براساس طرح دولت پاکستان، در اولین گام، یک میلیون مهاجر افغانستانی فاقد اسناد از پاکستان اخراج خواهند شد.

پاکستان مهاجران افغانستانی را اخراج می‌کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، دولت پاکستان طرح وزارت کشورش مبنی بر اخراج جمعی مهاجران افغانستانی از این کشور را تأیید کرده است.

شبکه خبری نیوز ۱۸ که به منابعی در ارتباط با این تصمیم دست یافته است، نوشت که دولت فدرال پاکستان طرحی را که از طرف وزارت کشور در رابطه با روند اخراج جمعی مهاجران افغانستانی ارائه شده است، تأیید کرده و دستور داده است که در اولین فاز حدود یک میلیون مهاجر افغانستانی از این کشور اخراج شوند. وزارت کشور پاکستان در طرحی که به دولت ارائه داده است، مهاجران افغانستانی را متهم کرده که در فعالیت‌های تروریستی، قاچاق مواد مخدر، فعالیت‌های غیرقانونی ارزی و فعالیت‌هایی که به نفع دولت هند است، دست دارند.

منابع آگاه به شبکه خبری نیوز ۱۸ گفتند که در قدم نخست به مهاجران غیرقانونی پرداخته می‌شود و به همین دلیل، در اولین فاز یک میلیون مهاجر افغانستانی اخراج خواهند شد. این منابع آگاه همچنین پیش‌بینی کرده‌اند که اخراج مهاجران افغانستانی از پاکستان، باعث افزایش تنش میان این کشور و گروه طالبان خواهد شد و حتی احتمال درگیری‌های مرزی نیز وجود دارد.

در همین حال، منیر اکرم، نماینده دولت پاکستان در سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه در نشست شورای امنیت که به وضعیت افغانستان اختصاص یافته بود، از اخراج جمعی مهاجران افغانستانی از پاکستان خبر داد. او در سخنرانی خود گفت: «در پاکستان در حدود ۴ میلیون مهاجر ثبت‌نام‌شده وجود دارد و همچنین دو میلیون مهاجر هم به صورت غیرقانونی در این کشور حضور دارند. دولت پاکستان تصمیم دارد تا دو میلیون مهاجر غیرقانونی را از این کشور اخراج کند، زیرا امکان دارد که این افراد در فعالیت‌های تروریستی نقش داشته باشند.»

پیش از این نیز، «محمد ارسلان خروتی»، معاون وزارت مهاجران و عودت‌کنندگان طالبان اعلام کرده بود که مقام‌های این گروه در سفر به ترکیه و ایران و پاکستان در مورد حضور قانونی شهروندان افغانستان و کاریابی برای آن‌ها گفت‌وگو کرده‌اند و این گفت‌وگوها مؤثر بوده است.

او گفت که در یک سال گذشته، بیش از ۹۵۲ هزار پناهنده افغانستانی از کشورهای جهان، از جمله از ایران و پاکستان، به کشور بازگشته‌اند.

از سوی دیگر همزمان پاکستان، گروه طالبان در افغانستان را متهم به عدم تأمین امنیت می‌کند و خواستار برخورد جدی‌تر طالبان افغانستان با گروه‌های تروریستی است. دو هفته پیش نیز ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با انتشار بیانیه‌ای در توئیتر درباره حوادث تروریستی اخیر در پاکستان خطاب به اسلام‌آباد تأکید کرد افغانستان خواهان ناامنی در کشورهای همسایه نیست و مقامات پاکستانی باید وضعیت امنیتی خود را تقویت کند.

مجاهد در بیانیه خود گفته است که پس از حوادث ناگوار امنیتی اخیر در پاکستان، مقامات پاکستانی بار دیگر به جای تقویت امنیت کشور خود انگشت اتهام را به سمت افغانستانی‌ها گرفتند. امارت اسلامی افغانستان کاملاً این ادعاها را رد می‌کند و به مقامات پاکستانی یادآوری می‌کند که افغانستان کشوری است که تازه از جنگ‌های طولانی بیرون برآمده و در هیچ کشور دیگری، به‌ویژه کشورهای همسایه خواهان ناامنی نیست. حکومت افغانستان بار دیگر بر موضع اصولی خود تاکید می‌کند که اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان علیه امنیت کشورهای دیگر اقدامی صورت گیرد، اما این بدان معنا نیست که افغانستان مسئول ناکامی امنیتی هر کشوری در منطقه است. متأسفانه منطقه ما در بیست سال گذشته قربانی اشغال خارجی به رهبری آمریکا و سیاست‌های غلط بعضی از کشورهای منطقه بوده که هنوز هم آثار آن احساس می‌شود، پاکستان باید وضعیت امنیتی خود را با دقت مدیریت کند و دنبال راه‌حلی در داخل خانه خود باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.