نشریه انگلیسی دیلی تلگراف از غرب خواست اجازه فاصله گرفتن بیشتر عربستان سعودی از خود را ندهد.

دیلی تلگراف: غرب نباید بیش از این اجازه فاصله گرفتن عربستان از خود را بدهد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، نشریه دیلی تلگراف در مقاله‌ای با تیتر «ما نمی‌توانیم اجازه به دور شدن عربستان از غرب را بدهیم» مدعی شد «تحولات اخیر در خاورمیانه» و «برنامه هسته‌ای ایران» این الزام را برای آنکه انگلیس و آمریکا تعاملات خود در منطقه را افزایش دهند، بالا برده‌اند.

این نشریه انگلیسی نوشته است: «سفر مورد انتظار محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به بریتانیا که بر اساس گزارشها قرار بود فصل پاییز جاری اتفاق بیفتد، حالا ظاهرا به تعویق افتاده و به تاریخ دیگری موکول شده است. گمان برده می‌شود تصمیم برای تاخیر در اجرای این سفر با تصمیم دولت آلمان برای بلوکه کردن فروش ۴۸ جنگنده یوروفایتر توسط بریتانیا به عربستان سعودی مرتبط است. این چنین چیزی درست باشد تاسف برانگیز است. تحولات اخیر در خاورمیانه این الزام را که بریتانیا و آمریکا تعاملشان در منطقه را افزایش دهند و همچنین اهمیت حفظ  نزدیکی به متحدان سنتی ما را برجسته کرده است.»

نشریه تلگراف در ادامه این مطلب ادعا کرد: «برنامه هسته‌ای ایران یک عامل خطرناک و بی ثبات کننده نفوذ باقی مانده و وزارت دفاع آمریکا اکنون ارزیابی می‌کند که تهران قادر به تولید مواد شکافت پذیر کافی برای یک بمب هسته‌ای در عرض تنها دو هفته است. اخراج اخیر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این کشور را به سختی می‌توان به عنوان سیگنال حسن نیت تلقی کرد.»

دیلی تلگراف در ادامه این تحلیل خود مدعی شد: «بن سلمان اخیرا در مصاحبه‌ای گفت، اگر قرار باشد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، عربستان سعودی هم باید از این روند پیروی کند. بخشی از تقصیر این به هم ریختگی را می‌توان به مجموعه اشتباهات استراتژیک بایدن، رئیس جمهور آمریکا که باعث رویگردانی شرکای خاورمیانه‌ای در ضمن شکست در متوقف کردن برنامه هسته‌ای تهران شد، نسبت داد. بریتانیا باید به نوبه خود به این فکر کند که منافعش در کجا هستند. عربستان سعودی یک وزنه متقابل مهم منطقه‌ای است اما توسط غرب پس زده شده است. در ماه‌های اخیر ریاض گامهایی به سمت پیوستن به گروه بریکس برداشته و به پکن اجازه داد واسطه یک توافق دیپلماتیک بین این کشور پادشاهی و ایران شود. حیاتی است که غرب این روند فاصله گیری را معکوس کند.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.