۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 935307

سخنگوی دولت از اعطای اختیارات بیشتر و متمایز به بانک مرکزی برای برخورد با بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی که از اعطای تسهیلات مسکن امتناع کنند خبر داد.

اعطای اختیارات جدید به بانک مرکزی برای برخورد با بانکهای امتناع کننده از پرداخت تسهیلات مسکن

علی بهادری جهرمی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در خصوص دلایل و موانع عدم تحقق تعهدات بانکها و عملکرد صفر بانکهای خصوصی در زمینه اجرای طرح نهضت ملی مسکن و اعطای تسهیلات به متقاضیان، گفت: من در دو محور به این سوال پاسخ می‌دهم یکی گزارش از اقداماتی که صورت گرفته و دیگری ابزارهایی که وجود دارد یا باید ایجاد شود تا بتوان بر عملکرد نظام بانکی نظارت و تأثیر بیشتری داشت و اقدامات دولت در این زمینه.

وی افزود: قانون جهش مسکن دو سال است که تصویب شده و  در ابتدای فرآیندهای اجرایی شدن قرار دارد و این مقدمات  نیازمند زمان است. به عنوان مثال تکمیل سامانه ثبت نام و اراجع تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن حدود یک سال زمان برد و اوایل امسال در دسترس قرار گرفت لذا عملا در سال دوم زیرساختها نسبتا فعال شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه باید ببینیم جمع تسهیلات تکلیفی که قانونگذار در نظر می‌گیرد در تراز با منابع بانکی چقدر قابلیت تحقق دارد، خاطرنشان کرد: فارغ از این مسئله، در همین دو سال طبق اما بانک مرکزی از ابتدای ابلاغ قانون تا پایان مهرماه امسال یم میلیون و  ۲۱ هزار و ۱۹۴ متقاضی به  بانکهای عامل مراجعه کردند که بخشی از اینها یعنی ۱۴۰ هزار نفر شرایط اولیه را نداشتند و در نهایت ۶۲۰ هزار و ۵۸۳ پرونده اخذ تسهیلات تشکیل شده  که در مرحله بعد تعدادی انصراف داده یا مدارک  رات کمیل نکردند و در نهایت ۵۰۸ هزار و ۳۲۷ واحد  قرارداد دریافت تسهیلات را امضا کرده اند که  در این قالب بیش از ۷۶۰ همت تسهیلات پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: اما با توجه به اولویت حوزه  مسکن دولت منتقد نظام بانکی بوده و هست که آقای رئیس جمهور تأکید دارند این فرآیند باید سرعت پیدا کند. در این زمینه آسیب شناسی هم صورت گرتفه که بخشی به مجموعه بانکی بر می‌گردد و بخشی به زیر ساختهای ارتباطی و بخشی هم به تکالیف متقاضیان مثل آورده اولیه یا مدارکی که باید ارائه دهند و ... 

جهرمی با اشاره به اینکه برای بخشهای مربوط به شبکه بانکی دولت هم نظارت ها را مؤثرتر  کرده، گفت:  مثل  بخشنامه‌ای که بانک مرکزی ابتدای امسال برای سرعت بخشی در  اعطای تسهیلات تکلیفی ابلاغ کرد یا مجوزهایی را از قانونگذار  مطالبه کردیم در برنامه هفتم توسعه  مثل اینکه اختیارات متمایزی برای بانک مرکزی در نظر گرفته شده تا آنجا که تخلف به ویژه در حوزه بانکهای خوی رخ می‌دهد بتواند صلاحیت های  گسترده تری برای برخرود موثرتر و جدی تر داشته باشد.

صدور ۶۴ همت برگ مالیاتی برای بانکهای متخلف

وی در خصوص نظام ارجاع و توزیع متقاضیان بین بانکهای دولتی و خصوصی هم گفت: صددرصد کار از طریق سامانه انجام خواهد گرفت  مثل سامانه وام ازدواج متمرکز در بانک مرکزی و مقدمات انجام گرفته و هم سنجش شرایط متقاضیان و ملک و هم  روند ارجاع به شبکه بانکی از این طریق به صورت متمرکز انجام می شود و سقف تکلیف هر بانک معین می‌شود.

