وزارت راه معتقد است، وزارت اقتصاد و وزارت صمت مطابق قانون مکلف به تامین سیمان و فولاد مورد نیاز برای طرح نهضت ملی مسکن به قیمت پایه عرضه شده در بورس کالا هستند.

آخرین وضعیت تامین سیمان و فولاد نهضت ملی مسکن

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، براساس گزارش وزارت راه و شهرسازی در دوازدهمین جلسه شورای عالی مسکن که ابتدای مهرماه سال جاری برگزار شد، وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد کرده است تا به استناد تبصره یک ماده ۱۲ قانون جهش تولید مسکن وزارت اقتصاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید سیمان و فولاد مورد نیاز طرح‌های نهضت ملی مسکن را بنابر اعلام وزارت راه و شهرسازی به صورت ماهانه با قیمت پایه عرضه کالاهای مذکور توسط تولیدکننده در بورس کالا به طرح‌های نهضت ملی مسکن واگذار کند.

وزارت راه و شهرسازی همچنین پیشنهاد کرده است، فولاد و سیمان توسط صندوق ملی مسکن خریداری شود و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کارگزاری این عملیات را برعهده گیرد.

ترجیح وزارت راه برای خرید سیمان و فولاد از بورس کالا

در این راستا محمدرضا مهدیار اسماعیلی رئیس هیأت عامل صندوق ملی مسکن گفت: صندوق ملی مسکن در شرف خرید فولاد و مسکن از بورس کالا و تخصیص آن به پروژه‌های عمرانی است و اولویت ما این است که سیمان و فولاد را از بورس کالا تهیه کنیم. 

به گزارش فارس، بررسی عرضه و تقاضای دو کالای سیمان و فولاد در بورس کالا بیانگر آن است که میزان تولید در ۶ ماهه اول سال جاری بیشتر از تقاضا بوده و هم‌اکنون کارخانه‌های تولید سیمان و فولاد با رشد موجودی انبار مواجه هستند.

مازاد عرضه سیمان و میلگرد در بورس کالا

نکته قابل توجه اینکه با وجود مازاد عرضه در بازار سیمان و فولاد، قیمت‌ها به دلیل سازوکار نامشخص قیمت پایه کاهشی متناسب با شرایط بازار نداشته است. 

براین اساس در حالی که قیمت‌های جهانی میلگرد وسیمان در ۶ ماه گذشته به طور متوسط ۴۰ درصد کاهش داشته، اما بازار ایران شاهد افزایش قیمت این دو کالا بوده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.