاکمیت بر جزایر سه گانه کوتاه نمی‌آید و اجازه دخالت در این خصوص را حتی به شرکای راهبردی خود حتی اگر چین و روسیه هم باشند نمی‌دهد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.