۲۹۰هزار زائر ایرانی از ابتدای ماه صفر تاکنون از مرز شلمچه جهت شرکت در مراسم اربعین حسینی عازم کشور عراق شدند.

از غربالگری زائران در مرز تا ثبت ۴ هزار تردد در هر ساعت از مرز شلمچه

به گزارش قدس انلاین به نقل از فارس، از ابتدای ماه صفر تا کنون حرکت زائران اربعین حسینی به سمت مرزهای چذابه و شلمچه آغاز شده است که در واپسین روزهای مانده به اربعین به اوج خود می‌رسد. در طریق‌الحسین(ع) علاوه بر استقرار موکب‌های ایرانی در مرزهای خوزستان و خدمات‌دهی نیروهای هلال احمر، بهداشت و نهادهای مردمی به زائران اباعبدالله، مواکب کشور عراق نیز برای ارائه خدمات به زائران حسینی در مسیر کربلا برپا شده‌اند.

مشکلی برای جابه‌جایی زائران در عراق وجود ندارند

حسن نجار معاون استاندار بصره عراق امروز با تاکید بر اینکه مردم کشورش سعی دارند با شکوه‌تر از گذشته از زائران ایرانی میزبانی کنند، گفت: با تمهیدات خوبی که در خاک عراق و مرز شلمچه دیده شده است مشکلی برای جابجایی زائران در بصره عراق وجود ندارد.

وی که در نشست مشترک مسئولان استان خوزستان و بصره عراق در مرز شلمچه حضور پیدا کرده بود، گفت: دولت عراق و استانداری بصره در راستای تسهیل تردد زائران حسینی در مرز شلمچه اقدامات مناسبی را پیش‌بینی و در دستور کار قرار داده است.

از غربالگری زائران در مرز تا ثبت ۴ هزار تردد در هر ساعت از مرز شلمچه

وی افزود: در استانداری بصره آمادگی کامل برای پذیرایی از زائران ایرانی و خارجی اربعین وجود دارد و ادارات خدمات‌رسان در حال آماده باش کامل هستند. با همکاری طرف ایرانی، همه امکانات لازم برای پذیرش زائران در مرز شلمچه و استان بصره فراهم است.

ثبت چهار هزار تردد از مرز شلمچه در هر ساعت

علی عابدی سرکنسول ایران در بصره نیز با بیان اینکه تردد زائران اربعین حسینی در خاک عراق بدون مشکل در حال انجام است، اظهار کرد: تردد از مرز شلمچه به سمت نجف اشرف و کربلای معلی به صورت روان در حال انجام است و با تمهیدهای اندیشیده شده از سوی مسئولان ایرانی و عراقی، تاکنون مشکل خاصی در تردد زائران اربعین حسینی وجود نداشته است.

وی خواستار ایجاد پایانه توسط کشور عراق در مرز شلمچه شد و گفت: اکنون در هر ساعت، چهار هزار زائر در حال تردد است که اگر این ترددها افزایش یابد، با مشکل روبه‌رو می‌شویم و امیدواریم طرف عراقی برای سال آینده با احداث پایانه این مشکل را رفع کند.

از غربالگری زائران در مرز تا ثبت ۴ هزار تردد در هر ساعت از مرز شلمچه

تردد ۲۹۰ هزار زائر ایرانی از مرز شلمچه

طی ۲۴ ساعته گذشته ۹۰ هزار زائر اربعین حسینی از این مرز بین‌المللی شلمچه بدون هیچ مشکلی از مرز عبور کردند. نادر عمیدزاده معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه خرمشهر امروز در این خصوص اظهار کرد:۲۹۰ هزار زائر ایرانی از ابتدای ماه صفر تاکنون از مرز شلمچه جهت شرکت در مراسم اربعین حسینی عازم عراق شدند.

وی افزود: با توجه به نزدیک شدن به اربعین حسینی، تردد در مرز شلمچه شتاب بیشتری گرفته و پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده بر تعداد زائران افزوده شود. با تمهیدات اندیشیده شده تردد در مرز شلمچه روان است و زائران در رفت و برگشت با کمترین زمان ممکن از مرز عبور می‌کنند.

