وزیر بازرگانی دولت آمریکا ادعا کرد صبر مدیران شرکت‌های آمریکایی بابت شرایط تجاری در چین «رو به اتمام است» چون پکن برای آنها یک محیط تجاری عادلانه و قابل پیش‌بینی ایجاد نکرده است.

وزیر بازرگانی بایدن چین را به خصومت با شرکتهای آمریکایی متهم کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، جینا ریموندو، وزیر بازرگانی دولت آمریکا در مصاحبه با شبکه سی.بی.اس نیوز به انتقاد از رفتار چین با شرکت‌های تجاری آمریکا پرداخت. او این مصاحبه را چهار روز بعد از آنکه از سفری به پکن بازگشت، مطرح کرد.

ریموندو ادعا کرد، به رغم حاصل شدن "پیشرفت" در تلاش برای ترمیم روابط اقتصادی تیره واشنگتن و پکن، تا زمانی که مقام‌های چین به وعده‌های خود برای رسیدگی به نگرانی‌های واشنگتن عمل نکنند، "هیچ اعتمادی بین دو کشور نمی‌تواند وجود داشته باشد."

او خاطرنشان کرد: "ما خواستار روابط اقتصادی گسترده و باثبات اقتصادی با آنها هستیم اما آنها هم باید طبق قوانین عمل کنند و ما همواره به دنبال این هستیم که در راستای منافع شخصی آمریکا عمل کنیم."

ریموندو به دنبال تلاشهای دولت جو بایدن برای ترمیم روابطش با چین که در سالهای اخیر به سبب مسائلی همچون تنش فزاینده بر سر تایوان و جنگ روسیه و اوکراین تیره شده، تبدیل به چهارمین مقام عالی رتبه آمریکایی که در تابستان امسال به پکن سفر کرده، شد. او همچنین به اولین وزیر بازرگانی آمریکا که از پنج سال پیش تا کنون مذاکراتی را در چین برگزار می‌کند و همچنین دومین مقام بلندپایه زن آمریکایی بعد از جنت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا تبدیل شده که در تابستان جاری به چین سفر کرد.

ریموندو ادعا کرد، به این دلیل به چین سفر کرده چون محیط تجاری چین برای شرکت‌های آمریکایی هر چه بیشتر خصمانه می‌شود و این شرکت‌ها در ماه‌های اخیر هدف جریمه‌ها و یورشهای بی پایه و اساس قرار گرفته‌اند.

ریموندو بیان کرد: "این شرکت‌ها در حال بررسی هستند که تا زمانی که این شرایط بهبود پیدا کند به سراغ تجارت در کشورهای دیگر بروند. من بسیار صریح درباره ضرورت این مساله با مقام‌های چین صحبت کردم. صبر  شرکتهای تجاری آمریکا رو به اتمام است. آنها نیاز به یک محیط قابل پیش بینی و یک زمین بازی هموار  دارند و شایسته آن هستند. امیدواریم چین این پیام را بشنود تا ما بتوانیم روابط بازرگانی با ثبات و رو به رشدی داشته باشیم."

ریموندو گفت که در مذاکراش با رهبران چین "هیچ واقعیتی را لاپوشانی نکردم." او  گفت که به عنوان مثال این حقیقت که پست الکترونیکی او قبل از سفر به پکن هک شده است را مطرح کرده است.

او در مصاحبه‌ای جداگانه با سی.ان.ان گفت: "آنها تلویحا گفتند که اطلاعی درباره آن ندارند و چنین اتفاقی عمدی نبوده است. اما از نظر من مهم است که این صحبت را روی میز مذاکرات بگذارم و بگذارم آنها بدانند زمانی که شما با چنین اقداماتی سر و کار دارید ایجاد اعتماد سخت است."

این مقام بازرگانی ارشد دولت آمریکا بیان کرد که واشنگتن در "رقابت شدیدی با چین در تمامی سطوح" است. او به شبکه ان.بی.سی نیوز گفت، این رقابت باید با هدف جلوگیری از درگیری مدیریت شود. او با این حال مدعی شد، آمریکا به دنبال اینکه از نظر اقتصادی از چین جدا شود نیست اما درخواست پکن برای کاستن از محدودیتهای اعمال شده بر صادرات نیمه هادی‌های پیشرفته با کاربردهای نظامی احتمالی را رد می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.