دولت خودخوانده اما در محاصره "آرتساخ" تصمیم به انحلال خود گرفت و مهاجرت دسته جمعی بخشی از ارامنه آرتساخ به ارمنستان آغاز شد.

پرونده جمهوری خودخوانده آرتساخ بسته شد

به گزارش قدس آنلاین از روزنامه "یونگه ولت" آلمان، جمهوری آرتساخ که از سوی «جامعه بین‌المللی» هرگز به رسمیت شناخته نشد، پس از سه دهه به عمرش پایان داد و دیگر وجود نخواهد داشت. مقامات استپاناکرت روز پنجشنبه به خبرگزاری فرانسه اعلام کردند که نهادهای آنها تا پایان سال منحل خواهند شد. این اقدام به معنای تسلیم در برابر جمهوری آذربایجان است که هفته گذشته یک عملیات نظامی علیه این منطقه محصور شده را آغاز کرد. در نتیجه، باکو حاکمیت کامل خود را بر این منطقه که عمدتاً توسط ارامنه سکونت دارد، به دست می‌آورد.

تا کنون بیش از نیمی از ارامنه قره‌باغ را ترک کرده‌اند. به ادعای نخست‌وزیر ارمنستان، نیکول پاشینیان، در عرض چند روز دیگر هیچ ارمنی در آنجا باقی نخواهد ماند.
تا روز پنجشنبه، براساس اطلاعات ایروان ۴۸ هزار و ۴۰۰ آواره از قره‌باغ به ارمنستان رسیده‌اند. این رقم بیش از نیمی از جمعیت اصلی ۱۲۰ هزار نفری ارمنی است. روسیه، که از متحدان سنتی ارمنستان است، روز گذشته اعلام کرد که هیچ دلیلی برای فرار جمعی وجود ندارد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت: «من هیچ دلیل مستقیمی برای فرار نمی‌بینم.» به همین دلیل، گفتن اینکه چه کسی مسئولیت این تراژدی را به عهده دارد دشوار است.

با این حال، ارامنه قره‌باغ به وعده‌های جمهوری آذربایجان برای حفظ حقوق آنها اعتماد نمی‌کنند. آنها «تاریخ طولانی خونریزی» با جمهوری آذربایجان دارند.
از سال ۲۰۲۰، آتش‌بسی در قره‌باغ برقرار بود که قرار بود توسط نیروهای حافظ صلح روسیه نظارت شود. با این حال، دولت ایروان معتقد است که مسکو به وظایف محافظتی خود عمل نکرده است. تلاش‌های اخیر ارمنستان برای یافتن متحدان در غرب، تنش‌های بیشتری را با روسیه ایجاد کرده است.

پسکوف روز پنجشنبه قصد ارمنستان برای پیوستن به دادگاه کیفری بین‌المللی را محکوم کرد و گفت ایروان به خوبی می‌داند که روسیه این دادگاه را به رسمیت نمی‌شناسد و «اقدامات آن به طور غیرعادی خصمانه علیه ما است».

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.