همزمان با میلاد با سعادت پیامبر اسلام و امام صادق (ع) دومین همایش ستاد ملی صبر با شعار وحدت، مهرورزی و صلح در سالن همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد.

دومین همایش ستاد ملی صبر در مشهد برگزار شد

به گزارش قدس خراسان، صبح امروز دومین همایش ستاد ملی صبر با حضور جمعی از مسؤولان و همچنین تعدادی از خانواده‌های اولیای دم که با وساطت خادمین امام رضا (ع) مردم و مسؤولان از حکم قصاص گذشت کردند، برگزار شد، تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به شخصیت والای پیامبر اکرم (ص) اظهار کرد: امروز میلاد شخصیتی است که در عالم امکان نظیر ندارد. پیامبر اسلام تجلی وحدانیت خداوند است بر روی زمین همان گونه که خداوند متعال نظیری ندارد پیامبر اکرم هم تجلی بی همتایی و بی مانندی خداوند هستند و شبیه ندارند.ایشان افضل همه مخلوقات است عالم است جایی قدم گذاشته که حتی حضرت جبرائیل امین وحی اذن ورود به آنجا را ندارد.

کرامت بالای انسان برای خدا

حجت الاسلام احمد مروی افزود: بخواهیم در شأن و منزلت پیامبر سخن بگوییم سال‌ها باید سخن گفت آن هم در بعد مادی و جنبه نازل شده پیغمبر که برای ما قابل فهم و الگوگیری است. این شخصیت باعظمت و بی بدیل سخت‌ترین آزارها و توهین‌ها را برای هدایت انسان‌ها تحمل می‌کند و خداوند چقدر انسان را دوست دارد که بهترین مخلوقش را می‌فرستد باوجود اینکه می‌داند پیامبر در راه هدایت انسان چه زجرها را باید تحمل کند. خداوند برای دعوت از بشریت به توحید و بندگی بهترین و نزدیک‌ترین کسش را فرستاده این نشان می‌دهد هم مدعو دارای شخصیت است و هم خدا موضوع دعوت چقدر برایش اهمیت داشته که بهترین اشخاص را فرستاده است پس ما درس می‌گیریم به چه اندازه کرامت انسان برای خداوند بالاست.

وی ادامه داد: لحظه لحظه زندگی پیغمبر در جهت خدمت به مردم بود و با جسم و روحش در خدمت مردم بود و کرامت آن بزرگوار حقیقتاً جزو معجزات مهم است اینکه پیامبر اکرم (ص) خورشید را دو تکه می‌کند معجزه مهمی نیست این حلم و رفتار پیغمبر معجزه‌ای است که برای ما درس دارد. آن حضرت با بزرگواریش توانست از میان جاهل‌ترین و بی فرهنگ ترین انسان‌های روی زمین بزرگترین، باعظمت ترین و با فضیلت ترین تمدن بشری را به وجود آورد.

تولیت آستان قدس رضوی خطاب به حاضرین در همایش گفت: شما عزیزان که پیک صلح هستید و شماعزیزانی که صلح را پذیرفته اید کار پیغمبر را می‌کنید.پیامبر اکرم (ص) یکی از مهمترین کارهایشان رفع کینه‌ها و کدورت‌ها در بین مردم بود با رفع اینها توانست جامعه اسلامی را بنیانگذاری کند.

پیام قرآن پیام رحمت است

حجت الاسلام مروی با بیان این مطلب که کارهای حقیرانه و خبیثانه ای که برخی‌ها انجام می‌دهند و قرآن کریم را می‌سوزانند نشانه پیش روی این کتاب نورانی است بیان کرد: اگر قرآن موجود راکتی بود این همه برایش هزینه نمی‌کردند چون قرآن را زنده می‌دانند و ستمگران از رهگذر آن خودشان را درخطر می‌بینند اقدام به این اعمال خبیتانه می‌کنند در حالی که قرآن همچنان جهت دهی می‌دهد به انسانیت در جهت عبودیت و بندگی.

