دبیر اجرایی جشنواره دوستی ایران و برزیل گفت: قطعاً این جشنواره با همت هنرمندان دو کشور نتایج خوبی خواهد داشت و با توجه به موضوع نژادپرستی و فوتبال اتفاق خوبی رقم می‌خورد؛ به ویژه که نژادپرستی در سطح وسیع تری از فوتبال هم نکوهیده است و باید با همکاری هنرمندان اعتراض خودمان را نسبت به آن نشان دهیم.

 ایران و برزیل در کارتون و کاریکاتور پیشتازند/ تقبیح نژادپرستی در سایه ستارگان فوتبال

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، نشست خبری جشنواره کارتون، کاریکاتور و پوستر دوستی ایران و برزیل با حضور سیدمسعود شجاعی طباطبائی دبیر جشنواره، محمدجواد عطائی نماینده مرکز آفرینش‌های هنری ایران و آمریکای لاتین و همچنین گلیمار ماچادو باربسا به عنوان داور جشنواره و السیو دنیلو روسو آمریم (ادرا)  دبیر اجرایی صبح امروز ۲۸ مردادماه در حوزه هنری برپا شد.

بانیان برپایی جشنواره کارتون، کاریکاتور و پوستر دوستی ایران و برزیل

در ابتدای این نشست شجاعی طباطبایی با بیان اینکه این رویداد هنری قرار است در آبادان اتفاق بیفتد، بحث اصلی آن را با فوتبال و نژادپرستی مرتبط دانست و گفت: مرکز آفرینش‌های ادبی، انتشارات فانوس، سایت برزیل کارتون و مرکز بین‌المللی ایران کارتون بانی اصلی این رویداد هستند.

فوتبالیست‌های سرشناسی که سوژه جشنواره کاریکاتور می‌شوند

وی در ادامه افزود: در بخش کاریکاتور چهره دو فوتبالیست مطرح یعنی پله و وینیسیوس جونیور سوژه هنرمندان خواهد بود. «پله» که یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان تمام ادوار تلقی می‌شود که از سوی فیفا لقب «برترین» را هم گرفته‌ است و همچنین یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین چهره‌های ورزشی قرن بیستم به‌شمار می‌رود. وینیسیوس جونیور نیز ستاره برزیلی رئال مادرید،  پس از تحمل توهین‌های نژادپرستانه تماشاگران در بازی مقابل والنسیا گفت: «لالیگا متعلق به نژادپرست‌هاست.» این اتفاقات نژادپرستی که در لالیگا برای این بازیکن رخ داد به شدت بازتاب گسترده ای پیدا کرد و به همین دلیل این دو چهره برزیلی دستمایه کشیدن کاریکاتور شده‌اند.

شجاعی طباطبایی با اشاره به مکان برگزاری این نمایشگاه و دلیل انتخاب آن تاکید کرد: این نمایشگاه در آبادان برگزار خواهد شد و حتی خیلی ها به شوخی به ما می گویند که شما شعار «آبادان برزیلته» را هم رقم می‌زنید. علاوه بر اینکه شاهد رشد و اعتلای هنرمندان خوبی در این شهر هستیم، اهالی آن منطقه هم بسیار فوتبال دوست هستند و همین مسئله دوستی بیشتری را میان ما و برزیل رقم می‌زند.

نگاهی به فعالیت‌های مرکز آفرینش‌های هنری ایران و آمریکای لاتین

در ادامه عطایی، نماینده مرکز آفرینش‌های هنری ایران و آمریکای لاتین با اشاره به پیشینه این مرکز اظهار کرد: این مرکز در سال ۱۳۹۷ در قم تاسیس شد و در سال ۹۹ و در واکنش به اهانت نشریه شارلی ابدو به پیامبر اعظم، با کمک استاد نجابتی طرحی به سه زبان پرتقالی، اسپانیایی و فرانسوی کشیده شد و دوستان ما به نشانه حسن نیت آن را در مراکز اسلامی خود قرار دادند و همچین این طرح به اسقف اعظم و شهردار شهر نیز اهدا شد و در واقع این آغازی بر همکاری ما با کانون هنر شیعی بود.

وی در ادامه یادآور شد: در سال ۱۴۰۱ نمایشگاه دوستی ایران و ونزوئلا را برگزار و به مناسبت ترجمه کتاب «سلول شماره ۱۴»، آن را با پیام مقام معظم رهبری رونمایی کردیم. ایشان تاکید خاصی بر شناخت ملت‌های عدالت‌خواه با یکدیگر داشتند و ما می‌دانیم هنرمندان پلی هستند میان مردم ما و کسانی که می‌خواهیم با آنها ارتباط بگیریم. در همین رابطه نیز کتاب کاریکاتوری هم منتشر و عرضه شده است.

