مقامات آمریکایی درباره کارایی موشک‌های دوربردی که کاخ سفید با بی‌میلی برای اوکراین ارسال کرده است، ابراز تردید کرده‌اند.

موشک‌های «اتکمز» آمریکا تفاوت خاصی را برای اوکراین رقم نمی‌زنند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، نیویورک‌تایمز در گزارشی به نقل از چند تن از مشاوران جو بایدن، رییس جمهور آمریکا نوشت که آنها درباره کارایی و سودمندی موشک‌های دوربرد «اتکمز/ATACMS» که بایدن با اکراه و پس از چندین بار درخواست کی‌یف، آن را در اختیار اوکراین قرار داده است، تردید دارند.

بایدن پیش‌تر با این ادعا که ارسال موشک دوربرد به اوکراین ممکن است به تشدید جنگ بین کی‌یف و مسکو بیانجامد، از تامین این جنگ‌افزار برای دولت ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین خودداری کرده بود اما در نهایت در ماه سپتامبر با این اقدام موافقت کرد.

نیویورک‌تایمز به نقل از تعدادی از مشاوران بایدن که نخواستند نامشان فاشد شود، نوشت: حالا نگرانی و هراس درباره اتکمز این است که قادر نخواهد بود تا تفاوت خاصی را رقم بزند چون روس‌ها آموزش‌ دیده‌اند که چطور جنگنده‌های خود را در منطقه‌ای دور از بُرد این موشک‌ها در آشیانه قرار دهند.»

زلنسکی ماه‌ها واشنگتن را برای ارسال این موشک‌ها به اوکراین تحت فشار قرار داد و گفته بود که حمله به عمق مواضع روسیه(خاک مسکو) حیاتی است! وی مدعی شد که در اختیار داشتن این موشک‌ها ضروری است چون آنها «اثربخشی و کارآمدی خود را ثابت کرده‌اند.» براساس گزارش‌ها، اوکراین نسخه‌ای از این موشک را دریافت کرده که حدود ۱۰۰ مایل(۱۶۰ کیلومتر) بُرد دارد. حداکثر برد این سامانه موشکی در طراحی اصلی ۱۹۰ مایل است.

نیروهای روسیه اعلام کردند که ماه گذشته دو موشک اتکمز را رهگیری و سرنگون کردند. اوکراین از این موشک‌ها برای هدف قراردادن فرودگاه‌های روسیه استفاده کرده است. ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه گفته است که موشک‌های اتکمز صرفا «جنگ را برای اوکراین طولانی می‌کنند اما در میدان نبرد، برگ برنده نیستند و قطعا قادریم این حملات را دفع کنیم.»

نیویورک‌تایمز همچنین مدعی شده است که در بحبوحه دو جنگ(روسیه و اوکراین/فلسطین و اسرائیل)، بایدن با «محدودیت‌های اهرمی» مواجه شده است. مقامات آمریکایی با اظهارات والری زالوژنی، ژنرال ارشد اوکراینی آشفته شدند؛ او هفته گذشته اذعان کرد که «انتظار اتفاق و پیشروی قابل توجهی را در میدان نبرد ندارد.»

بسیاری از مشاوران بایدن موافقند که جنگ اوکراین بعد از بیش از ۲۰ ماه از شروع(فوریه ۲۰۲۲) حالا به «بن‌بست» رسیده اما به نوشته این روزنامه «آنها(دمکرات‌ها) می‌ترسند که رک‌گویی و اقرار زالوژنی، متقاعد کردن جمهوری‌خواهان جهت تامین نظامی اوکراین را سخت‌تر کند.»

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.