رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، به ارائه گزارشی از مشکلات جراحان فوق تخصص پلاستیک در شهرستان ها پرداخت.

اجازه بدهند جراحان پلاستیک مطب داشته باشند

 بابک نیکومرام، در برنامه رادیویی با موضوع ماندگاری پزشکان در مناطق کم‌برخوردار، به مشکلات جراحان فوق تخصص پلاستیک اشاره کرد و گفت: چون در مراکز دولتی بیمار به همکاران بنده ارجاع نمی‌شود و خیلی از آنها فقط باید در دانشگاه کار کنند، انتظار دارند شرایط درآمدی و معیشت آنها در شأن جایگاهی که دارند، باشد.

وی افزود: ما چندین بار از مسئولین خواستیم که برای همکاران ما که رشته فوق تخصصی می‌روند، اجازه بدهند مطب داشته باشند تا حداقل بتوانند با همان ویزیت عادی که می‌کنند کسب درآمد کنند. چون واقعاً خیلی از بیمارستان‌ها، بیمار جراحی پلاستیک ندارند که بتوانند به آنها ارجاع بدهند.

نیکومرام ادامه داد: ما با دو مشکل در شهرستان‌ها مواجه هستیم، یکی اینکه درآمد آنها زیاد نیست به خاطر اینکه نمی‌گذارند مطب بزنند؛ قبلاً می‌گذاشتند بچه‌ها در شهرستان‌ها مطب بزنند و حداقل یک سال که آنجا کار می‌کردند اجازه مطب می‌دادند.

وی افزود: اتفاقاً دلیل ماندگاری پزشک می‌تواند دادن همین امتیاز باشد، یعنی وقتی یک جراح فوق تخصص پلاستیک برود در یک شهرستان مطب بزند؛ آنجا ماندگار می‌شود و کسب و کار راه می‌اندازد. وقتی درآمدش خوب بشود حداقل از آن شهرستان تکان نمی‌خورد، ولی خب اگر نگذارند که آنجا کار کند درآمد خوبی هم نداشته باشد، آن فرد فوق تخصص فقط دنبال این است که طرحش تمام بشود و از آن شهرستان برود.

نیکومرام گفت: تجربه خوبی که قبلاً داشتیم، این بود که بچه‌های ما وقتی به شهرستان می‌رفتند و فضای کسب و کار برای آنها فراهم می‌شد، ماندگاری داشتند و حاضر نشدند به مراکز استان یا جای دیگر بروند.

وی افزود: نکته دیگری که از برخی همکاران خودمان گزارش‌هایی داریم، این است که آنها را وادار می‌کنند کشیک جراحی عمومی بدهند، به حساب اینکه جراح عمومی در آن منطقه نیست.

نیکومرام تاکید کرد: درست است که جراح پلاستیک قبلش جراح عمومی بوده، ولی مثل اینکه جراح عمومی قبلش پزشک عمومی بوده و به آنها بگویند به عنوان پزشک عمومی در آن مراکز خدمت کنند که هم موضوع موجب هدر رفت هزینه‌ها و پایین آوردن شأن و منزلت آن می‌شود.

وی افزود: اینها چند سال از جراحی عمومی دور بودند، اگر قرار باشد برگردند و دوباره جراحی عمومی کار کنند، نه بازآموزی دارد و نه آموزشش دیدند اصلاً صلاح هم نیست.

نیکومرام گفت: این موضوع که فوق تخصص جراحی پلاستیک که چند سال از جراحی عمومی دور بوده، دوباره برگردد کار جراحی عمومی بکند؛ سلامت عمومی مردم را به خطر می‌اندازد. خواهش من از مسئولان این است که افراد در همان جایگاهی که تربیت شده و آموزش دیده‌اند و هدف نظام سلامت است، به کار گرفته شوند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.