دولت نظامی در نیجر به هماهنگ کننده سازمان ملل متحد ۷۲ ساعت فرصت داد تا خاک این کشور را ترک کند.

نیجر از هماهنگ‌کننده سازمان‌ملل خواست تا این کشور را ترک کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری آناتولی، دولت نظامی که از ۲۶ ژوئیه قدرت در نیجر را به دست گرفت، به «لوئیز اوبین» هماهنگ کننده سازمان ملل متحد مقیم نیجر ۷۲ ساعت فرصت داد تا خاک این کشور را ترک کند.

در یادداشتی که وزارت امور خارجه برای دبیرکل سازمان ملل ارسال کرد، آمده است: آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، برای جلوگیری از مشارکت نیجر در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل و سایر نشست های بین المللی، تلاش‌ های محرمانه‌ ای را با تحریک فرانسه انجام داد.

در این یادداشت تاکید شده است که به همین دلیل نیجر موفق به مشارکت در مجمع عمومی آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی در وین و مجمع عمومی اتحادیه جهانی پُست در ریاض نشده است.

در این یادداشت، اشاره شده است که هماهنگ کننده سازمان ملل متحد در نیجر باید ظرف ۷۲ ساعت این کشور را به دلیل «تلاش دبیرکل سازمان ملل برای آسیب رساندن به نیجر و مردم نیجر» ترک کند.

ماجرا از آنجا آغاز شد که دولت نظامی در نیجر، باکاری یائو سانگاره را که قبلا نماینده نیجر در سازمان ملل بود و در دولت انتقالی به عنوان وزیر امور خارجه منصوب شد، نماینده این کشور در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل منصوب کرد.

از سوی دیگر درخواست جداگانه ای از سوی محمد بازوم رئیس جمهور این کشور به سازمان ملل ارائه شد. به بهانه ارائه دو درخواست مختلف از نیجر، نامی از این کشور در لیست سخنرانان مجمع عمومی قرار نگرفت.

دولت نظامی در نیجر دبیرکل سازمان ملل را مسئول این وضعیت دانست و گوترش را به ممانعت از مشارکت کامل نیجر در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل و سوء استفاده از مقام خود متهم کرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد در بیانیه خود در رابطه با این اتهامات گفت: اگر اطلاعات هویتی موجود در درخواست های یک کشور برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل مغایرت داشته باشد، موضوع به کمیته مجوز مجمع عمومی ارجاع می شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.