داده‌های موسسه بین‌المللی مراقبت (کی‌یر) حاکی  از کاهش  درآمد حدود ۸۰ درصد از مردم افغانستان نسبت به سال‌های گذشته است.

درآمد ۷۰درصد مردم افغانستان کمتر از ۵۹دلار در ماه است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، براساس گزارش مؤسسه بین‌المللی مراقبت (کی‌یر)، درآمد ماهانه بیش از ۷۰ درصد مردم افغانستان از پنج هزار افغانی کمتر است.

گفته شده این رقم نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است.

این مؤسسه در یک نظرسنجی تازه از ۳۸۱ نفر در ۹ استان افغانستان -که نیمی از آنان را زنان تشکیل می‌دهند- درباره درآمد ماهانه پرسیده است و نتایج این نظرسنجی حاکی از آن است که ۷۳ درصد از پاسخ‌دهندگان درآمد ماهانه کمتر از پنج هزار افغانی (۵۹ دلار آمریکا) دارند.

یافته‌های گزارش مؤسسه کی‌‎یر همچنین نشان می‌دهد درآمد ماهانه ۷۸ درصد از مردم افغانستان در مقایسه با ماه سپتامبر سال گذشته (۲۰۲۲) کاهش یافته است.

همچنین ۶۱ درصد مردان و ۴۲ درصد زنان در این نظرسنجی گفته‌اند که برای خرید غذا از دوستان و اقوام خود پول قرض می‌کنند.

بر اساس بررسی‌های این مؤسسه، به‌دلیل کاهش درآمد، میزان گرسنگی و سوءتغذیه به‌شدت افزایش یافته است و خدمات بهداشتی نیز دور از دسترس است. در گزارش این مؤسسه بین‌المللی تاکید شده است: «وضعیت اقتصادی بدتر شده و ۸۰ درصد دختران از تحصیل منع شده‌اند.»

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که ۸۰ درصد مردم افغانستان برای تهیه غذای مناسب برای فرزندان خود پول ندارند و از هر سه کودک، دو کودک در معرض سو تغذیه قرار دارند.

این مؤسسه عوامل اصلی کاهش درآمد مردم را تورم و افزایش قیمت مواد غذایی، از دست دادن شغل و خشکسالی عنوان کرده است.

دو ماه پیش نیز، برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد در حساب توئیتر خود اعلام کرد: تخمین زده می‌شود که حدود ۱۵.۳ میلیون نفر در افغانستان با ناامنی غذایی جدی مواجه هستند.

در حالی که حدود ۲۸ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های اضطراری نیاز دارند، این نهاد سطح کمک به خانواده‌های نیازمند را به دلیل کمبود بودجه کاهش داده است.

بر اساس گزارش برنامه جهانی غذا، نزدیک به ۲.۸ میلیون نفر در افغانستان در سطح اضطراری ناامنی غذایی قرار خواهند گرفت. در حال حاضر ۳.۲ میلیون نفر در سراسر کشور از سوء‌تغذیه حاد رنج می‌برند.

این نهاد همچنین خاطرنشان کرد: در ماه گذشته ۳۶۷ هزار زن و کودک با مواد غذایی مغذی برای پیشگیری یا درمان سوءتغذیه حمایت شدند.

هیساو وی لی، رئیس برنامه جهانی غذا در افغانستان نیز اعلام کرد این سازمان پس از اکتبر امسال منابع لازم برای کمک‌های غذایی به مردم افغانستان را ندارد.

برنامه جهانی غذا تخمین زده است که با بودجه جاری، کمک‌های مورد نیاز برای افغانستان از اوت امسال نیز روند کاهشی خواهد داشت.

مقامات طالبان بارها گزارش‌ها و آمار مربوط به سطح فقر در افغانستان را رد کرده‌اند. ملأ عبدالغنی برادر معاون نخست وزیر در امور اقتصادی طالبان اخیراً رسانه‌ها و غرب را به بزرگنمایی در مورد بحران انسانی در افغانستان متهم کرده است.

نزدیک به دو سال از خروج کامل نیروهای تروریست آمریکایی از افغانستان و به دست گرفتن قدرت توسط طالبان سپری می‌شود و این کشور با تبعات دو دهه اشغالگری محور غربی از جمله بحران جدی اقتصادی و انسانی مواجه است.

اشغالگران غربی در سال ۲۰۰۱ به بهانه پناه دادن طالبان به اسامه بن لادن سرکرده گروهک تروریستی القاعده، به افغانستان حمله و این کشور را اشغال کردند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.