کودککشیهای بازماندگان قوم بنیاسرائیل و قتلعام گسترده و جنونآمیز فلسطینیان دل هر انسان آزادهای را به درد میآورد. در بحث نبرد با رژیم صهیونیستی، دفاع از فلسطین دفاع از مظلوم است. دفاعی که آن را مقدمهای برای ظهور منجی عالم بشریت میدانیم و شیعیان با دفاع از این مردمان رنجکشیده، عیار انتظار و تبعیت از حق را روشن میکنند. به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب در مورد دفاع از فلسطین بیان کردهاند: «قضیه فلسطین کلید رمزآلود گشوده شدن درهای فرج به روی امت اسلام است».
گفتوگوی ما با حجتالاسلام حاج شیخ مجتبی کلباسی، رئیس مرکز تخصصی مهدویت را درباره مبارزات اخیر گروههای مقاومت فلسطین با رژیم صهیونیستی و ارتباطی که ممکن است با آخرالزمان داشته باشد، در ادامه میخوانید.
إِنَّ مَعَ العُسرِ یُسرًا
حجتالاسلام کلباسی با اشاره به فرمایش ارزشمند رهبر معظم انقلاب، میگوید: اینکه ایشان بیان کردهاند فلسطین، کلید رمزآلود فرج است الزاماً به معنای فرج امام عصر(عج) نیست. فرج معنای عام دارد و فتح، غلبه و موفقیت را نیز شامل میشود اما حد اعلای این فرج، ظهور حضرت بقیهالله الاعظم(عج) است. اعتقاد به فرج امیدآفرین است. سختیهای این مسیر، راه فرج را هموار میکند زیرا اصولاً فرج در سختی میآید. اگر مسلمانان در برابر اقدامات رژیم جعلی و اشغالگر که حدود یک قرن است با پشتیبانی استعمارگران جهان، مردمی مظلوم را تحت سختترین شرایط قرار دادهاند، کاری نکرده و فقط تماشاگر باشند، فرجی اتفاق نخواهد افتاد.
او ادامه میدهد: فرج پس از شدت است، همچنان که خداوند در آیه 6 سوره مبارکه الشرح فرموده است «إِنَّ مَعَ العُسرِ یُسرًا» یعنی با هر سختی، آسانی است و همراه تنگنا و سختی، فرج حاضر میشود. بنابراین در مبارزات انبیای الهی، نهضتها، انقلابها و... میدانیم إِنَّ مَعَ العُسرِ یُسرًا. بهطور خاص منظور، آن عسری است که با انتخاب بدست آید. بهطور نمونه وقتی زلزله میآید مردم در گرفتاری هستند اما این عسر به اختیار آنان نبوده است. مردم غزه و فلسطین با انتخاب خود و به دلیل مبارزه با رژیم غاصب، اشغالگر، جنایتکار و کودککش در شدیدترین مصائب قرار گرفتهاند و به همین دلیل آسانی با آنان است. خداوند بارها در آیات دیگر هم بر این امر تأکید کرده است. بهطور نمونه در آیه214 سوره بقره نیز فرموده است: «وَزُلْزِلُوا حَتَّی یَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَی نَصْرُ اللَّه أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِیب» یعنی بر آنان رنج و سختیها رسید و همواره پریشانخاطر و هراسان بودند تا آنگاه که رسول و گروندگان به او از خدا مدد خواستند و گفتند: بار خدایا، کی ما را یاری کنی؟ در آن حال خطاب شد: بشارت ده که همانا یاری خدا نزدیک است. وقتی در بنبستها و شدائد قرار میگیرند، در آن زمان فرج آشکار میشود.