عطایی با تاکید بر اینکه، خانه مستند بخش دیگری از مرکز آفرینش‌هاست گفت: تاکنون سه مستند درباره آشناسازی ایران و امریکای لاتین ساخته شده است و اربعین امسال نیز یک مستند با مطرح‌ترین خبرنگار آمریکای لاتین تولید خواهیم کرد.

 ایران و برزیل در کارتون و کاریکاتور پیشتازند/ تقبیح نژادپرستی در سایه ستارگان فوتبال

در ادامه ادرا که دبیر اجرایی این جشنواره است، طی سخنانی گفت: حدود چهل سال است که در فضای کاریکاتور کار می‌کنم و بیشتر فعالیتم در فضای نمایشگاهی، ویراستاری کارتون و کاریکاتور است و تابحال نمایشگاه‌های مختلفی برپا کردیم. تا اینکه با استاد شجاعی آشنا شدم و خوشحالم که قرار است این جشنواره را برگزار کنیم.

ایرانی‌ها همیشه در جشنواره‌ها خوش می‌درخشند

وی افزود: تلاش می‌کنم این جشنواره به بهترین نحو ممکن برگزار شود و به نظرم اینکه هنرمندان ایرانی و برزیلی کاری را برای نزدیک کردن دو ملت با یکدیگر رقم بزنند اهمیت ویژه‌ای دارد و خوشبختانه هنرمندان ایرانی در تمام رویدادها و جشنواره‌ها همیشه خوش درخشیده‌اند.

ادرا تاکید کرد: قطعا این جشنواره با همت هنرمندان دو کشور نتایج خوبی خواهد داشت و با توجه به موضوع نژادپرستی و فوتبال اتفاق خوبی رقم می‌خورد؛ به ویژه که نژادپرستی در سطح وسیع تری از فوتبال هم نکوهیده است و باید با همکاری هنرمندان مخالفت و اعتراض خودمان را نسبت به آن نشان دهیم.

در ادامه گیلمار، داور جشنواره طی سخنانی گفت: سه روزی که ایران بودم مختصری درباره فرهنگ ایرانی و سیاست‌های ایران و خاورمیانه آشنایی پیدا کردم و می‌بینم که چقدر همه چیز با آنچه که به ما رسیده فرق می‌کند و علاقمندم با سیاست و فرهنگ مقاومت مردم ایران بیشتر آشنا شوم.

جشنواره‌ای برای بیداری انسان‌ها

وی با بیان اینکه ما نیاز داریم جشنواره‌های این چنینی را با مباحث مختلف و چالشی برپا کنیم بر ضرورت این رویدادها برای بیداری انسان‌ها تاکید کرد. وی ادامه داد: اگر این جشنواره بتواند ارتباط بین جامعه برزیلی و ایرانی را برقرار کند، نشان‌دهنده میزان تاثیرگذاری آنهاست.

گلیمار در پایان تصریح کرد: برزیل هیچ گاه جنگ نداشته و من امروز متوجه شدم که شما چقدر توانستید آثار جنگ را جمع‌آوری کنید، اما ما این هنر را نداریم که گذشته را روایت کنیم.

پیشتازی ایران و برزیل در کاریکاتور و کارتون

در ادامه شجاعی طباطبایی با اشاره به سابقه حضورش در برزیل تاکید کرد: سه بار به عنوان داور و یک بار هم به واسطه برپایی نمایشگاه انفرادی در برزیل حضور داشتم می توانم بگویم مردم این کشور از لحاظ حسی بسیار به ما نزدیک هستند و باید این فاصله دور جغرافیایی را به واسطه هنر به هم نزدیک کنیم. خوشبختانه ایران و برزیل در کاریکاتور و کارتون پیشتاز هستند چون این هنری افشاگر است.

جوایز متفاوت جشنواره

شجاعی طباطبایی همچنین به جایزه ترکیبی این جشنواره اشاره کرد و گفت: در بخش کارتون، پوستر و کاریکاتور نفر اول: یک تخته فرش نفیس ایرانی به همراه تندیس و لوح تقدیر، نفر دوم: ۷۰۰۰رئال برزیل به همراه لوح تقدیر ( معادل ۷۰ میلیون تومان)، جایزه مردمی: یک تخته فرش نفیس ایرانی و لوح تقدیر، جایزه ویژه:صنایع دستی نفیس ایرانی و لوح تقدیر خواهد بود.  

همچنین ۱۵ مهر ۱۴۰۲(۷ اکتبر ۲۰۲۳) مهلت ارسال آثار است و مراسم اختتامیه در برزیل ۱۳ آبان ۱۴۰۲ برابر با ۴ نوامبر ۲۰۲۳ برگزار خواهد شد و نمایشگاه رویداد هنری در ایران نیز  در آبادان، ۱۳ آذرماه امسال برپا می۲شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.