مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی گفت: گردهمایی همسران و دختران آزادگان قبل از اسارت۲۸ مردادماه در تالار شهر برگزار می‌شود.

گردهمایی همسران و دختران آزادگان در مشهد 

به گزارش قدس خراسان، حجت الاسلام مهدی حسن زاده نامقی صبح روز سه شنبه، ۲۴ مردادماه، در نشست خبری اعلام برنامه‌های ویژه روز ۲۶ مردادماه سالروز ورود آزادگان به میهن، در بنیاد شهید خراسان رضوی اظهار کرد: سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی، آزادگانی که شاگرد مکتب اسلام هستند، با دوران مصیبت بار اسارت اهل بیت(ع) مصادف شده است. این اتفاق را به فال نیک می‌گیریم تا اهتمام ویژه‌ای در تبیین رشادت‌ها و حماسه‌هایی که این عزیزان خلق کردند داشته باشیم. 

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی ادامه داد: هرکدام از این آزادگان مثل ستاره‌ای که مظهر آرمان‌های انقلاب هستند می‌درخشند. آزادگان ما کانون روشنگری علیه استکبارند. لحظه به لحظه دوران اسارت آن‌ها ذخیره رنج های غیرقابل توصیفی است که نمی‌توان آن‌ها را به راحتی بیان کرد. آن‌ها مظهر ایستاگی و مقاومت هستند و حضور آن‌ها در اسارتگاه بعث از مقاطع فراموش نشدنی تاریخ انقلاب ماست. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه دوران اسارت آزادگان سرشار از درس و خاطره  است بیان کرد: همانطور که زنده نگه داشتن یاد شهدا وظیفه ماست، باید زنده نگه داشتن یاد و نام ازادگان را هم وظیفه خود بدانیم که یک وظیفه دینی و ملی است.  

حسن زاده نامقی ادامه داد: باید ماجراهای اسارت این عزیزان بیان شود، انجام کارهای هنری فاخر در این زمینه بسیار مهم و به معنی امضا کردن و قطعی کردن سند پیروزی ملت ایران است. 

۴۱ شهید غریب دوران اسارت در خراسان رضوی 

مدیرکل بنیاد شهید خراسان رضوی در ادامه به برخی آمارها ملی و استانی اشاره کرد و گفت: هشت   اردوگاه مفقودین در عراق وجود داشته که ۲۳هزار و ۵۸۰ آزاده ایرانی در آن‌ها مستقر بودند. اردوگاه‌های مورد تایید صلیب سرخ ۱۲ عدد بوده که ۱۷هزار و ۵۰۰ آزاده ما دوران اسارت خود را در آنجا سپری کردند. همچنین در زندال الرشید و ابوغریب در عراق و زندان کومله کردستان عراق، نزدیک به ۲۰۰ ایرانی اسیر بودند.  

وی در ادامه بیان کرد: اردوگاه اسیران مفقود الاثری که نامشان در صلیب سرخ ثبت نشده بود، اردوگاه‌های تکریت ۱۱ ،۱۲ ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۸، ۱۹، و ۲۰ بود. اسیرانی که نامشان در صلیب سرخ ثبت شده نیز در اردوگاه‌های موصل ۱، ۲، ۳ و ۴ ، رمادی ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰ همچنین اردوگاه‌های  ۵ و ۱۷ تکریت مستقر بودند. 

مدیرکل بنیاد شهید خراسان رضوی آمار آزادگان کشور را ۴۱ هزار و ۸۰ نفر اعلام کرد و ادامه داد: از این تعداد ۵۶۴ نفر در دوران اسارت به شهادت رسیدند که از آن‌ها به شهدای غریب دوران اسارت یاد می‌کنیم.  ۳هزار و ۲۴۱ آزاده سرافراز کشور به استان خراسان رضوی تعلق دارند و از این تعداد ۴۱ نفر شهید غریب دوران اسارت هستند. همچنین مفتخریم که اعلام کنیم  ۱۸۰۵ آزاده و ۲۰ شهید غریب اسارت به شهر مشهد تعلق دارند.  

حسن زاده نامقی ادامه داد: از بین ازادگان خراسان رضوی ۱۴۱ نفر کمتر از یکسال، ۱۸۲۸ نفر بین دو تا سه سال و ۶۸ نفر نیز بین ۹ تا ۱۰ سال اسیر بودند.  

