معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون ایران، به تشریح وضعیت شاخص‌های اهدای خون و مقایسه آن با کشورهای با درآمد بالا پرداخت.

ایران تنها کشور اسلامی عضو بانک بین‌المللی خون‌های نادر

عباداله سالک مقدم، بر اهمیت دو رکن سلامت و امنیت در جامعه تأکید و سازمان انتقال خون را پشتیبان سلامت جامعه دانست.

وی با اشاره به شاخص ۲۶ اهدا کننده خون به ازای یک هزار نفر جمعیت کشور، افزود: شاخص کشور در این زمینه، مطلوب و هم طراز کشورهای برخوردار و توسعه یافته است.

سالک مقدم تاکید کرد: شاخص مشارکت اهداکنندگان خون مستمر و با سابقه در کشور، هم اکنون ۸۷ درصد است و این گروه، افرادی هستند که سبک زندگی سالم،  خودمراقبتی و اهدای خون آگاهانه را در برنامه زندگی خود قرار می‌دهند و اهدای آگاهانه این افراد می‌تواند منجر به افزایش سطح سلامت جامعه شود.

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون افزود: ایران اولین کشور در حوزه جغرافیایی مدیترانه شرقی است که موفق شده از سال ۲۰۰۷ به شاخص اهدای خون ۱۰۰ درصد داوطلبانه برسد.

وی ادامه داد: دستیابی به شاخص اهدای ۱۰۰ درصد داوطلبانه، ایران را در سطح کشورهای با درآمد بالا قرار می‌دهد.

سالک مقدم با تاکید بر تبدیل ۹۸ درصد خون کامل به فراورده‌های خونی، این شاخص را هم در سطح کشورهای با درآمد بالا و نشان دهنده اهتمام سازمان انتقال خون در بهره وری و سرآمدی دانست و افزود: هم اکنون ایران یکی از ۲۳ کشور عضو بانک بین المللی خون‌های نادر و تنها کشور اسلامی عضو این بانک است که تکنولوژی و دانش تشخیص و ذخیره سازی این خون‌ها را دارد.

وی گفت: دستیابی به شاخص سلامت خون در ایران که در حد کشورهای پیشرفته دنیا است، از دیگر دستاوردهای سازمان انتقال خون است.

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون ایران تاکید کرد: افزایش تولید خون کم لوکوسیت و رسیدن این میزان به ۱۰۰ درصد در سال آینده را در دستور کار قرار داده ایم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.