شهر مشهد هزار و ۷۸۰ مدرسه دارد اما رئیس اداره امور ایمنی ساختمان سازمان آتش‌نشانی مشهد می‌گوید: آموزش و پرورش فقط فهرستی از مدارس غیرانتفاعی و غیردولتی را برای ما ارسال کرده که از موارد ایمنی آن‌ها بازدید داشته باشیم!

اما و اگرهای ایمنی در مدارس دولتی مشهد

به گزارش قدس خراسان، «حادثه تلخ دانش‌آموزان شین‌آباد تکرار شد»، «نشت گاز در یک کلاس درس حادثه آفرید»، «آتش‌سوزی بخاری ناایمن موجب سوختگی دانش‌آموزان شد»، «نبود امکانات ایمنی در مدرسه سبب سرایت آتش و وحشت دانش‌آموزان شد» از آنجا که حادثه خبر نمی‌کند، این‌ها می‌توانستند تیترهایی شوند که رخ دادن آن‌ها در سایه غفلت مسئولان اتفاق می‌افتد و امروز پیش از اینکه به چنین تیترهایی برسیم، سراغ مسئولان رفته‌ایم تا وضعیت ایمنی در مدارس مشهد را بررسی کنیم.

وقوع ۲۱ حادثه ایمنی در مدارس در هشت ماهه نخست امسال

مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار قدس خراسان عنوان می‌کند: حوادث مدارس که منجر به عملیات آتش‌نشانی در مشهد شده‌اند، در هشت ماهه ابتدایی امسال شامل پنج مورد حریق و ۱۶حادثه غیر از آتش‌سوزی بوده است.

علی علیزاده با بیان اینکه این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال پیش تفاوت چندانی ندارد، می‌گوید: در هشت ماهه نخست سال گذشته ۲۲ مورد عملیات امداد و نجات در مدارس مشهد به وقوع پیوست که از این تعداد، پنج مورد حریق و ۱۷ مورد حوادث دیگر بوده است.

اما آیا آموزش و پرورش درباره این موضوع اهتمام کافی و درخواستی برای بازدید سازمان آتش‌نشانی از مدارس داشته است؟ 

رئیس اداره امور ایمنی ساختمان سازمان آتش‌نشانی مشهد در پاسخ به این پرسش ما این‌گونه توضیح می‌دهد: آموزش و پرورش فهرستی از مدارس غیرانتفاعی و غیردولتی را برای ما ارسال کرده که از موارد ایمنی آن‌ها بازدید داشته باشیم.

مرتضی جاوید ادامه می‌دهد: در خصوص مدارس دولتی به ما درخواستی اعلام نشده ضمن اینکه بازدید از مدارس مستلزم هماهنگی‌های زیادی با آموزش و پرورش است و مانند دیگر اماکن عمومی شرایط بازدید سرزده وجود ندارد!

وی از اعلام اسم ۱۵۴ مدرسه غیرانتفاعی توسط آموزش و پرورش و تشکیل پرونده در این خصوص خبر می‌دهد و می‌گوید: در پنج ماه گذشته در مجموع ۲۴۳ بازدید انجام شد که از این تعداد ۵۲ مورد تأیید و بقیه موارد در حال پیگیری یا رفع نقص هستند.

به گفته رئیس اداره امور ایمنی ساختمان سازمان آتش‌نشانی مشهد، بازدیدهای انجام شده در این مدارس شامل همه موارد ایمنی مانند کپسول آتش‌نشانی، سیستم اعلام و اطفای حریق، شلنگ‌های آتش‌نشانی و نشتی‌یاب گاز بوده است.

موضوع را از اداره آموزش و پرورش پیگیری می‌کنیم و پاسخ می‌گیریم که موارد ایمنی مدارس جزو وظایف اداره کل نوسازی مدارس است.

نتیجه پیگیری‌ها از اداره کل نوسازی مدارس پس از یک هفته انتظار، پاسخی کوتاه و مکتوب از سوی روابط عمومی این اداره است: «همه بخاری‌های نفتی در سطح استان جمع‌آوری شده و تاکنون در قالب طرح استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی ۳۰هزار و ۵۰۰ کلاس درس استانداردسازی شده و در  برنامه‌های آتی، بقیه کلاس‌های دارای بخاری‌های گازی با شعله مستقیم تبدیل به سیستم رادیاتور و حرارت مرکزی خواهد شد».

البته این‌ها آمارها و بازدیدهایی است که مشخص نیست توسط چه کسانی و با چه معیارهایی انجام شده و سازمان آتش‌نشانی که از نظر فنی متخصص و از اعضای اصلی کارگروه ایمن‌سازی اماکن پرخطر بوده، در این بازدیدها حضور نداشته است!

 هزار و ۷۸۰ مدرسه در شهرستان مشهد، خانه دوم دانش‌آموزان این کلانشهر است؛ اما این طور که مشخص است موضوع ایمنی و بازرسی‌های آتش‌نشانی از آن‌ها درگیر تعارف‌ها و اهمال بوده و آنجایی هم که ورودی صورت گرفته، مربوط به مدارس غیردولتی است!

خبرنگار: معصومه مؤمنیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.