معاون اول رئیس جمهور گفت: رکورد مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال گذشته با ۳۵۰ میلیارد روبل شکسته شد و امیدوارم طرح ها و برنامه همکاری های دوجانبه در چارچوب کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با جدیت پیگیری شود.

مخبر: رکورد مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال گذشته شکسته شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، محمد مخبر معاون اول‌ رئیس جمهور در جریان سفر به قرقیزستان در دیدار «میخائیل میشوستین» نخست وزیر روسیه، ضمن ابراز خرسندی از روند رو به رشد مناسبات تهران- مسکو گفت: سطح روابط راهبردی دو کشور از رشد خوبی برخوردار است و گامهای مهمی در زمینه تجارت و سرمایه گذاری برداشته شده که لازم است دو کشور برای رفع موانع و گسترش هرچه بیشتر این مناسبات تلاش کنند.

معاون اول‌ رئیس جمهور ضمن تبریک فرارسیدن چهارم نوامبر روز اتحاد فدراسیون روسیه، سلام رئیس جمهور کشورمان را به رئیس جمهور و نخست وزیر روسیه ابلاغ کرد.

وی گفت: نمی توانم‌ از فجایعی که امروز در غزه می‌گذرد و روح و روان بشریت را به درد آورده به سادگی عبور کنم و امیدوارم که فردا در نشست نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای با همکاری یکدیگر بتوانیم به توقف این جنایات و کمک رسانی به مردم مظلوم غزه کمک کنیم.

معاون اول رئیس جمهور همچنین از حمایت های دولت روسیه برای عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای، عضویت در بریکس و قرارداد تجارت آزاد اتحادیه اوراسیا با ایران قدردانی کرد.

مخبر لغو روادید و یا تسهیل صدور ویزا را گامی مهم و ضروری در پیشبرد برنامه های اقتصادی و همکاری های مشترک دو کشور برشمرد و بر ضرورت اجرای توافقات فیمابین در زمینه های مختلف نظیر مشارکت در ساخت هواپیما، برنامه یکساله توسعه ترانزیت میان دو کشور، اجرای پروژه راه آهن رشت- آستارا و اتصال شبکه برق ایران، روسیه و آذربایجان تاکید کرد.

وی همچنین با اشاره به روند اجرای برخی توافقات در حوزه نفت و گاز، بر اهمیت پیگیری مجدانه دو کشور برای سرعت بخشیدن به روند همکاری های دو کشور در این بخش تاکید کرد.

میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه نیز در این دیدار با اشاره به عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای، گفت: روسیه از دعوت ایران برای عضویت در بریکس استقبال می‌کند و مطمئن هستم حضور و عضویت ایران در افزایش اعتبار این سازمانها در عرصه بین‌المللی اثرگذار خواهد بود.

وی روابط دو کشور را تنگاتنگ، دیرینه و در راستای منافع متقابل توصیف کرد و گفت: روابط تهران و مسکو بر اساس دوستی و حسن همجواری از روند رو به رشدی برخوردار است و ما اهمیت ویژه ای برای گسترش روابط با ایران قائل هستیم.

نخست وزیر روسیه همچنین با اشاره به شکسته شدن رکورد مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته با ۳۵۰ میلیارد روبل، بر علاقه مندی کشورش به توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با ایران تاکید و اظهار امیدواری کرد طرح ها و برنامه همکاری های دوجانبه در چارچوب کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی که در ماه دسامبر در تهران برگزار خواهد شد با جدیت پیگیری شود.

میشوستین همچنین با تاکید بر لزوم ایجاد بستر مناسب برای همکاری و فعالیت شرکت های دو کشور، خاطرنشان کرد: روسیه خواستار توسعه روابط همکاری‌های گردشگری میان دو کشور است و در این راستا طرح صدور ویزای گردشگری اجرا شده است و برای اتباع ایرانی روادید الکترونیکی تجاری، گردشگری و علمی صادر می شود.

در این دیدار که با حضور برخی وزرا و اعضای دو هیات برگزار شد، آخرین وضعیت روابط اقتصادی و تجاری دو کشور بررسی شد و راهکارهای رفع موانع و ارتقاء سطح مناسبات اقتصادی تهران- مسکو در بخش های مختلف صنعت، کشاورزی، نفت و گاز، حمل و نقل و ترانزیت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

بر اساس این مذاکرات مقرر شد در خصوص ترانزیت گاز میان روسیه و ایران با همکاری کشورهای قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان بررسی های فنی و اقتصادی انجام شود. همچنین تسهیل حمل و نقل بار میان کشورهای ایران، آذربایجان و روسیه با حضور وزرای راه سه کشور مورد بررسی قرار گیرد.

تسریع در راه اندازی فاز دوم نیروگاه هسته ای بوشهر نیز از جمله توافقات این جلسه بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.