مدیرکل صنایع خلاق وزارت صمت گفت: تاکنون معاملات مربوط به ۵۰۰ هزار سکه و ۵ تن طلا در سامانه جامع تجارت ثبت شده است.

ثبت معاملات طلا در سامانه جامع تجارت/ واردات ۸ تن طلا در ۱۰ ماه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، محمدرضا زارع برزشی در خصوص آخرین وضعیت ثبت معاملات سکه و طلا در سامانه جامع تجارت گفت: با توجه به برگزاری جلسات توجیهی متعدد در استان‌های قطب تولیدی در کشور، میزان فعالیت اعضای صنف طلا و جواهر در سامانه جامع تجارت افزایش ۳۵ درصدی داشته و تاکنون معاملات مربوط به ۵۰۰ هزار سکه و ۵ تن طلا در این سامانه ثبت شده است.

مدیرکل صنایع خلاق وزارت صمت، با بیان اینکه در هفته اخیر، بازرسی‌های دوره‌ای از سکه‌فروش‌ها در منطقه غرب تهران صورت گرفته است، بیان کرد: همچنین در جریان بازرسی‌های انجام شده در استان خراسان رضوی، بیش از ۱۷ کیلوگرم طلای قاچاق کشف شده است؛ طبق مذاکرات صورت گرفته، این بازرسی‌ها به صورت مستمر در هفته‌های آتی نیز ادامه می‌یابد.

زارع با بیان اینکه در حال حاضر وزارت صمت، به صورت جدی به دنبال اجرای ضوابط اختصاصی گروه کالایی فلزات گرانبها و گوهرسنگ‌ها و ثبت معاملات طلا در کشور است، گفت: این وزارتخانه در نظر دارد تا زیرساخت‌هایی به منظور ساماندهی در بازار گوهرسنگ‌ها و جواهرات ایجاد کند؛ اخیراً جلسه‌ای در خصوص شناسنامه‎دار کردن جواهرات به صورت خاص برگزار شد و سعی شد همانند تصویب «ضوابط اختصاصی مربوط به فروش، خرید، حمل و نگهداری» این گروه کالایی، از ظرفیت مشاوره‌های اتحادیه‌ها در این امر نیز استفاده شود.

وی افزود: جلسات آموزشی مربوط به «ضوابط اختصاصی مربوط به فروش، خرید، حمل و نگهداری گروه کالایی فلزات گرانبها و گوهرسنگ‌ها» موسوم به تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در صورت درخواست اتحادیه‌ها تکرار خواهد شد؛ اما با توجه به تعداد بالای خرده‌فروشی‌های طلا، فعلاً امکان برگزاری حضوری جلسات وجود ندارد و تنها برگزاری این جلسات به صورت برخط امکان‌پذیر بوده که این موضوع نیز به اتحادیه‌ها اطلاع‌رسانی شده است.

واردات بیش از ۸ تن طلا به کشور در ۱۰ ماه اخیر

این مقام مسئول ضمن تأکید بر ضرورت حمایت از صنایع تولیدی فعال در حوزه طلا و جواهر گفت: تسهیل واردات شمش طلا و همچنین ایجاد شهرک‌های صنعتی طلا در کشور به منظور سامان‌بخشی و رفع مشکلات تولیدکنندگان، از جمله مواردی است که در حال حاضر در دستورکار وزارت صمت قرار دارد.

وی با اشاره به اطلاع‌رسانی مکرر وزارت صمت نسبت به لزوم ثبت اطلاعات طلاهای وارداتی در سامانه جامع تجارت توسط واردکنندگان، اظهار داشت: از آذرماه سال گذشته تاکنون، بیش از ۸ تن طلا، وارد کشور شده که مقدار زیادی از این طلا، پس از فروش در بازار، در اختیار تولیدکنندگان طلا قرار گرفته است.

مدیرکل صنایع خلاق وزارت صمت ضمن تقدیر از همکاری سازمان امور مالیاتی در خصوص معافیت مالیاتی واردات طلا گفت: بدون شک، این اقدام که با پیگیری‌های وزارت صمت محقق شد، گام مثبتی در زمینه حمایت از تولید مصنوعات طلا در کشور محسوب می‌شود چراکه تا پیش از این، واردکنندگان ملزم به پرداخت مالیات ۲ درصدی بودند.

گفتنی است؛ محمد هادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی در نامه‌ای خطاب به رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که با توجه به درخواست‌های مکرر واردکنندگان شمش طلا و شرایط تحریمی کشور و بنا به اختیار حاصل از ماده ۱۶۳ قانون مالیات‌های مستقیم، واردات شمش طلا از ابتدای آبان‌ماه سال‌جاری مشمول پرداخت مالیات علی الحساب موضوع این ماده نخواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.