جشنواره ملی سرآمد با هدف انتخاب برترین شرکت‌های دانش بنیان در مشهد با حمایت معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری و استانداری خراسان رضوی برگزار می‌شود.

برترین‌های حوزه کسب و کار دانش بنیان معرفی می‌شوند

به گزارش قدس خراسان، جشنواره ملی سرآمد با هدف انتخاب برترین شرکت‌های دانش بنیان در مشهد با حمایت معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری و استانداری خراسان رضوی برگزار می‌شود. در این جشنواره که قرار است با همت انجمن شرکت‌های دانش بنیان خراسان رضوی با حضور شرکت‌های برتر از استان‌های خراسان شمالی، رضوی، جنوبی و سیستان و بلوچستان همزمان با پنجم آبانماه روز حمایت از شرکت‌های دانش بنیان برگزار شود ۹ شرکت برتر در حوزه شرکت‌های دانش بنیان انتخاب و معرفی خواهند شد.

جشنواره‌ای برای انتخاب دانش بنیان‌های برتر

در آئین رونمایی از پوستر این جشنواره که در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد رئیس انجمن هیئت مدیره شرکت‌های دانش بنیان خراسان رضوی با بیان این مطلب که جشنواره پیش رو اولین جشنواره در جهت انتخاب برترین شرکت‌های دانش بنیان شرق کشور برگزار می‌شود گفت: بنا داریم از سال آینده این جشنواره را به صورت گسترده‌تر و با حضور حداکثری شرکت‌های دانش بنیان کشور برگزار کنیم.

سید مهدی مدنی ادامه داد: در جهت توسعه اقتصاد نوآور و دانش بنیان انجمن از ۳ سال قبل پیگیر برگزاری جشنواره سرآمد بوده که با انتخاب پنجم آبانماه به عنوان روز حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به این نتیجه رسیدیم تا اولین جشنواره در این تاریخ برگزار شود.

وی بیان کرد: جشنواره سرآمد بر اساس ۳ محور برگزار خواهد شد که در بحث انتخاب شرکت‌های برتر شرکت‌های پیشرو از طریق کمیته داوران و با یک کار علمی با محوریت کسب و کاری انتخاب خواهند شد. دومین محور جشنواره برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان در دومین روز آن است و سومین محور نیز معرفی مبادی عرضه و تقاضا به یکدیگر خواهد بود.

مدنی گفت: در حال حاضر در کشور در رده بندی استانی در رده سوم در موضوع شرکت‌های دانش بنیان هستیم که قطعاً با برنامه‌ریزی که انجام شده قرار است در یکی دو سال آینده جایگاه بهتری به دست آوریم و حداقل در جایگاه دوم قرار بگیریم.

افزایش درآمد ارزی دانش بنیان‌ها از ۸۰۰ هزار دلار به ۱۲ میلیون دلار

رئیس پارک علم و فن‌آوری خراسان رضوی نیز با اشاره به هدف برگزاری جشنواره سرآمد اظهار کرد: هدف ما این است که اقتصاد دانش بنیان را در استان توسعه بدهیم. برگزاری این چنین جشنواره‌هایی و انتخاب برترین‌ها و معرفی آنها یکی از مهمترین راه‌ها برای رسیدن به این هدف است.

مسعود میرزایی اظهار کرد: تعداد شرکت‌های دانش بنیان فعال در عرصه‌های صنایع غذایی، صنایع معدنی، صنایع فولادی و هوش مصنوعی در حال حاضر کم است و باید درجهت بالا بردن و فعال سازی شرکت‌هایی با رویکردهایی از این دست اقدام کنیم. ما در استان آمادگی داریم حمایت‌های معنوی و مادی خود را از مجموعه‌های دانش بنیانی که در این صنایع فعال هستند را داشته باشیم تا در سال ۱۴۰۴ عدد زیر ۱۷ درصد فعلی دانش بنیان‌های این صنایع را ارتقا بخشیم. همان گونه که درآمد ارزی سال ۱۳۹۹ در حوزه شرکت‌ها دانش بنیان را از عدد ۸۰۰ هزار دلار در مدت ۲ سال از ۱۴۰۰ تاکنون را به ۱۲ میلیون دلار ارتقا بخشیدیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز با بیان این مطلب که همچنان که در طول ۸ سال دفاع مقدس اجازه ندادیم یک وجب از خاک کشورمان به دست دشمن بیفتد در حال حاضر نیز که در جنگ اقتصادی هستیم اجازه پیروزی را به دشمن نخواهیم داد گفت: یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند به کار پیشرفت اقتصادی سرعت بدهد و مرزها را برای پیشروی اقتصادی به سرعت باز نماید حوزه اقتصاد دانش بنیان‌هاست.

امیررضا رجبی ادامه داد: هنوز با پیشرفت‌های ملموس در حوزه دانش بنیان‌ها فاصله داریم و باید تلاش کنیم تا سرعتمان در این بخش بیشتر شود آنچه که مهم است این است که قرار نیست و نمی‌خواهیم تولید انبوه را به یکباره به دست آوریم اما اثر آن را می‌خواهیم شاهد باشیم که برگزاری رویدادهایی همچون جشنواره سرآمد می‌تواند به اثربخشی در این موضوع کمک قابل ملاحظه داشته باشد و باعث تشویق شدن و دیده شدن شرکت‌های برتر شود.

جهش در طول ۵ سال

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به موضوع همراهی و حمایت رفتاری از شرکت‌های دانش بنیان اشاره و بیان کرد: فعالیت شرکت‌های دانش بنیان باعث شده تا در ۵ سال جهش قابل توجهی در عرصه‌های تولید داشته باشیم.

فیروز ابراهیمی افزود: با این وجود اما رفتارها در سطح کشور با همراهی و همکاری لازم با شرکت‌های دانش بنیان همراه نبوده است چرا که قوانینی که مصوب می‌شود باید نگاه دانش بنیانی داشته باشد. قوانین ما تا روح دانش بنیانی نداشته باشد و مدیران ما نیز رفتارشان با پیشینه دانش بنیانی همراه نباشد شاید راه کندتر پیموده شود.

رئیس حوزه شتاب‌دهندگان کسب و کار خراسان رضوی نیز گفت: در حال حاضر نقش شرکت‌های دانش بنیانی در اقتصاد ۳ درصد است شرکت‌هایی که ۶۰ درصد آنها در حوزه آی تی فعالیت دارند اگر ما مانند سایر کشورها فعالیت شرکت‌های دانش بنیانمان بر اساس کاردر عرصه‌های معدنی، پتروشیمی، نفت و مواد غذایی باشد سهم این شرکت‌ها در اقتصاد به بالای ۵۰ درصد قابل افزایش است.

روشنک بیان کرد: یکی از عمده‌ترین مشکلات شرکت‌های دانش بیان این است که ۹۱ درصد از منابع مالی حمایتی دانش بنیان‌ها در مرکز متمرکز است برای همین وقتی شرکت‌های دانش بنیان سر و شکل می‌گیرند برای ادامه فعالیت به تهران می‌روند چرا که شرکت‌ها به حوزه تجاری سازی که می‌رسند مشکلات آنها افزایش پیدا می‌کند.

گفتنی است؛ در حاشیه برگزار این جلسه از پوستر مخصوص اولین جشنواره ملی سرآمد رونمایی شد.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.