علائم حتمی ظهور
رئیس مرکز تخصصی مهدویت در پاسخ به این پرسش که آیا مبارزات گروههای مقاومت با رژیم اشغالگر صهیونیستی را میتوان یکی از نشانههای ظهور دانست، توضیح میدهد: نشانههای ظهور به مجموعه رویدادهایی گفته میشود که بهباور بسیاری از شیعیان در آستانه ظهور حجت بن الحسن(عج) در آخرالزمان رخ خواهند داد. این نشانهها به دو دسته نشانههای حتمی و غیرحتمی تقسیم میشوند. اگر نشانههای حتمی اتفاق بیفتد بدون شک ظهور نزدیک است. در روایتی از امام جعفر صادق(ع) نقل شده پیش از قیام قائم(عج) وقوع پنج علامت حتمی است. این علامتها عبارتاند از خروج یمانی که به پشتیبانی از اهلبیت(ع) علیه سفیانی قیام میکند و مردم را به حق و عدل فرامیخواند. خروج سفیانی، صیحه آسمانی، کشتهشدن نفس زکیه و فرو رفتن سرزمین بیداء.
حجتالاسلام کلباسی در ادامه بیان میکند: این موارد که گفته شد، از موارد حتمی ظهور هستند و بقیه علائم غیرحتمی. هنگام ظهور الزامی به روی دادن این نشانههای غیرحتمی نیست، چون بدا پذیر هستند. علائم عام یعنی در آخرالزمان اتفاق میافتند. یکی از آنها هم ستمی است که اتفاق میافتد و طبق روایاتی بحث جنگ سخت در منطقه فلسطین نیز از این علائم است اما جزو علائم قطعی و حتمی ظهور نیست، بلکه جزو حوادثی است که در آخرالزمان اتفاق میافتد. شاید بتوان اشارات آیات قرآن در آغاز سوره اسرا را به آن تعمیم داد.
منتظر واقعی، ظلمستیز است
این پژوهشگر مهدویت به سوره اسرا اشاره و تشریح میکند: آیات 4 تا 8 سوره اسرا ازجمله آیاتی است که بهگونه تأویلی به ظهور آن حضرت پرداخته و مفهوم آن را از زمان بنیاسرائیل و دین یهود، به حوادث مشابه در دین اسلام میکشاند. این آیات که به بخشی از تاریخ پرفراز و نشیب بنیاسرائیل، صعود و نزول اخلاقی و معرفتی و فساد و عقاب آنان اشاره دارد، به کمک روایاتی که ابتلا و امتحان امت خاتم را همانند روش و سنت زمان بنیاسرائیل میداند، سبب هوشیاری و مراقبت بیشتر در برابر فتنههای پیش از ظهور و وظیفهشناسی و آمادگی و انتظار خردمندانهتر نسبت به عصر منجی موعود و ایام ظهور مصلح کل و حکومت جهانی آن حضرت میشود. در آیه 5 این سوره خداوند میفرماید: «هنگامی که زمان ظهور وعده عذاب و انتقام ما به کیفر نخستین فسادانگیزی و طغیان شما فرا رسد، بندگان سخت پیکار و نیرومند خود را بر ضد شما برانگیزیم. آنان برای کشتن، اسیر کردن و ربودن ثروت و اموالتان لابهلای خانهها را بهطور کامل و با دقت جستوجو میکنند و یقیناً این وعدهای انجام شدنی است». شاید این آیه اشاره به حوادث اخیر داشته باشد.
حجتالاسلام کلباسی در پایان با تأکید بر اینکه منتظر ظهور باید ظلمستیز باشد، میگوید: منتظر اگر مخالف ظلم نباشد و از ظلم متأثر نشده و اقدام نکند، چگونه منتظر است؟ شخص منتظر و مخالف با ظلم به هر نحوی که میتواند باید کاری کند. یکی با فریاد، یکی با نوشتن. دیگری با فیلم ساختن، حتی برخی افراد با مال خود یا حضور در صحنههای نبرد یا انجام کار تبلیغاتی و... باید انزجار خود را از ظلم بیاندازهای که در طول این سالها به مردم مظلوم فلسطین شده نشان دهند. منتظر واقعی نمیتواند در مقابل حوادث تماشاگر باشد. او حتی نمیتواند فقط دلش بسوزد. دل سوختن و ناراحت شدن، مقدمه حرکتی در حد توان و وسع خودش است.
نظر شما