معاون مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور با بیان اینکه قریب به ۱۰ هزار تشکل مردم نهاد توسط وزارت کشور تاسیس شده‌اند، گفت: بیشترین تشکل‌ها در زمینه پیشگیری و پیگیری آسیب‌های اجتماعی راه‌اندازی شده است.

معاون مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور خبر داد؛ صدور مجوز ۱۰ هزار تشکل مردم نهاد

محسن ولیئی گفت: در حال حاضر نزدیک به ۱۰ هزار تشکل مردم نهاد توسط وزارت کشور تاسیس شده است و در حال فعالیت هستند.بیشترین این سمن‌ها در حوزه پیگیری و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مشغول هستند. پس از آن نیز سمن‌هایی هستند که در حوزه نیکوکاری فعالیت می‌کنند و سمن‌های حوزه محیط زیست نیز در رتبه سوم قرار دارند.

وی ادامه داد: از لحاظ طیف‌بندی تشکل‌هایی که تاکنون ایجاد شده است، نزدیک به ۱۰ درصد تشکل‌های ملی هستند و یک بخشی از آن‌ها را نیز تشکل‌های بین‌المللی شامل می‌شوند. تشکل‌های بین‌المللی تمامی دفاتر دوستی ایران با دیگر کشورها را شامل می‌شوند. در حال حاضر حدود ۴۳ تا ۴۴ تشکل در حوزه دفاتر یا مجامع دوستی ایران با سایر کشورها داریم. همچنین نزدیک به ۷۰ تشکل نیز مقام مشورتی در سازمان ملل هستند که در زمینه حقوق بشر و مسائل زیست محیطی فعال هستند و به امور دیپلماسی کشور کمک می‌کنند.

معاون مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور در پاسخ به این که آیا این تشکل‌ها می‌توانند فعالیت سیاسی در انتخابات پیش‌رو داشته باشند، گفت: تشکل‌های مردم نهاد دارای سه ویژگی غیرسیاسی بودن، غیرانتفاعی بودن و داوطلبانه هستند. ما به همه تشکل‌های مردم نهاد توصیه می‌کنیم به این سه اصل اساسی توجه کرده و از فعالیت‌های سیاسی جدا پرهیز کنند.

ولیئی درباره تخلفات سازمان‌های مردم‌نهاد ادامه داد: براساس آیین‌نامه هیئت دولت در ماده ۳۴ آمده است که دستگاه صدور پروانه سازمان‌های مردم نهاد نظارتی بر فعالیت سازمان‌های مردم نهاد داشته باشد. در صورتی که هر یک از این تشکل‌های مردم نهاد از اصول اولیه اساسنامه خودشان تخطی کنند به موجب تخلف‌شان در یک کارگروه با عنوان کارگروه نظارتی مورد بررسی قرار می‌گیرند و گزارش آن در شورای ملی توسعه و حمایت از سمن‌ها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. براساس همین ماده ۳۴، بعد از بررسی برای سمنی که تخلف کرده است یا تذکر کتبی ارائه می‌شود یا ممکن است تعلیق ۶ ماهه داشته باشند یا به دادگاه معرفی شده تا دادگاه برای آن‌ها رای صادر کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این که برخی از تشکل‌های مردم نهاد نسبت به طرح ناظر بر تأسیس و فعالیت سازمان های مردم نهاد غیردولتی که برای بررسی به مجلس ارسال شده است، نگرانی‌هایی دارند نظر شما در خصوص این طرح چیست؟ گفت: هنوز این طرح مورد بررسی کامل قرار نگرفته است و نزدیک به ۷۰ درصد این طرح در کمیسیون شوراها مورد بررسی قرار گرفته است و هنوز در حال بررسی است.

معاون مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور با بیان اینکه ما هیچ قضاوتی در حال حاضر درباره این طرح نمی‌توانیم داشته باشیم، گفت: این طرح در حال بررسی است و نمی‌توانیم نظر مشخصی درخصوص آن ارائه دهیم ان شاءالله پس از بررسی بقیه این طرح می‌توانیم نظر نهایی را در خصوص آن بدهیم.

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.