پیتر سیجارتو وزیر خارجه مجارستان با تاکید براینکه به همکاری با روسیه در زمینه انرژی ادامه می‌دهیم، گفت: بوداپست همکاری با مسکو در زمینه انرژی را به دلیل جنگ در اوکراین رها نخواهد کرد و در این خصوص واقعگرایانه رفتار می کند.

مجارستان: به همکاری با روسیه در زمینه انرژی ادامه می‌دهیم

به گزارش قدس آنلاین، سیجارتو پس از نشست خود با وزرای انرژی جمهوری آذربایجان، گرجستان و رومانی در بوداپست، در یک کنفرانس خبری، افزود: مجارستان خرید انرژی را به عنوان یک واقعیت فیزیکی و نه ترجیحات سیاسی در نظر می‌گیرد و به هیچ‌کس اجازه نخواهد داد که این کشور را برای کنار گذاشتن هر منبع انرژی تحت فشار قرار دهد.

وزیر خارجه مجارستان، گفت: مایلم تاکید کنم که ما نمی‌خواهیم از هیچ‌یک از منابعی که در حال حاضر امنیت انرژی مجارستان را تضمین می‌کند، چشم‌پوشی کنیم.

سیجارتو که پیش از این بارها خاطرنشان کرده بود که برخی از کشورها در تلاش هستند تا مجارستان را برای توقف تامین نفت و گاز خود از روسیه تحت فشار قرار دهند، یادآور شد: بوداپست همچنان متعهد به سیاست تنوع بخشی در منابع تهیه انرژی خود است اما اتخاذ این سیاست به معنای کنار گذاشتن منابع معتبری نیست که این کشور از گذشته تا به امروز، سهم عمده‌ای از انرژی خود را از آن منابع تامین می‌کرده است.

وی تاکید کرد: تنوع به معنای جایگزینی یک منبع انرژی موجود با یک منبع جدید نیست بلکه به معنای جذب منابع بیشتر برای تامین انرژی مورد نیاز است.

به نوشته خبرگزاری تاس، روسیه که همچنان صادرکننده اصلی انرژی به مجارستان است، امسال ۴.۸ میلیارد متر مکعب گاز را عمدتاً از طریق خط لوله ترک استریم و شاخه‌های آن از طریق بلغارستان و صربستان به این کشور صادر کرده است.

مجارستان همچنین بیش از ۳.۵ میلیون تن نفت روسیه را از طریق شاخه جنوبی خط لوله نفت دروژبا که از خاک اوکراین می‌گذرد دریافت کرده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این حجم به حدود ۵ میلیون تن افزایش یابد.

این در حالی است که نیروگاه هسته‌ای پاکس مجارستان نیز با سوخت هسته‌ای روسیه کار می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.