دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین پنجشنبه شب گفت که کی‌یف انتظار دارد اتحادیه اروپا روز جمعه محدودیت‌های صادرات غلات اوکراین را لغو کند.

کی‌یف: منتظر لغو محدودیت‌های صادرات غلات اوکراین توسط اتحادیه اروپا هستیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، کولبا تصریح کرد: اوکراین انتظار دارد کمیسیون اروپا به قول خود عمل کند و تمام محدودیت‌های صادرات غلات اوکراین را از روز جمعه (زمانی که برای انقضای این محدودیت‌ها تعیین شده است)، لغو کند.

وی افزود: تداوم محدودیت‌های صادرات غلات اوکراین نقض توافقنامه اتحادیه اروپا و کی‌یف است و همچنین اصول و هنجارهای بازار واحد اتحادیه اروپا را زیر سوال خواهد برد.

به نوشته سی‌‍ان‌ان، کمیسیون اروپا در ۲ ماه مه (۱۲ اردیبهشت)، واردات محصولات کشاورزی اوکراین به بلغارستان، مجارستان، لهستان، رومانی و اسلواکی را تا ۵ ژوئن (۱۵ خرداد) ممنوع کرد.

اتحادیه اروپا بار دیگر در ژوئن تصمیم گرفت به تدریج ممنوعیت‌های وضیع شده برای واردات گندم، ذرت، کلزا و تخمه آفتابگردان تولید شده در اوکراین به بلغارستان، مجارستان، لهستان، رومانی و اسلواکی را تا ۱۵ (۲۴ شهریور) سپتامبر کاهش دهد.

گفتنی است؛ ممنوعیت واردات محصولات اوکراین از ۲ ماه مه (۱۲ اردیبهشت) اعمال شده و شامل پنج عضو اتحادیه اروپا واقع در همسایگی اوکراین شامل لهستان، مجارستان، اسلواکی، رومانی و بلغارستان است.

پارلمان اروپا قرار است روز جمعه (۲۴ اردیبهشت) درباره خاتمه دادن به تحریم‌های اعمال شده برای واردات غلات اوکراین بحث کند.

بر اساس این ممنوعیت‌ها، مسئولان ترانزیت محصولات کشاورزی اوکراین می‌توانند چهار محصول از کی‌یف شامل گندم، ذرت، کلزا و آفتابگردان را از طریق پنج کشور اروپای شرقی حمل و نقل کنند اما نمی‌توانند این محصولات را در بازارهای داخلی عرضه کرده یا برای مصارف آتی ذخیره‌سازی کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.