رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از ایجاد و راه‌اندازی آزمایشگاه ملی ارزیابی محصولات هوش مصنوعی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد.

طراحی و راه‌اندازی نخستین آزمایشگاه ارزیابی محصولات هوش مصنوعی در ایران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، «سید محمد رضوی زاده» رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران) از طراحی و راه‌اندازی آزمایشگاه ملی ارزیابی محصولات و خدمات حوزه هوش مصنوعی در این پژوهشگاه خبر داد.

وی با اشاره به فراگیر شدن حوزه هوش مصنوعی در کشور و ارائه محصولات و سرویس‌های متنوع مبتنی بر هوش مصنوعی توسط شرکت‌های داخلی از یک سو و تاکید وزارت ارتباطات بر حمایت از این فعالیت‌ها و توسعه هوش مصنوعی در کشور از سوی دیگر، از لزوم ارزیابی خروجی‌ها و محصولات این شرکت‌ها در راستای حمایت از آن‌ها و همچنین رگلاتوری و حکمرانی تسهیلگرایانه حوزه هوش مصنوعی در کشور صحبت کرد.

رییس مرکز نوآوری هوش مصنوعی ایران افزود: یکی از ملزومات فراگیری محصولات و خدمات در حوزه‌های مختلف فناوری در کشورها و از آن جمله در حوزه هوش مصنوعی، وجود آزمایشگاه‌هایی برای بررسی میزان تطابق آن‌ها با استانداردهای جهانی و ملی است.

رضوی زاده با بیان اینکه این آزمایشگاه می‌تواند با بررسی محصولات و خدمات دریافتی، ضمن انجام تست‌های لازم و ارائه گواهینامه‌های مربوطه، اطمینان کافی برای استفاده کنندگان نهایی و همچنین رگلاتورها از کیفیت این محصولات و خدمات ایجاد کند، خاطرنشان کرد: این ارزیابی‌ها در حوزه‌های مختلف عملکردی، محافظت از داده‌های کاربران و تطابق با معیارهای جهانی برای استفاده اخلاق مدارانه از هوش مصنوعی است.

وی در ادامه با اشاره به خدمات دیگر این آزمایشگاه، بیان کرد: از جمله خدمات دیگر این آزمایشگاه می‌توان به رتبه‌بندی محصولات و سرویس‌های هوش مصنوعی با توجه به ویژگی‌های دقیق فنی آن‌ها و کمک به کاربران در گزینش محصولات متناسب نیاز خود اشاره کرد.

رییس پژوهشگاه افزود: از کارکردها و مزیت‌های دیگر راه‌اندازی این آزمایشگاه، ایجاد فضایی برای نوآوری و تحقیق و توسعه در حوزه هوش مصنوعی است که به دانشجویان، اساتید، صنعتگران و کلیه افرادی که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند، کمک می‌کند.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاع تأکید کرد: با توجه به سابقه فعالیت‌های مشابه در پژوهشگاه ملی فناوری ارتباطات و اطلاعات ایران و وجود یک شبکه آزمایشگاهی قوی مستقر در پژوهشگاه یا دانشگاه‌های همکار، آزمایشگاه هوش مصنوعی می‌تواند از تجربیات و سرویس‌های آزمایشگاه‌های دیگر پژوهشگاه نظیر آزمایشگاه خدمات فناوری اطلاعات، آزمایشگاه تجهیزات رادیویی، آزمایشگاه تجهیزات نوری، آزمایشگاه امنیت کمک گرفته و به توسعه هرچه بیشتر هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف و متنوع در کشور کمک کند.

به اعتقاد رضوی زاده، توسعه‌ این آزمایشگاه که جزو اهداف مهم پژوهشگاه است با همراهی بخش خصوصی امکان‌پذیر است. همکاری با این بخش مساله‌ای است که پژوهشگاه ارتباطات بر آن تاکید دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.