تجدید میثاق آزادگان و جانبازان ۷۰درصد در مشهد 

وی در ادامه به تبیین و معرفی ویژه برنامه‌های بنیاد شهید در ایام بزرگداشت بازگشت آزادگان به میهن پرداخت و گفت: اجلاسیه الماس‌های درخشان به صورت وبیناری با حضور فرمانداران استان خراسان و با تجلیل از برخی آزادگان و خانواده‌های محترم آن‌ها روز ۲۵ مردادماه در محل استانداری برگزار می‌گردد. همچنین برنامه شبی با خاطره با محوریت تجدید میثاق ازادگان با شهدای زنده انقلاب و دفاع مقدس، یعنی جانبازان ۷۰ درصد، در همان روز، در محل آسایشگاه جانبازان ضایعه نخاعی برگزار می‌شود.  

مدیرکل بنیاد شهید اضافه کرد: گردهمایی همسران و دختران آزادگان قبل از اسارت نیز دیگر برنامه این ایام است که ۲۸ مردادماه در تالار شهر برگزار می‌گردد. همچنین دیدار با تولیت آستان قدس رضوی در ۲۶ مردادماه و دیدار با دیگر مسولان استانی نیز در طول هفته اتفاق می‌افتد. 

وی همچنین برنامه تجدید میثاق با شهدا در روز ۲۶ مردادماه در گلزارهای شهدای استان، اکران تصاویر آزادگان متوفی در قاب‌های شهری، سخنرانی بین نماز توسط آزادگان و تکریم آزادگان ادارات و ارگان‌ها را از دیگر برنامه‌های درنظر گرفته شده در ایام بازگشت اسرا به میهن اعلام کرد.

در پایان نشست مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان از ساخت سریال شهید کاوه با کمک بنیاد فارابی و سریال شهید نواب صفوی به کارگردانی محمدرضا ورزی خبر داد و اعلام کرد که چند مستند نیز پیرامون آزادگان استان و خانواده‌هایشان در دست ساخت است.

اسارت نیمه پنهان دفاع مقدس است

جانباز و آزاده دفاع مقدس و مدیر موسسه پیام آزادگان در این نشست بیان کرد: دفاع مقدس یک روی آشکار و عیان داشت که جبهه و جنگ بود، اما اسارت نیمه پنهان آن دوران است و ما هرروز یک موضوع جدید را در این رابطه کشف می‌کنیم.

علی اکبر عرفانیان با بیان اینکه ۲۶ مرداد علی رغم اینکه برای مردم بسیار خوشحال کننده بود، یک بعد تلخ هم داشت ادامه داد: غریب به ۴۰هزار نفر که چشم‌انتظار دیدن عزیزان خود بودند و سراغشان را از اسرا می‌گرفتند، در این تاریخ قطع امید کردند و خبری از بستگان خود پیدا نکردند. اما کم‌تر به این بخش اشاره می‌شود که ایام ازادی اسرا، بهترین ایام و در عین حال سخت‌ترین ایام بود. 

وی ادامه داد: با همه سختی‌ها و مشکلاتی که در اسارت وجود داشت، اسرا زندان را به دانشگاه تبدیل کردند. تعداد زیادی از اسیران ما با وجود بسیاری از محدویت‌ها و ممنوعیت‌ها، زبان خارجی فرا گرفتند یا به حفظ قرآن پرداختند.

عرفانیان با اشاره به ۱۸۰ نوع تحریم‌ و ظلم‌های رژیم بعث گفت: ما این تحریم‌ها را نمی‌توانستیم حذف کنیم اما بی اثر میکردیم. برای مثال برای خبر رساندن به ایران با ابلیمو روی کاغذ می‌نوشتیم. وقتی به این ترفند پی بردند ابلیمو ممنوع شد. بعد با آب پیاز می‌نوشتیم و روش‌های دیگری به کار بردیم. در همین حوزه حرف‌ها بسیار است که اسرا علی رغم ممنوع بودن خبر رسانی، در اشکال مختلف فعالیت می‌کردند.

این آزاده دفاع مقدس بیان کرد: به برخی از آزادگان و چهره‌های اسارت آنطور که شایسته است نپرداختیم. یکی از آن چهره‌ها حاج علی‌اکبر ابوترابی است که تاثیر زیادی بر سلامت روان و جسم و افزایش معنویت اسیران اردوگاه داشت. شهید تندگویان وزیر نفت وقت، دیگر آزاده و اسیری بود که از ابتدای اسارت در سلول انفرادی بود و مقاومت بسیاری در برابر شکنجه‌ها نشان داد اما هیچ اطلاعاتی بروز نداد.

