رئیس جمهور صربستان تاکید کرد، کشورش با نپیوستن به تحریم‌های غرب علیه روسیه وجهه اش را در صحنه بین‌المللی ارتقا داد.

صربستان: نپیوستن به تحریم روسیه به نفعمان تمام شد

به گزارش قدس انلاین به نقل از خبرگزاری فارس، «آلکساندر ووچیچ»، رئیس جمهور صربستان امروز یکشنبه در مصاحبه‌ای گفت، کشورش با مقاومت کردن در مقابل فشارهایی که به آن به منظور مشارکت کردن در تحریم‌ها علیه روسیه به مدت دو سال اعمال شد،‌ توانست وجهه بین‌المللی خود به عنوان کشوری آزاد و مستقل را تقویت کند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، ووچیچ در مصاحبه با یک شبکه صربستانی گفت: «آنها در ضمن این که این تحریم‌ها اعمال می‌شوند هنوز نتوانسته‌اند تزار را به زانو در بیاورند. من این را از مردم پنهان نکرده و به آنها خواهم گفت. صربستان با عدم مشارکت با این تحریم‌ها وجهه خود به عنوان یک کشور مستقل و آزاد که از سیاستهای خودش پیروی می‌کند را تقویت کرده است.»

مقام‌های صربستان پیش از این نیز بارها از اینکه غرب به این کشور به خاطر اتخاذ تصمیمات مستقل در قبال تحریم روسیه فشار فزاینده وارد کرده شکایت کرده بودند.

رئیس جمهور صربستان خاطر نشان کرد: «فراموش نکنید ما تنها کشور در کل اروپا هستیم که تا کنون برای کمی کمتر از دو سال هنوز تحریمی علیه روسیه اعمال نکرده است. هر چند غیر ممکن به نظر می‌رسد اما تلاش من بر این بود که از کشورم محافظت کرده و یک سیاستگذاری جدی و مسئولانه را پیگیری کنم.»

اتحادیه اروپا به همراه ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورها بعد از آنکه روسیه در فوریه 2022 عملیات نظامی ویژه خود در اوکراین را اجرا کرد، تحریم‌هایی بی‌سابقه را علیه مسکو که شامل گذاشتن سقف قیمت 60 دلار برای نفت، تصرف و توقیف اموال شهروندان روس و تحریم صدها محصول می‌شدند وضع کرد.

صربستان و چند کشور دیگر جلوی فشار شرکای غربی خود برای پیوستن به این تحریم‌ها علیه روسیه با این استدلال که از منافع ملی خود محافظت کرده و خواستار حفظ روابط خوب با روسیه هستند، ایستادند.

اوایل شهریور ماه گذشته در شرایطی که فشارهای بی سابقه آمریکا و متحدانش علیه روسیه و حمایت‌های همه جانبه آنها از اوکراین ادامه داشت، انتشار این گزارش که وزیر خارجه آلمان از کارآمدی تحریم‌ها علیه روسیه ناامید شده است، خبرساز شد.

بر اساس گزارش روزنامه «دیلی صباح»، «استفن لمبی» خبرنگار آلمانی  در کتاب خود بخشی از مصاحبه ای با آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان را که در تاریخ دهم جولای (19 تیر ماه) انجام شده بود منتشر کرد. بائربوک در این مصاحبه ناامیدی خود را از کارآمد بودن تحریم‌های غرب علیه روسیه اعلام کرد.

بائربوک در این مصاحبه اعلام کرد که تحریم‌های غرب علیه روسیه بر سر جنگ اوکراین، «تاثیر اقتصادی» نداشته و موثر نبوده است.

پایان پیام/.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.