وزرای صنعت و تجارت قزاقستان و دولت طالبان در حاشیه نشست اقتصادی مشترک در «آستانه» از برنامه دو طرف برای افزایش حجم تجارت تا ۳ میلیارد دلار خبر دادند.

هدف‌گذاری ۳ میلیارد دلاری تجارت بین قزاقستان و افغانستان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، در حاشیه نشست تجاری قزاقستان-افغانستان در آستانه، هیئت طالبان با نمایندگان بازرگانی و سازمان های دولتی و شبه دولتی در قالب B۲B، B۲G دیدار کردند.

همچنین در این نشست «سریک جومانگارین» معاون نخست وزیر - وزیر تجارت و ادغام قزاقستان و «نورالدین عزیزی» وزیر صنعت و تجارت طالبان پروتکلی را امضا کردند.

طرفین توافق کردند که تمام تلاش خود را برای ایجاد شرایط مساعد برای تجارت کشورها به کار گیرند تا حجم تجارت متقابل به ۳ میلیارد دلار افزایش یابد. همچنین مقرر شد دو کشور برای افزایش عرضه محصولات نفتی قزاقستان از جمله، آرد، گندم، روغن آفتابگردان به بازار افغانستان با شرایط سودمند متقابل ادامه دهند.

همچنین نمایندگان دو کشور موضوع ارائه تعرفه ترجیحی حمل و نقل و ترانزیت از طریق افغانستان و قزاقستان به یکدیگر را بررسی خواهند کرد.

طرفین آمادگی خود را برای ایجاد مسیرهای جایگزین و سودآورتر برای تحویل محصولات به بازارهای قزاقستان و افغانستان و همچنین همکاری در قالب «غرب-غرب» ابراز کردند.

آستانه و کابل در نظر دارند برای افزایش تجارت متقابل، موضوع ایجاد یک پایانه تجاری و لجستیکی در مرز افغانستان و ترکمنستان و ارائه شرایط و خدمات ترجیحی به دو کشور را بررسی و در این راستا، قرار است مذاکرات سه جانبه با مشارکت قزاقستان، افغانستان و ترکمنستان در مسائل ترانزیت و لجستیک انجام شود.

نمایندگان دولت و محافل تجاری دو کشور نیاز به توسعه یک توافقنامه جدید حمل و نقل، ترانزیت، تجارت و سرمایه گذاری بین قزاقستان و افغانستان را ابراز کردند.

مقامات دو کشور قصد توسعه همکاری در بخش های بانکی و مخابراتی، امکان اجرای پروژه های سرمایه گذاری در صنعت معدن، کشاورزی و مدیریت آب، انرژی، لجستیک، راه آهن، مراقبت های بهداشتی و آموزش را دارند.

علاوه بر این، طرفین گشایش مراکز دائمی نمایشگاه کالاها و خدمات قزاقستان در شهر هرات و کالاها و خدمات افغانستان در شهر «آلماتی» یا یکی دیگر از شهرهای قزاقستان تسهیل خواهند کرد. برای تسریع در همکاری های تجاری و اقتصادی، در مورد ایجاد اتاق بازرگانی مشترک و کمیته مشترک توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی و حل مسائل مشکل ساز توافق شد.

علاوه بر این، طرفین با سازماندهی ماموریت های تجاری و شرکت در نمایشگاه ها به گسترش مشارکت بین کارآفرینان کمک خواهند کرد. همچنین نمایندگان دو کشور برای تسهیل صدور ویزا برای بازرگانان قزاقستان و افغانستان موافقت کردند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.