پیام قرآن رحمت است پیام پیامبر عظیم شأن رحمت است و شماها که از حق قانونی خود گذشت کردید تجلی این رحمت الهی هستید این مقام خود را قدربدانید که به برکت امام رضا (ع) به دست پیدا کردید. با هیچ چیزی نمی‌شود این را مقاسیه کرد که انسانی از حق قانونی خودش به خاطر امام رضا (ع) می‌گذرد و چه فضیلتی می‌توان پیدا نمود که جایگاه این پیوند را با امام رضا (ع) داشته باشد؟

وی گفت: هرچقدر بتوانیم این جور کارها را زیرپرچم امام رضا (ع) به سرانجام برسانیم اثرش بیشتر خواهد بودباید با این اقدامات امام رضا (ع) را به زندگی مردم بیارویم مردم نباید احساس کنند امام رضا (ع) فقط یک قبه نورهستند این قبه نور باید به زندگی مردم وارد شود مردم بایستی حضورامام رضا (ع) را حس کنند. ائمه در زندگی ما هستند با آنها زندگی می‌کنیم باید آن را گسترش دهیم. همه مأمور به این هستیم چه آنهایی که تلاش می‌کنند برای بخشش چه خانواده‌هایی که عفو و گذشت می‌کنند.

پایان صدور حکم در شوراهای حل اختلاف

معاون اول قوه قضائیه نیز در همایش «وحدت، مهرورزی و صلح» گفت: طبق اسناد بالادستی، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه هفتم، موضوع حل اختلاف در قوه قضاییه تا حد ممکن باید توسعه یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مصدق افزود: برای تحقق و توسعه فرهنگ صلح و سازش در قوه قضائیه سعی می‌شود زمینه‌های لازم را فراهم کنیم.

امین حسین رحیمی وزیر دادگستری دیگر سخنران این همایش گفت: اعتبارهای لازم برای ادامه فعالیت شوراهای حل اختلاف پیش بینی شده است و اختصاص می‌یابد.بیش از ٢٠ سال از تاسیس شورای حل اختلاف می‌گذرد و این شوراها برای ایجاد صلح و سازش دعاوی مردم ایجاد شد اما بعد از این که صلاحیت قضایی به آنها داده شد نخستین ایراد به این شوراها وارد شد.

وی گفت: برای رفع این ایراد، قانون شوراهای حل اختلاف اصلاح و در شورای نگهبان بررسی شد و ابهامات آن در مجلس رفع و دوباره برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال شده است.

رحیمی افزود: طبق این اصلاحیه صلاحیت قضایی از شوراهای حل اختلاف گرفته می‌شود و شوراهای حل اختلاف فقط به حل اختلاف و صلح و سازش می‌پردازند.

رهایی ۴۲۲ نفر از اعدام در پویش بخشش به عشق امام رئوف

حجت الاسلام هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه و رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور نیز گفت: ۴۲۲ نفر در ۹۵ روز گذشته در پویش «بخشش به عشق امام رئوف» با اخذ رضایت اولیای دم از قصاص اعدام رها شدند. این پویش از اسفند ۱۴۰۱ همزمان با تولد امام حسین (ع) آغاز شد و تا ولادت امام رضا (ع) ادامه یافت، در جریان اجرای این پویش، پنج هزار و ۲۸۸ زندانی نیز آزاد شدند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی هم گفت: مجلس با استخدام ١٠ هزار نفر در شوراهای حل اختلاف با اولویت کارکنان این شورا موافقت کرده است.

عبدالرضا مصری افزود: قانون شوراهای حل اختلاف نیز پس از ١٧ سال در مجلس به تصویب رسید و در مرحله تایید در شورای نگهبان است.

مدیرکل دادگستری خراسان رضوی نیز در این همایش بیان کرد: مهربانی و گذشت را باید از رسول خدا بیاموزیم.

حجت الاسلام حمزه خلیلی افزود: عفو و بخشش، الگوی رسول اکرم است و این فرهنگ باید نهادینه شود.

گفتنی است در حاشیه این همایش رضایت و گذشت ۳ خانواده از اجرای حکم قصاص ۳ نفر با حضور تولیت آستان قدس رضوی اخذ شد و از فعالان این عرصه با عنوان صلح یاران در سطح کشور تقدیر به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.