وی با یادآوری اینکه در قانون جرایمی برای بانکهایی که به تعهدات خود عمل نکند در نظر گرفته شده از صدور ۶۴ هزار میلیارد تومان برگ مالیاتی در سال ۱۴۰۱ برای بانکهای مذکور خبر داد و گفت: البته این بانکها هم حرف هایی دارند و به این وضوع اعتراض کرده اند زیرا هم در سال گذشته آنوطر که گفتم زیرساختها برای مراجعه افراد کامل و فراهم نبوده و هم افراد به میزان سهمیه ها مراجعه نکرده اند. ضمن اینکه سقف تعیین شده قانون نباید به نحوی اجرا شود که منجر به خلق پول شود.

رسانه‌ها بررسی کنند کدام افتتاح ها واقعی بوده و کدام کیک

بهادری جهرمی در واکنش به سوال دیگری در خصوص سفر اخیر استانی رئیس جمهور و افتتاح فرودگاه سقز و برخی مطالب در فضای مجازی در خصوص اینکه دولت سیزدهم با دستاوردهای دولت قبل و افتتاح پروژه‌های آن مثل این فرودگاه که قبلا افتتاح شده بود پز می‌دهد، با یادآوری اینکه رئیس جمهور همان ابتدای دولت اعلام کردند اولویت دولت سیزدهم تکمیل پروژه های نمینه تمام است، اظهار داشت: در مورد این فرودگاه یک افتتاح ویدئوکنفرانسی در گذشته صورت گرفته بود اما می‌توانید از مرمد سقز سوال کنید که واقعا این فرودگاه کامل و فعال شده بود، آیا اصلا برج مراقبت و تاسیسات لازم را داشت یا نه؟

سخنگوی دولت با طرح این پرسش که اگر این رودگاه کامل و افتتاح شده بود چرا هیچ پروازی در این سالها به آجا صورت نگرفته بود، اضافه کرد: دیدم که در این سفر هواپیما در فرودگاه سقز به زمین نشست و الان هفته‌ای دو پرواز انجام می‌دهد. در این دو سال ساخت و تکمیل برج مراقبت و تجهیز آن، ساخت دیوار حفاظتی ساختمان ترمینال و ساختمان پلیس و دیگر پروژه های زیرساختی و تجهیز تاسیسات در دستور کار قرار گرفت و به تکمیل و بهره برداری عملیاتی رسید و  رسانه‌ها می‌توانند بروند و بررس کنند کدام افتتاح پروژه‌ها واقعی بود هو کدام کیک!.

پاسخ سخنگوی دولت به خبر خانه نشینی اوجی

سخنگوی دولت امروز به برخی شایعات در مورد قهر و خانه نشینی وزیر نفت و مقاومت او در برابر عزل دو معاون خود هم در پاسخ به رسانه دیگری واکنش نشان داد و این خبرسازی‌ها را نتیجه عملکرد درخشان و رکوردهای وزارت نفت در دولت سیزدهم عنوان کرد.

بهادری جهرمی با تأکید بر اینکه عضی‌ها اصرار دارند اگر جایی دستاوردی حاصل شد یا موفقیتی به دست آمد حاشیه درست کنند تا دستاوردها خدایی ناکرده دیده نشود، افزود: به همین دلیل من ترجیح می‌دهم به اصل دستاوردها بازگردمزیرا  وزارت نفت در طول ۲ سال گذشته چندین رکوردشکنی از جمله در رشد اقتصادی فصلی داشته استو رشد ۱۹ درصدی را رقم زده است. علاوه بر این این وزارت‌خانه در حمایت از  شرکت‌های دانش بنیان و در تولید برای بار اول اولین شده است و  رکورد رشد اقتصادی و رشد تولید گاز داشته است.

