معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: ایران و چین به عنوان دو تمدن مهم و تاریخی در غرب و شرق آسیا به دنبال توسعه روابط و امنیت جمعی هستند.

حسینی: ایران و چین به‌ دنبال توسعه روابط و امنیت جمعی هستند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، سید محمد حسینی به مناسبت فرارسیدن هفتاد و چهارمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین با حضور در سفارت این کشور در تهران و در جمع سفرای کشورهای مختلف حاضر در مراسم از جمله سفیر جدید عربستان با تبریک روز ملی چین به دولت و مردم این کشور، گفت: جشن‌های ملی فرصتی برای یادآوری کوشش‌های بی دریغ نسل‌های پیشین و امکانی برای گرامی داشتن میراثی است که از نسل‌های گذشته برای امروز به یادگار مانده است.

وی اضافه کرد: مرور دستاوردهای ملی یک کشور همچنین محملی برای تجدید اتحاد و همدلی یک ملت و پشتوانه‌ای برای معرفی آرمان‌ها و ارزش‌های کشور به جوامع دیگر است.

معاون رئیس جمهور در امور مجلس خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به دیده احترام به جمهوری خلق چین و دستاوردهای آن که محصول چند دهه کوشش، تجربه و ژرف نگری است می‌نگرد و رویکرد مستقل و ملی توسعه چین را که ضمن حراست از هویت تاریخی خود، اهداف مشترک بشری را مبنای همکاری و تعامل در صحنه جهانی قرار داده می‌ستاید و پیشرفت‌های علمی و فناورانه چین را که ثمرات قابل توجهی برای همگان به دنبال می‌آورد، ارج می‌نهد.

حسینی گفت: جمهوری خلق چین اکنون به یکی از مهمترین، بزرگترین و تاثیرگذارترین کشورهای جهان در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، علمی و فناورانه تبدیل شده و چشم انداز روشنی برای استمرار مسیر توسعه و رفاه ملی پیش روی خود دارد و امید است در پیگیری اهداف و تحقق الگوی ملی خود بیش از پیش موفق باشد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران به منزله کشوری که همواره بر استقلال و عزت ملی تاکید کرده الگوی ملی خود را برای توسعه و سعادت تدوین و اجرا می‌کند، آمادگی دارد پیوندهای دوجانبه با چین را مستحکم‌تر از گذشته کند و منافع و اهداف مشترک با چین را به مثابه پایه‌ای برای همکاری نزدیک در ابعاد دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی شناسایی و دنبال کند.

حسینی با بیان اینکه در سال‌های اخیر جهش‌های چشمگیری در روابط ایران و چین رخ داده است، گفت: اراده خلل ناپذیر رهبران عالی دو کشور و تدوین برنامه‌های عملیاتی برای ارتقای سطح مناسبات، نوید آینده ای روشن برای همکاری دو کشور می‌دهد.

وی اظهارداشت: دو طرف همواره تاکید کرده‌اند که تقویت روابط دوجانبه صرف نظر از تحولات بین‌المللی، در دستور کار سیاست خارجی‌شان قرار دارد و ایران و چین به عنوان دو تمدن مهم و تاریخی در غرب و شرق آسیا به دنبال توسعه و امنیت جمعی هستند و دو کشور ضمن حمایت مداوم از منافع حیاتی، تمامیت ارضی و استقلال یکدیگر این واقعیت را به همگان گوشزد کردند که امنیت، توسعه و رفاه اهدافی جمعی و ارزش‌های مشترک بشری است و تنها از رهگذر کوشش جمعی و مشترک قابل حصول و تداوم است.

معاون رئیس جمهور در امور مجلس با بیان اینکه نگرش مشترک ایران و چین به مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به تقویت همکاری‌های دو کشور در چارچوب نهادها و ترتیبات چند جانبه منجر شده است، اظهار داشت: چین از عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و بریکس حمایت کرد و ایران ضمن قدردانی از حمایت دوستان چینی، لزوم همکاری‌های چند جانبه در قالب ترتیبات جدید را به منظور مواجهه موثرتر با چالش‌های جهانی مورد تاکید قرار داده است.

حسینی تاکید کرد: ایران معتقد است تحولات پرشتاب جهانی ارائه ابتکارهای نو و تشکیل نهادهای عملیاتی جدید را ایجاب کرده است تا در کنار سازمان ملل متحد و نهادهای وابسته به آن دستیابی به اهداف جمعی را ممکن سازند.

معاون رئیس جمهور گفت: علاوه بر ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی، در سال‌های اخیر نگاه و اهداف مشترک ایران و چین افق بلند مدتی را در بعد روابط دوجانبه به وجود آورد که زمینه‌ساز ارتقای مناسبات به سطح مشارکت جامع راهبردی و اجرای برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله به عنوان نقشه راه همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله حیطه‌های اقتصادی، سیاسی، تجاری و فناورانه تا عرصه‌های گردشگری، فرهنگی، هنری و همکاری‌های مردم با مردم شده است.

