سخنگوی طرح‌های ملی بخش آب کشور با اعلام اینکه اکنون پنج ابر پروژه انتقال آب دریا برای تامین آب موردنیاز کشور در حال اجرا است، از رشد ۴۵ درصدی بودجه پروژه‌های آبی خبر داد.

پنج ابر پروژه انتقال آب دریا برای تامین آب کشور در حال اجرا است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، عیسی بزرگ‌زاده در نمایشگاه روایت خدمات دولت سیزدهم، با بیان اینکه اکنون پنج ابرپروژه انتقال آب دریا برای تامین آب مورد نیاز فعال است، اظهار داشت: این پروژه‌های بزرگ بخشی از نیازهای آبی مناطقی از کشور را تامین خواهد کرد و توسعه این ابرپروژه‌ها با کمک صنایع انجام می‌شود.

وی ادامه داد: یک خط از دریای عمان آب برای استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و رضوی احداث می‌شود که این طرح ۱۳ درصد پیشرفت کار داشته است و ۲۸۰ میلیون مترمکعب شیرین سازی آب برای ۳۰ میلیون نفر در این طرح خواهیم داشت.

سخنگوی بخش طرح‌های ملی آب گفت: پروژه خط انتقال برای استان‌های یزد و کرمان نیز ۹۶ درصد پیشرفت دارد که در سال گذشته خط دوم این طرح کلنگ شد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب شیرین و به فلات مرکزی منتقل می‌شود.

بزرگ‌زاده خاطرنشان کرد: خط بعدی انتقال آب برای استان اصفهان است که برای رفع مشکل کمبود آب در بخش صنعت خواهد بود و ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب برای اصفهان شیرین سازی خواهد شد که در گام اول ۲۰۰ میلیون مترمکعب است.

وی با بیان اینکه طرح‌های تأمین و انتقال آب از دریا تأمین مالی خوبی دارد و اتفاقات خوبی در این زمینه خواهد افتاد، اظهار کرد: طرح‌های انتقال آب حدود یک میلیارد مترمکعب را تا پایان دولت سیزدهم منتقل می‌کند که در زاهدان مصمم هستیم تا پایان سال آینده به سرانجام برسد.

سخنگوی آب کشور گفت: در بخش آب طی سال‌های گذشته پروژه‌های زیادی تعریف شده و زمانی که دولت شروع به کار کرد با حجم پروژه‌های نیمه کار مواجه شده بود. از این مجموعه در شمار طرح‌های مختلف، ما بتوانیم تعدادی طرح را به عنوان طرح‌های اولویت‌دار مشخص کنیم. از انبوه این طرح‌ها تدوین معیار برای انتخاب طرح‌ها بود که در صدر معیارها برای غربالگری طرح‌ها معیار اثربخشی بود. هر طرحی که اثر بخش است باید در اولویت قرار بگیرد.

بزرگ‌زاده یکی از اقدامات وزارت نیرو را تأمین آب روستایی عنوان کرد و افزود: در گام نخست ۱۰ هزار روستا انتخاب شد که به ۱۲ هزار روستا افزایش یافت.

وی با اشاره به توجه دولت به پروژه‌های آبی، از رشد ۴۵ درصدی بودجه پروژه‌های آبی خبر داد و گفت: پروژه‌ها اولویت‌بندی شده‌اند و بودجه به سمت پروژه‌های اولویت‌دار هدایت شده است. دولت در کنار این پروژه‌ها، طرح‌های بهره‌برداری از آب‌های نامتعارف را در دستور کار دارد.

سخنگوی طرح های ملی بخش آب کشور با اشاره به پساب‌ها، بیان کرد: حداقل می‌توانیم روزی یک میلیارد مترمکعب آب به مصرف‌کنندگان صنعتی تحویل دهیم که در مقایسه با وضعیت فعلی بهره‌برداری ناچیزی از دریا داریم.

بزرگ‌زاده مجموع ورودی آب به سدهای کشور را تا ۵ شهریور ماه ۳۸ میلیارد مترمکعب اعلام کرد و اظهار داشت: ذخیره آب نسبت به سال گذشته بهتر شده و در حال حاضر ۲۳.۸ میلیارد مترمکعب است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.