دانش‌آموز، دانشجو، استاد، مهندس، دکتر، بازاری، ورزشکار، هنرمند و... ندارد. سالهاست که همه در قامت یک بسیجی آماده دفاع از ایران اسلامی هستند.

مکتب جهانی بسیج مستضعفین/ بسیج امید ملت ایران

سال‌هاست که بسیج انقلاب اسلامی ایران بیشتر از آنکه سازمانی رزمی باشد، در بین همه قشرهای مردم نفود کرده و حالا بسیجیان دست در دست هم با حضور در بخش‌های مختلف موجبات عزت و افتخار ایران اسلامی را فراهم کرده‌اند و از برکت وجود آنان است که دشمنان تاکنون نتوانسته‌اند و البته که نخواهند توانست به اهداف پلید خود دست پیدا کنند.

امروز در پنجمین روز از ماه آذر و همزمان با سالروز تشکیل بسیج مستضعفین به فرمان معمار کبیر انقلاب با حجت الاسلام دکتر محمدرضا باقرزاده، عضو هیئت علمی و استادیار مؤسسه امام خمینی(ره) و به گفت‌وگو پرداخته‌ایم. او با یادآوری فرمایش مقام معظم رهبری می‌گوید که بسیج انقلاب اسلامی ایران یک فرهنگ، گفتمان و تفکر است.

مکتب جهانی بسیج مستضعفین/ بسیج امید ملت ایران

بسیج شجره طیبه

حجت الاسلام دکتر باقرزاده با اشاره به اینکه شالوده سازمان بسیج را فرهنگ و تفکر بسیجی تشکیل می‌دهد؛ می‌گوید: در تبیین فرهنگ و تفکر بسیج و ویژگی‌های آن نظریه‌های مختلفی ارائه شده است که در رأس آن فرمایشات حضرت امام خمینی(‌ره‌) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قرار دارد. امام خمینی(ره) بسیج را یک فرهنگ معرفی نموده که در بین مردم ایران قرار دارد و ریشه در باورهای انقلابی‌، اسلامی و ملی ایران دارد.

او ادامه می‌‎دهد: اندیشه حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری در بسیج و محورهایی از اندیشه آن بزرگان نیاز به بازنگری و بازبینی دارد. از طریق بسیج مستضعفین در جهان اسلام، جهش تمدنی در جهان مستضعفان در حال شکل گیری است. حضرت امام(ره) بعنوان بنیانگذار بسیج مستضعفین این نهاد را شجره طیبه، درخت تناور و پرثمر نامیده است. ایشان در سخنانی گهربار فرموده است «تأکید می‌کنم که غفلت از ایجاد ارتش بیست میلیونی سقوط در دام دو ابرقدرت جهانی را به دنبال خواهد داشت». «ملتی که در خط اسلام ناب محمدی(ص) است باید همه افرادش بسیجی باشند». «تشکیل بسیج در نظام جمهوری اسلامی ایران یقیناً از برکات و الطاف جلیه خداوند تعالی بود که بر ملت عزیز و انقلاب اسلامی ایران ارزانی شد». در فرمایشات مقام معظم رهبری هم محورهایی از تفکر بسیجی را شاهد هستیم. حضرت آقا در کلامی فرموده است که «بسیج به معنی حضور و آمادگی در همان نقطه‌ای است که اسلام و قرآن و امام زمان(ارواحناه وفداه) و این انقلاب مقدس به آن نیازمند است. پیوند میان بسیجیان عزیز و حضرت ولی عصر(عج) مهدی موعود عزیز یک پیوند ناگسستنی و همیشگی است».