وی ادامه داد  در ۲ سال گدشته با اولویت‌بندی که بین طرح‌های مختلف صورت گرفت، ۱۳۲ طرح به میزان ۲۸ و نیم میلیارد دلار  اولویت و هدف‌گذاری و توسط وزارت نفت تکمیل شدند که امیدواریم در کوتاه‌مدت افزایش تولید در حوزه‌های مختلف نفت و گاز داشته باشیم. همچنین عملیات اجرایی ۵۷ طرح دیگر با منابع  ۴۸ میلیارد دلار آغاز شده یعنی رشد تولید در مرحله اول رقم خورده است. این رشد تولید منجر به رشد صادرات و ارزآوری می‌شود. با این وف طبیعتا نگاه ما را به این شایعه‌سازی که هدف‌شان برای ما روشن است، عادی می‌کند.

رابطه طرح رتبه بندی با کمبود معلم

سخنگوی دولت درباره دلایل کمبود معلم در مدارس و عدم پیش بینی لازم در این خصوص از جمله برگزاری زودتر آزمون استخدامی اموزش و پرورش که منجر به طرح استیضاح وزیر در مجلس شده و اقدامات دولت برای حل مسئله هم توپ را در زمین مجلس و تغییرات نمایندگان در ساختار طرح زتبه بندیم علمان انداخت و گفت: در این حوزه چند عامل دست به دست هم داد. یکی عدم توجه به نیاز نیروی آموزشی در گذشته. امروز تعداد دانش اموزان ما ۳ میلیون نفر از ۸ سال پیش بیشتر شده و باید پیش بینی لازم صورت می‌گرفت.

وی افزود: موضوع دیگر اینکه گاه در قانگذاری به واقعیت های کشورتوجه نمی‌شود موضوعی که رهبری بارها به نمایندگان تاکید داشتند که در مصوبات خود به واقعیت های اجرایی توجه کنند.

بهادری جهرمی با بیان اینکه در دو سال گذشته در برخی قانونگذاری‌ها به این مهم توجه نشد، گفت: مثلا در لایحه رنبه بندی معلمان که دولت قبل داد و دولت سیزدهم هم با آن موافق بود، مجلس اجرای تکالیف را در بازه زمانی خواستار شد که مشکلاتی ایجاد کرد. مثلا رتبه‌بندی که برای ۹۰ هزار هیئت علمی در دانشگاه طی چند دهه انجام می‌شود را در مورد ۹۰۰ هزار معلم طی فقط چند ماه تصویب کردند که کار دشواری بود و مشکلات زیاد و اعتراضاتی را بوجود اورد.

وی اظهار داشت: علاوه بر این اجرای رتبه بندی سبب شد ۸۰ هزار معلم که منتظر این قانون بودند خود را بازنشسته کنند یا ماجرای پرداخت مطالبات معلمان در اسفند ماه بوجود آید که منجر به جابجایی وزیر شد.

دخالت مجلس در امور اجرایی مخرب است

وی با یادآوری اینکه ما همین مسئله را در طرح کالابرگ الکترونیکی هم داشتیم، خاطرنشان کرد: دخالت قوا در امور یکدیگر مخرب است و مجلس گاه می‌خواهد در جزئیات امور اجرایی هم دخالت کند که مشکل ساز می‌شود لذا امیدواریم با درسی که از این ماجراها گرفته شد و طرح هایی که می‌توانست کام مردم را شیرین کند با مشکلاتی روبرو شد این موضوع تکرار نشود.

