رئیس سازمان ملی مهاجرت در هفتاد و چهارمین نشست کارگروه اجرایی کمیساریای عالی پناهندگان موسوم به اکسکام گفت: حمایت ایران از امواج گسترده و ترکیبی پناهجویان و آوارگان، امری دائمی نخواهد بود.

حمایت ایران از امواج گسترده و ترکیبی پناهجویان و آوارگان، دائمی نخواهد بود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، عبدالله مبینی که در رأس هیأتی از جمهوری اسلامی ایران در هفتاد و چهارمین نشست کارگروه اجرایی کمیساریای عالی پناهندگان موسوم به اکسکام در شهر ژنو شرکت کرد، نگرانی عمیق جمهوری اسلامی ایران را از تداوم تشدید سرکوب و کشتار مردم مظلوم غزه به ویژه کودکان، زنان، سالخوردگان و افراد بی‌گناه ابراز کرد.

وی تصریح کرد: مردمی که شاهد تخریب خانه‌ها و زیرساخت‌هایشان تحت شدیدترین بمباران‌ها هستند در روزهای آینده شاهد سیل جدیدی از آوارگی خواهند بود.

رئیس سازمان ملی مهاجرت به بروز بحران‌های مختلف و مداخلات نظامی و غیرمسئولانه خارجی در منطقه اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران بدون آنکه نقشی در ایجاد این بحران‌ها داشته باشد طی چند دهه اخیر میزبان میلیون‌ها پناهنده و آواره خارجی شده است. فقدان کمک‌های بین‌المللی از یک سو و حجم انبوه ورود پناهندگان از سوی دیگر شرایط میزبانی جمهوری اسلامی ایران را با سختی های بی‌شماری مواجه ساخته است.

مبینی با یادآوری مشارکت بیش از سهم عادلانه جمهوری اسلامی ایران در میزبانی از پناهندگان و لزوم تقسیم منصفانه مسئولیت بین‌المللی، در قالب ارائه آمار و ارقام، خدمات دهی جمهوری اسلامی ایران را در حوزه‌های بهداشت، درمان، آموزش و معیشت به سمع و نظر حاضران در نشست رساند.

تحمیل هزینه‌های هنگفت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی امنیتی بر جمهوری اسلامی ایران، همچنین پاسخگو نبودن زیرساخت های کشور به حجم بالای اتباع خارجی و بهره‌گیری از منابع محدود داخلی جهت خدمات دهی به پناهندگان از دیگر مواردی بود که رئیس سازمان ملی مهاجرت جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد.

مبینی همچنین اعمال استاندارد دوگانه با پناهندگان و آوارگان، ملاحظات سیاسی برخی کشورهای کمک کننده، شکاف عمیق میان بودجه پیشنهادی سالانه کمیساریا و بودجه تحقق یافته به جمهوری اسلامی ایران را مورد انتقاد قرار داد و با اشاره به سند راه حل‌های راهبردی برای پناهندگان افغانستانی، بر اولویت بازگشت داوطلبانه پناهندگان تاکید کرد.

وی تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی، امنیتی و اجتماعی را با هدف بازگشت عزتمندانه پناهندگان افغانستانی به سرزمین اصلی خود، تنها راه حل این بحران عنوان کرد.

رئیس سازمان ملی مهاجرت، وقوع زلزله اخیر در شهر هرات در نوار مرزی جمهوری اسلامی ایران را که موجب بی‌خانمان شدن ده‌ها هزار نفر از مردم بی‌پناه شد، از دیگر نگرانی های جمهوری اسلامی ایران در هجوم سیل جدید مهاجرین به داخل کشور مطرح کرد.

مبینی ضمن تشکر از پشتیبانی سازمان‌های بین‌المللی فعال در امور بشردوستانه بویژه کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد، بار دیگر تاکید کرد: حمایت ایران از امواج گسترده و ترکیبی پناهجویان و آوارگان امری دائمی نخواهد بود. لذا برنامه‌ریزی جدی و زمانبندی شده در راستای حل و فصل این مساله باید در دستور کار همکاری‌ها و اصل مسئولیت بین‌المللی قرار گیرد.

کمیته اجرایی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل از ۱۰۷ عضو و ۱۲ ناظر تشکیل شده و ایران نیز که سال ۱۹۵۵ به عضویت این کمیته درآمد، به صورت فعالانه در برنامه های کمیساریا مشارکت دارد. این کمیته در هر سال و با هدف بررسی آخرین تحولات و چالش‌ها در حوزه پناهندگان و آوارگان نشست عمومی با حضور کشورهای عضو در ژنو برگزار می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.