بسیج امید ملت ایران

رییس سابق سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی استان قم و عضو بسیج اساتید کشور با اشاره به شعار محوری بسیج امسال «بسیج امید ملت ایران» یادآور می‌شود: مبارزه با ظلم و استکبارستیزی و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس و آمریکا جزو اصول و مبانی تفکر حضرت امام(ره) و انقلاب اسلامی و تفکر بسیجی است. در تحولاتی که بعد از انقلاب اسلامی چه در جنگ و چه در تمام حوادث اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و... بعد از آن رخ داد، حتی در تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای مثل دفاع از حرم و منطقه از هجوم داعش و... رشادت‌هایی به اثبات رسید که جز با روحیه مردمی و احساس مسئولیت تک تک آحاد ملت قابل توضیح نیست. ملت‌ها نمی‌توانند و نباید به امید ملت‌های جهانی یا حقوق بین‌الملل یا ساختار نظام بین‌الملل، ترتیبات منطقه‌ای و حتی ترتیبات منطقه اسلامی و یا دولت های اسلامی که امروز فقط از اسلام، اسمی را یدک می‌کشند، باشند. آنها باید خود برای خود کاری انجام دهند. اگر قرار است امیدی ایجاد شود و امیدی در دل باشد، با بسیج و روحیه احساس مسئولیت تک تک آحاد مردم جامعه این کار شدنی است.

دکتر باقرزاده تصریح می‌کند: تحولاتی که در غزه رخ داد نشان می‌دهد که ملت فلسطین با اتکا به قدرت الهی و ایمان و عشق به شهادت توانستند بزرگترین پیروزی را برای خود رقم زده و پیروز باشند. شعار محوری امسال بسیار هوشمندانه انتخاب شده و دقیقاً حکایت از این دارد که بسیج سبب امید ملت ایران است و روحیه بسیجی آحاد مردم می‌تواند محور ایجاد امید در افراد جامعه باشد.

بسیج، دفاع، امنیت، اقتدار

عضو هیئت علمی و استادیار مؤسسه امام خمینی(ره) بیان می‌کند: آنچه در حقوق بعنوان دفاع از خود و دفاع مشروع و امنیت بین‌المللی و اقتدار ملت‌ها مطرح است جز در سایه بسیج محقق نمی‌شود. روحیه بسیجی باعث می‌شود که 8 سال دفاع مقدس به پیروزی برسد. برای فلسطینی‌ها امنیت ایجاد کند. باعث شود در سوریه، عراق، لبنان و... امنیت و اقتدار ایجاد شود. بسیج یعنی اعتماد نکردن به دشمن برای دفاع از خود، بسیج یعنی امنیت خود را از دیگران مطالبه نکرده و خود برای آن تلاش کنیم. بسیج یعنی اقتدار خود را از دیگران گدایی نکنیم.

دکتر باقرزاده تاکید می‌کند: این ها که گفته شد بخشی از آموزه‌هایی است که بسیج در دل خود دارد. حضرت امام(ره) با توجه به ظرفیت عظیمی که بسیج در گفتمان انقلاب اسلامی و اسلام جهانی و سیاسی دارد این نهاد را پایه‌ریزی کرد و ان شاءالله ملت ایران با روحیه بسیجی خود خواهند توانست قله‌های عظیم پیشرفت را تسخیر کنند. بسیج همانطور که در همه عرصه‌ها پیشرو و میدان‌دار سختی‌ها بوده است، امروز هم تا پای جان، پای انقلاب اسلامی و آرمان‌های حضرت امام(ره) و اصول انقلاب اسلامی خواهد ایستاد. بسیج یعنی ملت فلسطین تنها نیست. یعنی هر زمان که امت اسلام نیاز به حمایت داشت، پای کار است مانند آنچه همزمان با آغاز عملیات نیروهای مقاومت علیه رژیم اشغالگر قدس با هدف حمایت از دفاع متقابل ملت فلسطین در باز پس گیری اراضی اشغالی از صهیونیست‌ها صورت گرفت. اعلام آمادگی و حمایت بیش از ده میلیون نفر در پویش «طوفان الاقصی» با شعار «حریفت منم» حکایت از این دارد که ملت‌ها راهی غیر از دولت‌های خود در دفاع از آرمان آزادی فلسطین انتخاب کرده‌اند که این همان تفکر بسیجی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.