نگاهی به فروش سینمای ایران در ماه گذشته نشان می‌دهد که همچنان آثار کمدی مخاطب بیشتری داشته و از بیش از یک میلیون نفری که به سینما رفته‌اند 42 درصد تنها 2 فیلم را دیده‌اند.

42 درصد سینماروها به تماشای دو فیلم کمدی نشسته اند

به گزارش قدس آنلاین، اگر هنر و سینما را به عنوان یک «کنش ارتباطی» در نظر بگیریم، این کنش از اجزای مختلفی تشکیل شده است. فرستنده(هنرمند)، پیام(اثر هنری) و گیرنده(مخاطب)، اصلی‌ترین اجزای آن هستند. بررسی تاریخی نشان می‌دهد که در دوره‌های مختلف تمرکز بر روی یکی از این اجزا بوده است، به طور مثال در دوران کلاسیک آنچه اهمیت داشت فرستنده یا همان «هنرمند» بود. در دنیای مدرن، نظرها معطوف به پیام یا چیستی «اثر هنری» بود. اما بی‌شک در دنیای امروز آن چیزی که در مرکز توجه قرار می‌گیرد «مخاطب» است. از این رو است که بسیاری از آثار هنری سودای کنشگری مخاطب را دارند و تلاش می‌کنند «مخاطب فعال» را جایگزین «مخاطب منفعل» کنند.

به همین منظور است که امروز آثار پرمخاطبی که شاید محتوای کمتر و البته ضعیف‌تری دارند در مرکز توجه قرار گرفته و چه به‌صورت دولتی و یا توسط بخش خصوصی حمایت شده‌اند.

فارغ از میزان و تعداد مخاطب، نگاهی اجمالی به تعداد سانس‌ها و سالن‌هایی که به اکران هر فیلم اختصاص پیدا کرده‌اند می‌توانید به نتیجه‌گیری درستی از وضعیت‌شناسی و اولویت‌بندی مدیران سینمایی، سالن‌دارها و البته پخش کننده‌ها خواهید رسید.

برای مثال بارها گفته‌ایم که سینمایی «فسیل» از اواخر اسفندماه سال گذشته اکرانش را شروع کرده و حالا با گذشت زمانی طولانی همچنان بیشترین تعداد سانس و سالن را در اختیار دارد. حتی دیگر آثاری که همزمان با این فیلم اکرانشان را شروع کرده‌اند امروز بلیتی برای فروش ندارند و دیگر اکران نمی‌شوند،‌ هرچند جدا از این موارد قطعاً زنده شدن گیشه سینما قابل تقدیر است.

در ماه گذشته آثار روی پرده سینما فروش خوبی داشته و تمامی سینمای ایران در این ۳۰ روز بیش از یک میلیون و ۱۹۷ هزار مخاطب داشته که این تعداد برای تماشای فیلم‌های روی پرده در نزدیک به ۴۹ هزار سانس به سینما رفته‌اند و این یعنی هر سانس سینما به‌صورت میانگین ۴۱ مخاطب داشته است.

42 درصد سینماروها به تماشای دو فیلم کمدی نشسته اند

از میان آثار روی پرده در ماه گذشته «فسیل» همچنان در صدر پرفروش‌ترین آثار سینما است، این فیلم با بیش از ۴۲۶ هزار مخاطب در ۱۱ هزار و ۴۵۴ سانس ۲۱ درصد از کل مخاطبین سینما در این مدت زمانی را به خود اختصاص داده است، البته فسیل برای به‌دست آوردن این آمار ۲۴ درصد از سانس‌های موجود سینما در این یک ماه را نیز در اختیار داشته است.

42 درصد سینماروها به تماشای دو فیلم کمدی نشسته اند

«شهر هرت» دومین ساخته کریم امینی که در حال اکران است تنها رقیب نزدیک اولین ساخته او یعنی «فسیل» است، این فیلم با ۳۲۰ هزار و ۱۷۰ مخاطب در ۹ هزار و ۱۹۲ سانس ۱۶ درصد از کل مخاطبین سینما را در اختیار دارد. «شهر هرت» برای این مهم ۱۸ درصد از سانس‌های سینما را داشته است.

42 درصد سینماروها به تماشای دو فیلم کمدی نشسته اند

شاید سومین فیلم پرفروش سینما در ماه گذشته کمی تعجب‌آور باشد،‌ کمدی مخصوص کودکان از اساس خیلی پرمخاطب نیست اما «نارگیل۲» که البته تیم موفقی در فروش دارد تعداد ۸۷ هزار و ۳۶۲ مخاطب را در ۴ هزار و ۴۴۸ سانس به سینما کشانده تا ۴ درصد از فروش سینما را سهم خود کند.

این آمار تا همینجا هم نشان می‌دهد که بیش از ۴۰ درصد فروش آثار مربوط به دو فیلم ابتدایی لیست پرفروش‌های سینما است و باقی فیلم‌ها میزان خردی از فروش کل را عهده‌دار هستند، نمونه‌اش «نارگیل۲» که سومین فیلم پرفروش بوده و تنها ۴ درصد از کل فروش را شامل می‌شود.

42 درصد سینماروها به تماشای دو فیلم کمدی نشسته اند

همانطور که بیان شد در سه فیلم ابتدایی لیست پرفروش‌های سینما در ماه گذشته خبری آثار غیر کمدی نیست، پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی و البته غیرطنز سینما «کت چرمی» است که در ۳ هزار و ۷۱۳ سانس، ۶۹ هزار و ۱۶۴ مخاطب داشته و این یعنی این فیلم ۳ درصد از کل مخاطبان سینما را به خود اختصاص داده است.

این اعداد و ارقام نشان دهنده همان جمله‌ای است که در ابتدا به آن اشاره کردیم، آثار هنری اصالت را به مخاطب خود داده‌اند و حتی در میان عموم مردم نیز هر اثری که مخاطب بیشتری دارد موفق‌تر شناخته می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.