رزمایش‌های دریایی روسیه برای مقابله با «عبور بدون اجازه» کشتی‌های خارجی در دریای بارنتز واقع در نزدیکی آب‌های قطب شمال برگزار شد.

رزمایش روسیه در شمالگان برای دفع کشتی‌های خارجی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، همزمان با شدت گرفتن تنش‌ بین چند کشور غربی و روسیه بر سر جنگ اوکراین، مسکو از برگزاری رزمایش دریایی در آب‌های نزدیکی قطب شمال خبر داد.

منابع رسانه‌ای از مسکو خبر دادند که ناوگان شمالی روسیه طی ماه کنونی تمرینات نیروی دریایی را در دریای بارنتز برای جلوگیری از عبور کشتی های غیرمجاز و خارجی انجام داد.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، ناوشکن کولاکوف روسیه «تمرینی را برای دفع اقدامات یک کشتی مزاحم ساختگی» در دریا در اقیانوس منجمد شمالی واقع در سواحل شمالی نروژ و روسیه تمرین کرد.

ناوگان شمالی روسیه با بیان اینکه این رزمایش از دهم آگوست (۱۹ مرداد ماه) آغاز شد، درباره اینکه این رزمایش چه زمانی پایان می‌یابد توضیحی نداده است.

رزمایش روسیه در شمالگان برای دفع کشتی‌های خارجی
دریای بارنتز

بنا بر گزارش رسانه روسیه، این ناوگان تمرین‌های بیشتری را برای دفاع از اراضی جزیره‌ای و قاره‌ای روسیه در قطب شمال و همچنین تضمین ایمنی عبور و مرور دریایی و دیگر انواع فعالیت‌های اقتصادی روسیه در منطقه قطب شمال برنامه‌ریزی می‌کند.

به دنبال تشدید تنش‌های میان روسیه و کشورهای غربی بر سر جنگ اوکراین، خصومت‌های دو طرف به مناطق مختلف جهان از قبیل قطب شمال هم کشیده شده است.

بعد از جنگ اوکراین، آمریکا و برخی کشورهای عضو ناتو در حال تقویت حضور خود در آب‌های شمالگان (قطب شمال) هستند و این موضوع واکنش روسیه را به دنبال داشته است.

روسیه، آمریکا، کانادا، فنلاند، نروژ، ایسلند، سوئد و دانمارک، هشت کشور مجاور قطب شمال هستند. به دنبال جنگ اوکراین، همکاری کشورهای غربی مجاور قطب شمال با روسیه در «شورای قطب شمال» متوقف شده است؛ این شورا در سال ۱۹۹۶ با هدف بحث در مورد مسائل مرتبط با منطقه قطب شمال تاسیس شده است.

تقریبا دو هفته قبل بود که سفر «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه به شمالگان و بازدید میدانی وزیر دفاع روسیه از ناوگان این کشور در قطب شمال خبرساز شد؛ بازدیدی که با تمرین نظامی روسیه در دریای شمال همزمان شده بود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.