بهادری جهرمی در خصوص اقدامات دولت برای حل این مشکل هم با اشاره به اینم تعدادی ازمعلمان قانع شدند دیرتر بازنشسته شوند یا به صورت حق التدریسی برگردند و برخی معلمان هم درسهای بیشتری را قبول کردند  درباره آزمون استخدامی اموزش و پرورش و دلیل جلو نیفتادن آنگفت: این موضوع هم به دلیل مصوبه مجلس بود زیرا طبق قانون مقرر شده همه آزمونهای استخدامی گسترده حتی برای بخش خصوصی هم توسط سازمان سنجش برگزار شود و همزمان به دلیل چند مرحله‌ای شدن کنکور این سلزمان با حجم زیادی آزمون روبرو است که برگزاری آنها دشوار و نیازمند تدارکات و زمان است.

نکاه دولت به بازنشستگان حمایتی است

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص آنچه توافق دولت و مجلس درم رود شرایط بازنشستگی در برنامه هفتم عونان شده جزئیات آن هم با بینا اینکه اجازه دهید جزئیات پس ازن هایی شدن اعلام شود، گفت: نگاه دولت حمایت جدی از بازنشستگان است و باید این حمایت‌ موثر باشد اما اگر تصمیمات سبب شود مثلا سه سال دیگر ندوق‌ها ورشکسته شوند حمایت موثر نبوده است.

سخنگوی دولت افزود: باید هم‌حمایت کوتاه مدت برای جبران هزینه ها وهم‌نگاه بلند مدت داشته باشیم و توافقات کلی در این زمینه صورت گرفته است.

هیئت های اجرایی نماد مردمی بودن انتخابات هستند نه خالص سازی

بهادری در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مرود انچه خال سازی داوطلبان مجلس توسط دولت در هیئت های اجرایی در برخی محافل عنوان شده هم با یادآوری اینکه هیئت های اجرایی ربطی به دولت ندارند و کاملا مردمی هستند و نماد مردمی بودن انتخابتا به شمار می‌روند، گفت: این هیئت ها از مراجع پنج گانه استعلام می‌گیرند و نتیجه را اعلام می‌کنند  و بخشهای دولتی در این رآیند تنها نقش ستادی دارند. ضمن اینکه در این انتخابات بیش از ۱۷ هزار نفر از سوی هیات اجرایی کشور اعلام احراز صلاحیت شدند و به ازای هر یک کرسی بیش از ۵۸ نفر رقابت انتخاباتی دارند.

رویس جمهور به چهار محال و بختیاری می‌رود

وی در بخش دیگری از این نشست خبری از سفر رئیس جمهور در پایان این هفته به شرط شرایط مساعد آب و هوایی به استان چهار محال و بختیاری خبر داد.

رکورد سینمایی جدید

ثبت رکوردهای سخنگوی دولت همچنین از ثبت چند رکورد در هفته گذشته سخن گفت و اظهار داشت: در روزهای اخیر رکورد پرمخاطب‌ترین روز سینما شکسته شده است، اظهار کرد: سه‌شنبه ۱۶ آبان بیش از ۲۷۴ هزار نفر به سینما رفتند که این حضور رکورد پرمخاطب‌ترین روز سینما را شکست. جمعه ۱۹ آبان هم با حضور ۱۹۱ هزار مخاطب و فروش ۱۰۵ میلیارد ریالی رکورد پرفروش‌ترین روز سینمای ایران شکسته شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در هفت ماهه نخست امسال مجموعاً ۷ میلیون و ۹۱۷ هزار و ۱۳ تن کالا از کشور ترانزیت شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۲ درصد افزایش داشته است، اظهار کرد: تولید ۷۶۳ هزار دستگاه خودرو در ۷ ماهه امسال منجر به رشد ۲۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده است. همچنین صورت‌های مالی هزار شرکت دولتی با دستور رییس‌جمهور منتشر شد که منجر به نظارت ۸۵ میلیونی می‌شود.

وی اضافه کرد: میزان فروش کتاب در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ۲۴۷ درصد افزایش پیدا کرده و آمار فروش تا آبان ۱۴۰۲ نسبت به کل سال ۱۴۰۱ حدود ۵۸ درصد افزایش را تجربه کرده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.