فرماندار ویژه خرمشهر این را هم گفت که در مرز شلمچه کمبود آب، یخ و خوراکی وجود ندارد و خدمات‌رسانی به زائران به بهترین شکل ممکن در حال اجراست تا زائران سفر راحت‌تری به کشور عراق داشته باشند.

غربالگری بیش از ۶ هزار زائر در مرز چذابه

تا پایان روز سوم شهریور حدود ۱۶ هزارو ۵۰۰ نفر از زائرانی که از مرز چذابه به کشور بازگشتند، مورد تست غربالگیری قرار گرفتند. پژمان بختیاری‌نیا رئیس مرکز بهداشت خوزستان در این خصوص اظهار کرد: تمام مواکبی که در امتداد طریق الحسین از مبادی ورودی شهرستان اندیمشک تا مرز چذابه قرار دارند تحت بازرسی و نظارت بهداشت محیط استان هستند.

وی با بیان اینکه اولویت نظارت ما بر بهداشت مواد غذایی و آب است، افزود: تمام منابع آبی که مورد استفاده زائران قرار می‌گیرند کیفیت آن کنترل می‌شود، یعنی کلر و نمونه میکروبی آن بررسی و چنانچه کلر آب صفر باشد منبع آب موجود بدون درنگ کلر زنی می‌شود.

بختیاری‌نیا گفت: نیروهای بهداشت خدمات مامایی نیز ارائه می‌دهند که چنانچه بانویی بین زائران نیاز به این خدمات داشته باشد از آن استفاده کند،  فعلا با توجه به تردد کم زائران فقط دو ماما به صورت شیفتی فعال هستند اما قطعاً در روزهای آینده که تردد بیشتر می‌شود بر تعداد نیروهای ما افزوده خواهد شد.

از غربالگری زائران در مرز تا ثبت ۴ هزار تردد در هر ساعت از مرز شلمچه

وی با تاکید بر انجام مراقبت‌های سندرومیک به ویژه برای زائرانی که به کشور بازمی‌گردند، عنوان کرد: زائران در بدو ورود غربالگیری می‌شوند و چنانچه مورد مشکوکی پیدا شد، نمونه  و آزمایشات فرد مورد نظر  به آزمایشگاه سوسنگر به عنوان آزمایشگاه  پشتیبان ارسال می‌شود.

بختیاری افزود: چنانچه مورد مثبتی از بیماری‌های مورد نظر ما محرز شود پزشک مستقر درمان اولیه را آغاز و اگر نیاز به درمان بیشتری داشته باشد به بیمارستان‌های پشتیبان  نیز ارسال تا دروه درمان تکمیل شود.

زائران از کلاه لبه‌دار و نوشیدنی خاک‌شیر استفاده کنند

گرمای هوا یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی زائران اربعین است از این رو کارشناسان حوزه بهداشت توصیه می‌کنند که زائران ضمن استفاده از کلاه لبه‌دار و عینک آفتابی، آب کافی بنوشند و از نوشیدنی‌هایی که از لیموترش، خاکشیر و یا تخم شربتی تهیه شده است، استفاده کنند.

جعفر میعادفر رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین کشور نیز با بیان اینکه زائران باید توصیه‌های آموزشی و بهداشتی را جدی بگیرند، بیان کرد: تردد زائران در طول شب، مهم ترین نکته در پیشگیری از گرمازدگی است.

وی این را هم گفت که نیروهای حوزه بهداشت، درمان و فوریت‌های پزشکی در قسمت‌های مختلف مرزی به صورت تمام وقت فعال و مشغول به خدمت‌رسانی به زائران حسینی هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، در حال حاضر امکانات فراوانی از جمله نیروی انسانی، آمبولانس، اتوبوس‌ آمبولانس، دارو و مایحتاج درمانی برای خدمت‌ررسانی به زائران در مرزهای کشور تدارک دیده شده است.

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.