مدیر مرکز درمان ناباروری ابن‌ سینا در مورد شیوع ناباروری با علت‌های زنانه و مردانه، گفت: در کتاب‌های مرجع عنوان می‌شود که آمار ناباروری مردان و زنان تقریباً مساوی است، ولی در جوامع شهرنشین به دلیل تغییر شکل زندگی ناباروری با دلایل مردانه شایع‌تر است.

ناباروری‌ با دلایل مردانه بیشتر است یا زنانه؟/ آیا ناباروری افزایش یافته است؟

علی صادقی‌تبار در مورد مهم‌ترین عواملی که سبب ناباروری می‌شوند، توضیح داد: ناباروری همان‌طور که در همه نمونه های بین‌المللی ثبت‌شده، دلایل مختلفی دارد.

دلایل متفاوت ناباروری

 دلایل ناباروری با علت‌های زنانه و مردانه می‌تواند از مسائل آناتومیک و شکل دستگاه‌ تولید مثل تا افت کارکرد آن‌ها متفاوت باشد. همچنین اختلالات غدد درون‌ریز و هورمونی می‌تواند منجر به ناباروری شود. علاوه بر این مشکلات مربوط به اختلالات ایمونولوژیک و ناسازگاری‌های سیستم ایمنی و سیستم انعقادی به‌ویژه در مادر که دلایل آن می‌تواند متعدد باشد.

وی با اشاره به ناباروری‌های با علت‌های ناشناخته، گفت: تعدادی از افراد در معاینه‌های بالینی هیچ مشکلی ندارند، ولی با این وجود، بارور نمی‌شوند که به آن ناباروری با علت‌های ناشناخته گفته می‌شود و باید برای آن‌ها درمان انجام شود.

مدیر مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا با بیان این‌که در کتاب‌های مرجع عنوان می‌شود که آمار ناباروری مردان و زنان تقریباً مساوی است، ولی در جوامع شهرنشین به دلیل تغییر شکل زندگی، ناباروری با دلایل مردانه شایع‌تر است؛ گفت: در ناباروری مردان، آلاینده‌های محیطی، رژیم غذایی، امواج مختلف و ... بسیار اثرگذار هستند. همچنین رژیم غذایی نیز بسیار اثرگذار است و مواد مضری که ممکن است در غذاهای ما وجود داشته باشند، می‌توانند عملکرد سیستم تولید مثل و سلول‌های جنسی مردانه را دچار اختلال کند.

افزایش مراجعان به مراکز ناباروری در سال‌های اخیر

وی در خصوص تغییرات شیوع ناباروری در سال‌های اخیر، گفت: تعداد مراجعان به مراکز ناباروری در کشور ما و منطقه افزایش یافته است. البته آخرین آمار رسمی ناباروری در کشور به تفکیک استان‌ها به بیش از ۱۰ سال پیش برمی‌گردد که توسط پژوهشگاه ابن سینا و جهاد دانشگاهی با همکاری واحدهای مختلف جهاد در سراسر کشور انجام شده است. در آن زمان میانگین کشوری ۲۰.۲ درصد زوجین نابارور اعلام شد و این آمار در دنیا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد متفاوت است. ما در کشور استان‌های با شیوع ناباروری کم‌تر از ۱۷ درصد و بالای ۲۴ درصد نیز داشتیم.

صادقی‌تبار در مورد امکان انجام تازه ترین روش‌های کمک باروری دنیا در مرکز درمان ناباروری ابن سینا، توضیح داد: تمام روش‌های درمان ناباروری که در دنیا وجود دارد، در مرکز ابن سینا نیز انجام می‌شود و ما به آخرین فناوری های درمان ناباروری دسترسی داریم. تشخیص‌های مولکولی و ژنتیکی قبل از لانه‌گزینی برای جنین‌هایی که در فرایند IVF ایجاد می‌شوند، تکنیک‌هایی با فناوری بالا و های‌تک هستند که با استفاده روش‌ها و ابزارهای پیشرفته انجام می‌شوند و شانس باروری را از طریق تشخیص جنین‌های دچار اختلال افزایش می‌دهند.

وی با بیان این‌که فناوری های نوین امکان بررسی بیشتر جنین‌ها را فراهم کرده است، ادامه داد: این روش‌ها دست ما را بازتر کرده تا مواردی که قبلاً نمی‌دانستیم چرا درمان ناباروری به نتیجه نمی‌رسد، درمان شوند و در مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا از این روش‌ها استفاده می‌شود.

مدیر مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا در خصوص چگونگی محاسبه آمار ۳۰۰ هزار سقط جنین سالانه که توسط مسئولان اعلام می‌شود، توضیح داد: این آمار از طریق برآورد سقط جنین در کشور انجام شده است. برای این برآوردها معمولاً میزان سقط جنین در یک جمعیت کوچک بررسی می‌شوند و چون معمولاً این سقط‌ها که سقط غیرقانونی هستند، ثبت نمی‌شوند، به همین دلیل بر اساس شنیده‌ها برآورد انجام می‌شود و به همین دلیل ممکن است این آمارها کم‌تر و یا بیشتر از آمار واقعی باشد.

 در کدام روش درمان ناباروری انجام مشاوره روانشناختی ضروری است؟

صادقی‌تبار به ارائه خدمات روانشناختی به مراجعان مرکز ناباروری ابن سینا اشاره کرد و گفت: چهار نوع درمان برای ناباروری ارائه می‌شود که نوع چهارم مربوط به افرادی است که با روش IVF و روش‌های روتین درمان ناباروری نتوانستند بارور شوند. این افراد می‌توانند از مزایای قانون مجلس شورای اسلامی برای اهدا استفاده کنند که مراکز مختلف این اهدا را به گونه‌های مختلف انجام می‌دهند. وزارت بهداشت آیین‌نامه‌ای را برای اهدا ابلاغ کرده و بر مبنای آن در مراکز ناباروری اجرا می‌شود. در مرکز درمان ناباروی ابن‌سینا برای اهدا سلامت روان فرد اهداکننده و فرد دریافت‌کننده بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: برای این گروه افراد در مرکز ابن‌سینا حتماً مشاوره‌ای برای تایید سلامت روان این افراد داریم، ولی این به این معنا نیست که مشاوره‌های روانشناختی برای زوجین دیگر انجام نمی‌شود. افراد دیگری که تحت درمان ناباروری با روش‌های غیر از اهدا هستند، چنان‌چه خودشان تمایل داشته باشند، توسط متخصص به مشاور روانشناسی و روانپزشک ارجاع داده می‌شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.