نزدیک به ۲۰هزار اسیر عراقی در ایران باسواد شدند

عرفانیان در ادامه به شهید لشکری اشاره کرد و گفت: ایشان را سیدالاسرا می‌نامند چراکه ۱۸ سال اسیر بود. خود او بعدها گفته بود وقتی اسیر شدم فرزندم تازه دندان درآورده بود و وقتی برگشتم دندانپزشک شده بود.
وی افزود: از بین ۵ زن آزاده دوران دفاع مقدس، خانم خدیجه میرشکار اهل مشهد است. اسارت زنان رنج مضاعف دارد و کمتر به آن پرداختیم.

مدیر موسسه پیام آزادگان بیان کرد: امام (ره)، در آن زمان اعلام کردند که اسرای عراقی مهمان ما هستند و باید با آن‌ها اسلامی رفتار کنید. ما از ۱۵ کشور، ۶۵ هزار اسیر داشتیم که شرایط آن‌ها به لحاظ زیستی قابل قیاس با اسرای ایرانی در عراق نبود. خوابگاه اسرای عراقی حدود ۳ برابر خوابگاه اسرای ایرانی بود. در آن دوران که بسیاری از اسرای ما مفقود بودند، اسرای عراقی می‌توانستند با خانواده‌های خود ملاقات کنند. درمانگاه و بیمارستان مخصوص داشتند، آن هم درحالی که اسرای ما مصائب بسیاری در حوزه درمان تحمل کردند. 

وی افزود: نزدیک به ۲۰هزار اسیر عراقی که در هنگام اسارت بی‌سواد بودند، باسوادشدند. ۷هزار نفر از آن‌ها حافظ قرآن شدند. بسیاری از آن‌ها توانمند شده و مهارت آموختند و مشغول به کار شدند؛ به طوری که نزدیک به ۳۰میلیون تومان در حوزه اشتغال به آن‌ها پرداخت کردیم.

بیش از ۱۰هزار اسیر عراقی درخواست پناهندگی دادند

فرمانده کمپ‌های اسیران عراقی در مشهد نیز که در این نشست حضور داشت، به تبیین وضعیت اسیران عراقی پرداخت و گفت: شروع ماموریت من در اردوگاه اسیران عراقی مشهد به عملیات فتح‌المبین برمی‌شود. در آن دوران هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم مسول نگهداری قاتلین جوانان کشورم شوم و ۱۰ سال شبانه روز با آن‌ها سروکار داشته باشم.

محمدصادق خاکساری ادامه داد: حدود ۱۰هزار اسیر عراقی سهم نگهداری لشکر ۷۷ خراسان بزرگ شد که به ۵ اردوگاه مشهد، قوچان، بجنورد، تربت جام و سنگ بست منتقل شد. آن هم در حالی که رژیم بعث جنگ روانی گسترده‌ای آغاز کرده بود و اسرای عراقی نسبت به رفتار ما تفکر بدی داشتند.

وی با اشاره به پیام امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه اسیران عراقی باید طعم شیرین بزرگواری اسلامی را بچشند ادامه داد: این پیام رهبر کبیر انقلاب آویزه گوش ما شد تا جایی که بیش از ۱۰هزار اسیر درخواست پناهندگی دادند. بیش از ۷هزار نفر از آن‌ها پناهنده ایران شدند و در بسیاری از عملیات‌ها شرکت کردند تا جایی که ۴۲۶ تن از آن‌ها به شهادت رسیدند.

خاکساری در ادامه گفت: کسانی که با اسرا سروکار داشتند به تعهدات اخلاقی و اسلامی پایبند بودند و شرایط زندگی در اردوگاه را به گونه‌ای فراهم کرده بودیم تا فکر برگشت به عراق را هم نکنند. رفتار ما با اسرادر جهان بی‌سابقه بود. امام (ره) گفته بودند اسیران، مهمانان جمهوری اسلامی هستند و به همین ترتیب اسرا نیز خودشان را مهمان جمهوری اسلامی معرفی می‌کردند.نگاه ما این بود که همین اسرا سفیران ما در منطقه خواهند شد و خبر حقانیت انقلاب و انسانیت و مظلومیت ما را گسترش می‌دهند.

وی در پایان نگهداری اسرای عراقی در ایران را امری فراموش شده خواند و درخواست کرد تا بیشتر به آن پرداخته شود تا مردم از آن آگاهی پیدا کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.