حسینی خاطرنشان کرد: در سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران به چین در فوریه ۲۰۲۳ اسناد متعددی بین دو کشور در زمینه های مختلف به امضا رسید و در بیانیه مشترک پایان سفر تنوع و گستردگی همکاری‌ها مورد تاکید قرار گرفته است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه نگرش مشترک ایران و چین به مسائل منطقه‌ای و بین المللی به تقویت همکاری‌های دو کشور در چارچوب نهادها و ترتیبات چند جانبه منجر شده است اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است تحولات پرشتاب جهانی ارائه ابتکارهای نو و تشکیل نهادهای عملیاتی جدید را ایجاب کرده است تا در کنار سازمان ملل متحد و نهادهای وابسته به آن دستیابی به اهداف جمعی را ممکن سازند.

برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در پکن در جولای ۲۰۲۳ نیز در راستای شتاب بخشیدن به توافقات سفر آیت‌الله رئیسی به چین بود.

چانگ هوا سفیر چین در ایران نیز در سخنانی با قدردانی از حضور معاون رئیس جمهور در این مراسم رابطه و دوستی ایران و چین را ریشه‌دار دانست و گفت: بیش از ۲ هزار سال پیش دو کشور از طریق جاده ابریشم باستانی رونق اقتصادی ایجاد کرده و تبادلات متقابل را تقویت کردند در بیش از ۵۰ سال پس از برقراری روابط دیپلماتیک نیز صرفنظر از اینکه وضعیت بین‌المللی چگونه بوده است دو کشور همواره از یکدیگر حمایت و همبستگی و همکاری خود را حفظ کردند که منجر به تعمیق پی در پی روابط دوجانبه، پیشبرد گام به گام همکاری‌های عملیاتی و حفظ منافع مشترک بر مبنای انصاف و عدالت بین‌المللی شده است.

سفیر چین با تاکید بر اینکه امروز فصل جدیدی در روابط تهران پکن آغاز شده است و رئیس جمهور چین تاکید کردند که چین همواره با نگاهی راهبردی به روابط با ایران نگریسته و آن را توسعه می‌دهد، گفت: پس از ایجاد مشارکت جامع راهبردی دو کشور در سال ۲۰۱۶، اعتماد متقابل سیاسی بین دو کشور روز به روز افزایش یافته و همکاری‌ها در همه جوانب به طور مستمر تقویت شده است.

چانگ هوا گفت: در سفر موفقیت‌ آمیز آیت الله رئیسی به چین دو کشور در راستای توسعه همکاری‌ها به اجماع مهم و جدیدی رسیدند و اسناد مهم دوجانبه ای امضا و نقشه راه توسعه روابط را ترسیم کردند. در ماه اوت سال جاری نیز سران دو کشور در حاشیه اجلاس سران بریکس دیدار داشتند که در آن نحوه عملکرد بخش‌های مختلف را مورد بررسی قرار داده و مسیر توسعه مشارکت جامع راهبردی برای دستیابی به نتایج بیشتر را مشخص کردند.

سفیر چین با بیان اینکه همکاری تهران و پکن فراتر از چارچوب دو جانبه است حمایت طرف چینی از عضویت ایران در بریکس را پس از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای مورد اشاره قرار داد و گفت: چین و ایران کشورهای مهم در حال توسعه با اقتصادهای نوظهور هستند که باید ارتباطات و همکاری‌های خود را در سطوح چند جانبه از جمله سازمان ملل، سازمان همکاری شانگهای و بریکس تقویت کنند تا با توسعه چند جانبه گرایی واقعی، صلح و ثبات خاورمیانه را حفظ و ارتقا داده و هنجارهای اساسی روابط بین‌الملل، نظم بین‌المللی و منافع مشترک کشورهای در حال توسعه را محفوظ نگه دارند.

وی با تاکید برای اینکه هیچ چیز حتی کوه و دریا نمی‌تواند مردمی که اهداف و چشم‌انداز یکسانی دارند را از یکدیگر جدا کند، اظهار داشت: اگرچه چین و ایران هزاران مایل از هم فاصله دارند اما هزاران سال پیش دو کشور در جاده ابریشم باستانی با یکدیگر مواجه شدند و از یکدیگر آموختند و امروز ایران نقش مهمی در ساخت «کمربند و جاده» ایفا می‌کند و چین تمایل دارد دست در دست ایران تلاش کند تا ماهیت جاده ابریشم را ترویج داده و آینده بهتری را برای دو کشور رقم بزند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.